|
|
|
||
V přednáškách se studenti seznamují s jednotlivými etapami hudebního vývoje, seminář je zaměřen na prezentaci konkrétních hudebních děl. Studenti jsou vedeni k hledání společných znaků jednotlivých hudebních proudů a období, souvislostí s historickým a společenským vývojem a k uvědomování si odlišností jednotlivých slohů, směrů, uměleckých škol a skupin.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.05.2019)
|
|
||
Student charakterizuje stěžejní momenty vývoje evropské hudby ve vazbě k všeobecným dějinám, literatuře a výtvarnému umění, zná hlavní představitele jednotlivých období a stylů od počátků po raný romantismus, rozpoznává stěžejní hudby jednotlivých stylů a kvalifikovaně posuzuje hudbu vhodnou pro didaktickou práci ve výuce. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|
|
||
2 kredity = 60 hodin: výuka - 10 hodin, studium literatury - 14 hodin, příprava na výuku - 12 hodin, práce se studijní oporou - 8 hodin, příprava na zkoušku - 16 hodin. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: HURNÍKOVÁ, K. Stručný průvodce dějinami evropské hudby. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7290-333-7. KOUBA, J. ABC hudebních slohů. Od raného středověku k J. S. Bachovi. Praha: Supraphon, 1982. 167 s. GREGOR, V. Dějiny české a slovenské hudby pro posluchače pedagogických fakult. 2. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983. 252 s. Doporučená literatura: BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. 677 s.
ČERNUŠÁK, G. Dějiny evropské hudby. 5. vyd. Praha: Panton, 1974. 527 s. ISBN 35-305-74. HANŽLÍK, B. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, o. s., 2009. 204 s. ISBN 978-80-254-4824-3. KYNCL, J. Od gregoriánského chorálu po současné zpěvní formy. Český Těšín: Press-Pygmalion, 2004. 240 s. ISBN 80-239-1925-3. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: NLN, 2000. 611 s. ISBN 80-7106-238-3. SEHNAL, J., VYSLOUŽIL, J. Dějiny hudby na Moravě. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2001. 311 s. ISBN 80-7275-021-6. SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1. TROJAN, J. Dějiny opery. Praha: Paseka, 2001. 482 s. ISBN 80-7185-348-8. VÍTEK, B. Přehled dějin hudby. Pardubice: Agentura Luděk Šorm, 1994. 261 s. ISBN 80-901702-0-X. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.05.2019)
|
|
||
1. Evropská kultura a její původ ve starověkých civilizacích, raný středověk, gregoriánský chorál a jeho vliv na utváření středověké i novověké duchovní tvorby. 2. Rozvoj vícehlasu v období gotiky, světská jednohlasá hudba. 3. Renesance jako výrazná proměna světového názoru a životního stylu, vokální polyfonie v dílech nizozemské školy. 4. Italská renesance, proměna hudebního stylu v římské a benátské škole; hudba v českých zemích. 5. Formování barokního stylu, znaky barokní hudby, formy instrumentální hudby. 6. Vývoj opery. 7. Hlavní představitelé baroka. 8. Baroko v českých zemích. 9. Proměny hudebního stylu v období klasicismu, nové hudební druhy a formy. 10. Vídeňský klasicismus. 11. Český hudební klasicismus, hudební emigrace. 12. Raný romantismus Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Seminární úkol: poslech opery B. Smetany Prodaná nevěsta Recenze z návštěvy libovolné opery Znalostní testy Poslechový test Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
https://publi.cz/books/512/index.html?secured=false#Cover Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (01.09.2019)
|
|
||
Studující vyjmenuje hlavní znaky gregoriánského chorálu, zařadí ho do obecně historických souvislostí, vyjmenuje stěžejní osobnosti, které se zasloužily o jeho rozvoj. Uvede 2 příklady začátku gregoriánských zpěvů a zazpívá je. Studující charakterizuje vývoj vícehlasu, uveden typické formy a souzvuky a zazpívá 2 příklady písní reprezentujících tuto periodu. Studující vyjmenuje 3 představitele nizozemské polyfonie a jejich nejvýznamnější díla. Studující vyjmenuje 4 představitele italské polyfonie a jejich nejvýznamnější díla. Studující vyjmenuje 3 představitele české renesanční polyfonie a jejich nejvýznamnější díla. Studující charakterizuje příznačné hudební formy renesanční polyfonie. Studující charakterizuje barokní hudbu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků. Studující charakterizuje vznik a okolnosti vzniku opery. Vyjmenuje 2 představitele operní tvorby z tohoto období. Studující charakterizuje hudbu klasicismu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků. Studující charakterizuje hudbu romantismu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|