|
|
|
||
Introduction to the methodology and logic of research in music pedagogy. Basic overview of the field's information sources. Using research methods in music practice conditions. Musically psychological knowledge necessary to diagnose pupils' musicality.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Orientace v základních informačních zdrojích hudební pedagogiky, ve specifice výzkumných metod a v možnostech diagnostiky hudebnosti. Osvojení hudebně psychologických poznatků, nezbytných pro koncipování empirických testů hudebnosti. Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
2 kredity/60 hod., předmět je zakončen zápočtem Plánované aktivity studentů: 8 hod. přímé výuky, 28 hod. samostudium, 12 hod. koncipování prověrky hudebnosti, 12 hod. studium referátů k informačním zdrojům a vypracování požadavků k zápočtu. Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Reflexe na prostudované referáty studentů prezenčního studia k informačním zdrojům v hudební pedagogice Plnění drobných úkolů v moodle Orientace ve výzkumných metodách a technikách, použitelných v hodinách HV Znalost psychologických základů Hv procesu - prověřeno testem Koncipování kolektivní prověrky hudebnosti Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 3. aktual. vyd. Praha: Karolinum 2017. 162 stran. ISBN 978-80-246-3621-4. SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H., Hudební psychologie pro učitele. 2. přepracované a doplněné vydání, první v nakladatelství Karolinum. Praha: Karolinum, 2013. 408 stran. ISBN 978-80-246-2060-2. Doporučená literatura: HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN 1987. 143 stran. POLEDŇÁK, I. aj. Hudební věda – II. díl. Praha: SPN 1988. ISBN 14-564-88. HOLAS, M. Úvod do psychologie hudby. Hudební diagnostika. Praha: SPN 1990. 127 stran. HOLAS. M. Úvod do hudební diagnostiky. Praha: SPN 1985. ISBN 17-213-85. SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon 1989. ISBN 80-7058-073-9. POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon 1984. ISBN 02-008-84. DRÁBEK, V. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha: UK PedF 2004. ISBN 80-7290-161-3. Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Obsah předmětu: 1. Úvod do muzikologické problematiky, hudební pedagogika, primární a sekundární informační zdroje v hudební pedagogice. Režim diplomové práce. 2 Techniky práce s informačními zdroji. Bibliografické citace. Práce s poznatky. Etika vědecké práce. Strukturace teoretické části diplomové práce. 3. Logika výzkumu, obsahová a metodologická stránka výzkumu. Předmět a cíle výzkumu, pracovní hypotézy. Strukturace výzkumné zprávy. 4. Výzkumné metody a techniky v hudebně výchovné praxi. 5. Hudební psychologie jako hraniční vědní disciplína, základní hudebně psychologické kategorie a jejich charakteristika. 6. Klasifikace hudebních činností, schopností a dovedností. 7. Hudební sluch, možnosti jeho diagnostiky a rozvoje. 8. Rytmické, tonální a harmonické cítění a jejich vývojové zvláštnosti u dětí mladšího školního věku. 9. Hudebně intelektové schopnosti. 1o. Hudebně tvořivé schopnosti a možnosti jejich identifikace. 11. Standardizované testy hudebnosti. Principy tvorby empirické kolektivní prověrky hudebnosti. Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Kurz v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13378 Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Student:
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
|