PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika IV: reflexe a hodnocení - OKMN0V236B
Anglický název: Art Education Didactics IV: Reflection and Evaluation
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V232B
Je prerekvizitou pro: OKMN0V238B
Anotace -
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve Vv. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
Cíl předmětu

Studenti a studentky studují roli hodnocení a reflexe tvůrčího předmětu, a to s ohledem na obsah předmětu, kreativitu žáků, kritické myšlení, metakognici, kulturní kompetenci aj.

Aktualizují svůj náhled na kontroverzní a aktuální problematiku. Sledují videa a dostupné zdroje. Sdílejí zkušenosti z vlastní školní docházky a škol(institucí), v nichž působí.

Seznamují se s aktuálními přístupy reflexe.

Rozvíjejí schopnost metakognitivně přistupovat k učení a tvorbě.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Přímá výuka: 8 h

Nepřímá výuka celkem: 42h

Samostudium: 22h

Reflexe výuky: 8h

Příprava reflektivního portfolia: 10h

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (23.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě průběžně odevzdaných úkolů a aktivních vstupů v seminářích.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura -

Povinná literatura:

Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. (2023). Hodnocení pro učení. Praha: PedF UK.

Novotná, M. Fremlová, V.  (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29

Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 59 (1-2), s. 22-37.

Doporučená literatura:

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z. s. 2016.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Sylabus

1.      Specifika hodnocení ve Vv. Typy a formy hodnocení ve Vv. Hodnocení-reflexe ve Vv.

2.      Reflektivní praktik D. Schona.

3.-5. Kritéria hodnocení, jejich formulace ve výtvarném úkolu.

6.      Formativní hodnocení ve Vv, reflektivní přístup, rozvoj myšlení žáků.

7.      Reflektivní dialog jako metoda Vv.

8.      Kvalita dětských výtvarných prací.

9.      Druhy formy reflexe.

10.   Výtvarné portfolio jako specifický druh výtvarné reflexe a jeho možnosti.

11.   Výzkum ve Vv a jeho metodika. Participační, akční výzkum a metoda a/r/tography.

12.   Reflexe kurzu, kontextualizace poznatků.

Semináře probíhají průběžně formou didaktické analýzy videonahrávek hodin Vv.

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
Výsledky učení

Studenti uvažují o otázce hodnocení a reflexe v širším kontextu kulturní kompetence, kreativity, metakognice, tvorby.

Poznávají aktuální formy reflexe.

Navrhují a realizují aktivity reflektující receptivní i tvůrčí činnosti.

O svých návrzích i reflexi uvažují v nadhledu (metakognitivně).

Doplňují reflektivní portfolio o další součásti.

Čtou odbornou literaturu.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK