Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
The course Didactics Vv is designed for students who do not focus on art education in their studies.
In connection with curricular documents, it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which are included cultural education and artistic creation. It also supports such forms of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge.
It shows students the possibilities of involving visual culture in the content of art education and the possibilities of accessing art. Following the course of Art Transformations, it teaches students how to transform their own artistic experience and knowledge into the curriculum of art education, as the basis of art tasks. Following the practice in schools, the course teaches students how to analyze art activities and reflect them in order to plan and implement their own pedagogical outcomes. Course
presents current trends in didactics of art education and available materials for art education -
textbooks, worksheets and workbooks as well as literature.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (29.06.2021)
Přímá výuka
Přednášky: 4h
Cvičení: 4h
Nepřímá výuka
Reflexe praxe: 12h
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h
Samostudium literatury (za semestr): 13h
Práce se studijními materiály (za semestr): 13h
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 13h
Příprava na zkoušku a zkouška:13h
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (16.09.2022)
účast na přednáškách
odevzdání reflektivního deníku (zahrnující průběžné úkoly ze seminářů)
test
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
submitting the outgoing tasks, portfolio processing, oral exam
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)