|
|
|
||
Předmět je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
|
|
||
Přímá výuka Přednášky: 12h Cvičení: 12h
Nepřímá výuka Reflexe praxe: 12h Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h Samostudium literatury (za semestr): 10h Práce se studijními materiály (za semestr): 10h Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12h Příprava na zkoušku a zkouška:16h Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (29.06.2021)
|
|
||
Povinná literatura: FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, 2012. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna, 1997. KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. elektronický text TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.
Doporučená literatura: CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum 1992, 1997. FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010. HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014. KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG, 2000. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017. TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
|
|
||
1) Výtvarná výchova v systému všeobecného vzdělávání, její cíle, učivo a výstupy. Související obory. Interdisciplinární vztahy výtvarné výchovy a jiných předmětů. Vizuální kultura. Kulturní povědomí a exprese. 2) Umění a tvořivost. Transformace, open forma. 3) Umění a výtvarná výchova. Tvořivá interpretace uměleckých děl. Galerijní animace. Zpřístupnění umění. Role galerií a muzeí ve výtvarném vzdělávání. 4) Receptivní činnosti ve VV. Plánování a reflexe výtvarných činností. 5) Produktivní činnosti ve VV. Plánování a reflexe výtvarných činností. 6) VV jako příležitost k individuálnímu vyjádření. Inkluzivita, rovné příležitosti. Součástí předmětu je reflektovaná praxe v hodinách VV v rozsahu 0/1. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích (80%) průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání ve formě reflektivního deníku Zkouška Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|