|
|
|
||
Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
|
|
||
Příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické, tj. získávání vědomostí a rozvoj hudebních i didaktických dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. V rámci předmětu absolvuje student tři hodiny praxe v předmětu hudební výchova (dva náslechy s reflexí a jeden vlastní výstup) na školách dle vlastního výběru a domluvy. Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (12.04.2019)
|
|
||
3 kredity/90 hod., předmět je zakončen zkouškou. Plánované aktivity studentů: 8 hod. přímé výuky, 4 hod. příprava na výuku, 10 hod. pedagogická praxe včetně vypracování přípravy a reflexe, 28 hod. rozvoj vlastních nástrojových, intonačních, rytmických a pěveckých dovedností, 40 hod. samostudium a příprava na zkoušku. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.10.2023)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, plnění dílčích úkolů. Předložení vypracované přípravy na hodinu Hv, realizovanou studentem v rámci pedagogické praxe Nácvik lidové písně s instrumentálním doprovodem dle zadaných pokynů - prokázání rozvoje vlastních hudebních dovedností studentů Ústní zkouška na závěr semestru ve formě kolokvia. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Obsah předmětu: 1. Koncepce hudební výchovy na 1. st. ZŠ, činnostní charakter Hv, RVP, ŠVP, průřezová témata, osnovy, standardy, učebnice Hv, školy s RVHV. Slovní hodnocení v Hv. 2. Psychologické základy hudební výchovy – základní hudebně psychologické kategorie, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika. 3. Diagnostika hudebnosti, koncipování kolektivní a individuální prověrky hudebnosti. 4. Rozvoj rytmického cítění, rytmická práce s říkadlem a s písní. 5. Hlasová výchova, funkce přípravných cvičení k písni. 6. Metody nácviku písně. Imitace. Nástrojové a pohybové činnosti. 7. Rozvoj intonačních dovedností, sluchová analýza. 8. Tvořivá intonace. Nácvik písně intonací. 9. Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti, tvořivá práce s malou písňovou formou. 10. Prvky vícehlasu. Metodický postup při práci s vícehlasem. 11. Poslechové činnosti, vizualizace poslechu. 12. Hudební pohádka jako integrativní princip. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
MOODLE kurz: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=15165 Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.10.2023)
|
|
||
Student: - uvede základní hudebně psychologické zákonitosti komunikace žáka s hudbou a navrhne možnosti diagnostiky a rozvoje hudebnosti žáků 1. stupně ZŠ; - vysvětlí principy činnostního pojetí hudební výchovy; - vysvětlí pojmy RVP, ŠVP, průřezová témata a koncepci škol s rozšířenou výukou hudební výchovy; - analyzuje stávající učebnice Hv pro 1. st. ZŠ a další metodické materiály, - analyzuje píseň z hlediska její technické náročnosti v oblasti melodické a rytmické; - navrhne k nacvičovanému říkadlu či písni obtížnostně diferencovaný systém rytmických aktivit; - prakticky předvede hru na rytmickou ozvěnu ve 2/4 a ¾ taktu; - zahraje a zazpívá chromatickou transpozici hlasových cvičení; - předvede příklad rozezpívání děti a cvičení vedoucí ke zvětšení jejich hlasového rozsahu; - na konkrétní písni navrhne fáze jejího imitačního nácviku včetně výchovného využití sémantického sdělení; - popíše postup rozvoje intonačních dovedností žáků mladšího školního věku; - předvede melodizaci říkadla v rámci jednoduchého tónového prostoru; · pojmenuje principy aktivního poslechu · využívá prvky pohybové výchovy tak, aby došlo k podpoře rytmického cítění, koordinace a vyjádření hudby pohybem, tvoří elementární taneční doprovod k písni; · ovládá základy instrumentace s využitím principů Orffova Schulwerku a umí využít jednoduché nástroje k hudební rytmizaci, doprovodu a tvořivosti v podobě elementární improvizace, je schopen jednoduše doprovodit píseň na libovolný nástroj, který ovládá; · formuluje v souladu s kurikulárními dokumenty výukové cíle hudební výchovy, volí vhodné metodické postupy, vedoucí k prohlubování vztahu žáků k hudebnímu umění a k rozvoji jejich hudebnosti; · absolvuje tři hodiny praxe v hudební výchově na 1. st. ZŠ. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|