PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika HV s praxí – pro zaměření TV, VV, DV, cizí jazyk - OPMN0H206B
Anglický název: Didactics of Music Education with Practice - for Physical Education, Art Education, Drama Education, Foreign Language
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 74 / 72 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Prerekvizity : OPMN0H141A
Je korekvizitou pro: OPMN0A198B, OPMN0G200B, OPMN0F202B, OPMN0R204B
Je neslučitelnost pro: OPMN0H284B, OPMN0H285B, OPMN0H282B, OPMN0H283B
Je prerekvizitou pro: OPMN0N319B, OPMN0N318B, OPMN0N331B, OPMN0N320B, OPMN0N321B, OPMN0N323B, OPMN0N324B, OPMN0N325B, OPMN0N327B, OPMN0N328B, OPMN0N329B, OPMN0N330B
Je záměnnost pro: OKMN0H202B
Anotace -
Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování. Akcentován je činnostní princip předmětu hudební výchova, veškeré výstupy jsou zaměřeny na praktickou realizaci ve školní praxi s využitím nejnovějších poznatků a trendů, včetně zapojení současných médií.
Poslední úprava: Řepová Karolína, Mgr. (12.09.2021)
Cíl předmětu -

Příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické, tj. získávání vědomostí a rozvoj hudebních i didaktických dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. V rámci předmětu absolvuje student dvě hodiny praxe v předmětu hudební výchova (dva náslechy s reflexí a jeden vlastní výstup) na školách nebo vzdělávacích institucích dle výběru a domluvy s vyučujícími předmětu.

Poslední úprava: Bajerová Ludmila, Mgr. et Mgr. (24.10.2022)
Deskriptory

3 kredity/90 hod., předmět je zakončen zkouškou

Plánované aktivity studentů: 12 hod. přednášek, 12 hod. seminářů, 12 hod. průběžná příprava na výuku, 10 hod. pedagogická praxe včetně vypracování přípravy a reflexe, 18 hod. rozvoj vlastních nástrojových, intonačních, rytmických a pěveckých dovedností,  26 hod. samostudium a příprava na zkoušku.

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2022)
Literatura
 

 

HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Sciencia, 1994.

HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola, I.–III. Editio Supraphon Praha. 1969, 1972.

HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola, IV. Muzikservis Praha, 1996.

JURKOVIČ, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis Praha, 1998.

JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách I–III. Netolice: Jc-Audio, 2007, 2009, 2012.

JURKOVIČ, Pavel. Živá hudba minulosti. Muzikservis Praha, 1999.

POSPÍŠILOVÁ, Lenka. Český rok v lidových písních a říkadlech. Praha: Hrajeto, 2014.

SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na I. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985.

SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.

SYNEK, Jaromír. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.

TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 1. díl. Práce s písní. Praha: Pedagogická fakulta, 2020.

VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 2. díl. Rozvoj dětské hudební tvořivosti. Praha: Pedagogická fakulta, 2023.

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.10.2023)
Požadavky ke zkoušce -

Aktivní účast na seminářích, plnění dílčích úkolů.

Nácvik lidové písně s instrumentálním doprovodem.

Vypracování a realizace vlastní přípravy na hodinu, v níž budou aplikovány dosud získané poznatky a dovednosti.

Ústní zkouška na závěr semestru ve formě kolokvia.

Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Sylabus -

Obsah předmětu:

Koncepce hudební výchovy na 1. st. ZŠ, činnostní charakter Hv, RVP, ŠVP, průřezová témata, osnovy, standardy, učebnice Hv, školy s RVHV. Slovní hodnocení v Hv.

Psychologické základy hudební výchovy – základní hudebně psychologické kategorie, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika.

Diagnostika hudebnosti, koncipování kolektivní a individuální prověrky hudebnosti.

Rozvoj rytmického cítění, rytmická práce s říkadlem a s písní, rytmické slabiky.

Hlasová výchova, funkce přípravných cvičení k písni. Metody nácviku písně.

Instrumentální činnosti. Carl Orff, Orffův Schulwerk.

Hudebně-pohybová výchova, elementární tanec.

Poslechové činnosti, vizualizace poslechu, aktivní poslech.

Tvořivá intonace, rozvoj intonačních dovedností, fonogestika, sluchová analýza.

Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.

Prvky vícehlasu. Metodický postup při práci s vícehlasem.

Komplexní pojetí hudební výchovy, hudební pohádka jako integrativní princip, mezipředmětové vztahy v hudební výchově.

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2022)
Studijní opory

Google Classroom

Vyučující J. Jiřičková: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=14238

Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.10.2023)
Výsledky učení

Student:

·         orientuje se v základních hudebně psychologických zákonitostech komunikace žáka s hudbou a v možnostech diagnostiky a rozvoje hudebnosti žáků 1. stupně ZŠ;

·         zná základní principy činnostního pojetí hudební výchovy;

·         je obeznámen s RVP, ŠVP, průřezovými tématy, se stávajícími učebnice Hv pro 1. st. ZŠ a dalšími metodickými materiály, s koncepcí škol s rozšířenou výukou hudební výchovy;

·         posoudí píseň z hlediska její technické náročnosti v oblasti melodické a rytmické;

·         vymyslí k nacvičovanému říkadlu či písni obtížnostně diferencovaný systém rytmických aktivit;

·         prakticky předvede hru na rytmickou ozvěnu ve 2/4 a ¾ taktu;

·         nacvičí na klávesový nástroj chromatickou transpozici hlasových cvičení;

·         dokáže na jednoduchém cvičení rozezpívat děti a zvětšovat jejich hlasový rozsah;

·         na konkrétní písni promyslí fáze jejího imitačního nácviku včetně výchovného využití sémantického sdělení;

·         teoreticky i prakticky zvládá počáteční algoritmy rozvoje intonačních dovedností žáků mladšího školního věku;

·         dokáže melodizovat říkadlo v rámci jednoduchého tónového prostoru;

·         ovládá principy aktivního poslechu a umí je činnostně aplikovat ve výuce tak, aby zapojil žáky do interaktivních aktivit, vedl je k reflexi hudby a propojoval poslech s dalšími hudebními činnostmi;

·         využívá prvky pohybové výchovy tak, aby došlo k podpoře rytmického cítění, koordinace a vyjádření hudby pohybem, tvoří elementární taneční doprovod k písni;

·         ovládá základy instrumentace s využitím principů Orffova Schulwerku a umí využít jednoduché nástroje k hudební rytmizaci, doprovodu a tvořivosti v podobě elementární improvizace, je schopen jednoduše doprovodit píseň na libovolný nástroj, který ovládá;

·         formuluje v souladu s kurikulárními dokumenty výukové cíle hudební výchovy, volí vhodné metodické postupy, vedoucí k prohlubování vztahu žáků k hudebnímu umění a k rozvoji jejich hudebnosti;

·         absolvuje tři hodiny praxe v hudební výchově na 1. st. ZŠ.

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK