In the lectures students learn about the various stages of musical development, the seminar is focused on the presentation of specific musical works. Students are encouraged to search for common features of individual musical streams and periods, in connection with historical and social development and to realize the differences of individual styles, directions, art schools and groups.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (01.09.2019)
V přednáškách se studenti seznamují s jednotlivými etapami hudebního vývoje, seminář je zaměřen na prezentaci konkrétních hudebních děl. Studenti jsou vedeni k hledání společných znaků jednotlivých hudebních proudů a období, souvislostí s historickým a společenským vývojem a k uvědomování si odlišností jednotlivých slohů, směrů, uměleckých škol a skupin.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.05.2019)
Aim of the course -
The student characterises the key moments in the development of European music in relation to general history, literature and visual arts, knows the main representatives of individual periods and styles from the beginnings to early Romanticism, recognises the key music of individual styles and competently assesses music suitable for didactic work in the classroom.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
Student charakterizuje stěžejní momenty vývoje evropské hudby ve vazbě k všeobecným dějinám, literatuře a výtvarnému umění, zná hlavní představitele jednotlivých období a stylů od počátků po raný romantismus, rozpoznává stěžejní hudby jednotlivých stylů a kvalifikovaně posuzuje hudbu vhodnou pro didaktickou práci ve výuce.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
Descriptors -
2 credits = 60 hours:
lessons - 10 hours
study of literature - 14 hours,
preparation for classes - 20 hours,
Preparation for credit - 16 hours.
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
2 kredity = 60 hodin:
výuka - 10 hodin,
studium literatury - 14 hodin,
příprava na výuku - 12 hodin,
práce se studijní oporou - 8 hodin,
příprava na zkoušku - 16 hodin.
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Literature -
Povinná literatura:
HURNÍKOVÁ, K. Stručný průvodce dějinami evropské hudby. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7290-333-7.
KOUBA, J. ABC hudebních slohů. Od raného středověku k J. S. Bachovi. Praha: Supraphon, 1982. 167 s.
GREGOR, V. Dějiny české a slovenské hudby pro posluchače pedagogických fakult. 2. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta,
1983. 252 s.
Doporučená literatura:
BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. 677 s.
ČERNUŠÁK, G. Dějiny evropské hudby. 5. vyd. Praha: Panton, 1974. 527 s. ISBN 35-305-74.
HANŽLÍK, B. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, o. s., 2009. 204 s. ISBN 978-80-254-4824-3.
KYNCL, J. Od gregoriánského chorálu po současné zpěvní formy. Český Těšín: Press-Pygmalion, 2004. 240 s. ISBN 80-239-1925-3.
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: NLN, 2000. 611 s. ISBN 80-7106-238-3.
SEHNAL, J., VYSLOUŽIL, J. Dějiny hudby na Moravě. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2001. 311 s. ISBN 80-7275-021-6.
SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1.
TROJAN, J. Dějiny opery. Praha: Paseka, 2001. 482 s. ISBN 80-7185-348-8.
VÍTEK, B. Přehled dějin hudby. Pardubice: Agentura Luděk Šorm, 1994. 261 s. ISBN 80-901702-0-X.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (01.09.2019)
Povinná literatura:
HURNÍKOVÁ, K. Stručný průvodce dějinami evropské hudby. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7290-333-7.
KOUBA, J. ABC hudebních slohů. Od raného středověku k J. S. Bachovi. Praha: Supraphon, 1982. 167 s.
GREGOR, V. Dějiny české a slovenské hudby pro posluchače pedagogických fakult. 2. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta,
1983. 252 s.
Doporučená literatura:
BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. 677 s.
ČERNUŠÁK, G. Dějiny evropské hudby. 5. vyd. Praha: Panton, 1974. 527 s. ISBN 35-305-74.
HANŽLÍK, B. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice: Klub přátel ZUŠ Jana Zacha, o. s., 2009. 204 s. ISBN 978-80-254-4824-3.
KYNCL, J. Od gregoriánského chorálu po současné zpěvní formy. Český Těšín: Press-Pygmalion, 2004. 240 s. ISBN 80-239-1925-3.
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: NLN, 2000. 611 s. ISBN 80-7106-238-3.
SEHNAL, J., VYSLOUŽIL, J. Dějiny hudby na Moravě. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2001. 311 s. ISBN 80-7275-021-6.
SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1.
TROJAN, J. Dějiny opery. Praha: Paseka, 2001. 482 s. ISBN 80-7185-348-8.
VÍTEK, B. Přehled dějin hudby. Pardubice: Agentura Luděk Šorm, 1994. 261 s. ISBN 80-901702-0-X.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.05.2019)
Syllabus -
1. European culture and its origin in ancient civilizations, early Middle Ages, Gregorian chant and its influence on the formation of medieval and modern spiritual creation. 2. Development of polyphony in the Gothic period, secular monophonic music. 3. Renaissance as a significant transformation of world view and lifestyle, vocal polyphony in works of Dutch school. 4. Italian Renaissance, transformation of musical style in Roman and Venetian schools; music in the Czech lands. 5. Formation of Baroque style, signs of Baroque music, forms of instrumental music. 6. The development of opera. 7. Main Baroque leaders. 8. Baroque in the Czech lands. 9. Transformations of musical style in the period of Classicism, new musical types and forms. 10. Classical Viennese. 11. Czech musical classicism, musical emigration.
12. Early Romantism.
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
1. Evropská kultura a její původ ve starověkých civilizacích, raný středověk, gregoriánský chorál a jeho vliv na utváření středověké i novověké duchovní tvorby.
2. Rozvoj vícehlasu v období gotiky, světská jednohlasá hudba.
3. Renesance jako výrazná proměna světového názoru a životního stylu, vokální polyfonie v dílech nizozemské školy.
4. Italská renesance, proměna hudebního stylu v římské a benátské škole; hudba v českých zemích.
5. Formování barokního stylu, znaky barokní hudby, formy instrumentální hudby.
6. Vývoj opery.
7. Hlavní představitelé baroka.
8. Baroko v českých zemích.
9. Proměny hudebního stylu v období klasicismu, nové hudební druhy a formy.
10. Vídeňský klasicismus.
11. Český hudební klasicismus, hudební emigrace.
12. Raný romantismus
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Course completion requirements -
Seminar work: listening to opera by B. Smetana Prodaná nevěsta (The Bartered Bride). Review of any opera performance visit. Knowledge tests Listening test Active participation on lessons, max 2 absences on lessons
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Seminární úkol: poslech opery B. Smetany Prodaná nevěsta
Recenze z návštěvy libovolné opery
Znalostní testy
Poslechový test
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)