SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Drama Education Methds in Teaching - OKMN0N250B
Title: Metody dramatické výchovy ve vyučování
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 9 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Teacher(s): doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Incompatibility : OKMN0N204B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Annotation -
This course is designed for students specialising in drama education. Students will use the previously acquired knowledge in this seminar of newly acquired knowledge about their own group making of lessons based on the principles of drama education and their realization with children's group. Learning outcomes of the course: The aim of the course is to acquaint students with the possibilities of using dramatic means in teaching various areas of school curriculum and to deepen students' competencies in the direction of designing and realisation of teaching units using methods of dramatic education.
Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.11.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je prohloubení znalostí metod a technik dramatické výchovy a zejména jejicj praktické využití v dalších oblastech kurikula. Reflexí zažitých lekcí, analýzou publikovaných výuokových bloků a studiem doporučené literatury student získává dovednost plánování a realizace vlastních výukových celků založených na principech DV.
Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.11.2024)
Course completion requirements - Czech
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je aktivní účast (min. 70% docházky) a závěrečná písemná práce (plán lekce) dle domluvy s  vyučující.
Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.11.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

didaktické projekty z časopisu Tvořivá dramatika

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80--7367472-4.

MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. 192 s. ISBN 978-80-262-0374-4.

 

Doporučená doporučená:

MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.

Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.11.2024)
Teaching methods - Czech

Praktické výukové celky a jejich reflexe, improvizace a rolová hra; dramatické hry a cvičení jako prostředek výuky v různých oblastech kurikula. Tvorba a relaizace vlastních lekcí a jejich reflexe. Analýza publikovaných  inspirativních výukových bloků. 

Přednáška každý týden 60min.

Navazující cvičení každý týden 60min.

V semestru celkem 12 setkání (přednáška + cvičení)

+ příprava a plánování samostatné lekce, její realizace a reflexe ... cca 6 hodin

+ studium odborné literatury ... cca 5 hodin

Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.11.2024)
Syllabus - Czech

Obsahy a témata:

Realizace ukázkových výukových bloků se studenty a jejich reflexe.

Od dílčího využití metody dramatické výchovy po strukturované celky.

Analýza publikovaných lekcí a výukových bloků ve výuce dalších předmětů (vlastivěda, přírodověda, angličtina, hudební výchova apod..

Příprava lekcí/výukových bloků dle zadání ve skupinách.

Praktická realizace lekcí/výukových bloků se skupinou a jejich reflexe.

.

Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.11.2024)
Learning outcomes - Czech

Student prohloubí a rozšíří své znalosti a zkušenosti v oblasti využití metod a technik DV.

Student se orientuje v možnostech uplatnění DV při výuce v různých oblastech kurikula.

Student je schopen připravit a realizovat praktickou lekci s využitím principů DV do dalších vyučovacích předmětů (např. Prvouka, Vlastivěda, Přírodověda, Angličtina, Hudební výchova atd.).

Student zvládá plánovat i realizovat výukové celky i dlouhodobější projekty využívající DV.

Student je obeznámen s vybranými inspirativními výukovými bloky publikovanými  např. v časopiese Tvořivá dramatika; je schopen jejich analýzy a praktického využití.

Last update: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.11.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html