|
||
The course Didactics Vv is designed for students who do not focus on art education in their studies.
In connection with curricular documents, it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which are included cultural education and artistic creation. It also supports such forms of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge.
It shows students the possibilities of involving visual culture in the content of art education and the possibilities of accessing art. Following the course of Art Transformations, it teaches students how to transform their own artistic experience and knowledge into the curriculum of art education, as the basis of art tasks. Following the practice in schools, the course teaches students how to analyze art activities and reflect them in order to plan and implement their own pedagogical outcomes. Course
presents current trends in didactics of art education and available materials for art education -
textbooks, worksheets and workbooks as well as literature.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
Přímá výuka Přednášky: 4h Cvičení: 4h
Nepřímá výuka Reflexe praxe: 12h Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h Samostudium literatury (za semestr): 13h Práce se studijními materiály (za semestr): 13h Plnění průběžných úkolů (za semestr): 13h Příprava reflektivního deníku:13h Last update: Kuříková Michaela, MgA. (25.09.2023)
|
|
||
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997 KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997 FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010 HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014 KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000 ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999 PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU 2017 TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer 2005 Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
submitting the outgoing tasks, portfolio processing, oral exam Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
2. Vizuální vnímání. Fyziologie zrakové soustavy. Vizuální gramotnost. 3. Výtvarná výchova jako součást RVP ZV, učivo Vv, očekávané výstupy, tvořivost. 4. Smyslová zkušenost ve Vv. 5. Subjektivní výpověď ve Vv. 6. Role komunikace ve Vv, její druhy a aktéři. 7. Základní didaktické principy a jejich funkce. 9. Galerijní a muzejní edukace 10. Knihy a ilustrace pro děti. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|