|
|
|
||
Objective of the course in terms of learning outcomes and competences The aim of the course is to practice and consolidate the knowledge and skills of course I., to open the voice, including its natural height, to get acquainted with the basics of vocal education methodology and its application.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je procvičovat a upevňovat znalosti a dovednosti z kurzu I., další otvírání hlasu, včetně jeho přirozené výšky, seznámení se základy metodiky hlasové výchovy a její uplatnění. Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 50 hodin Kontaktní výuka: 6 hodin Samostudium literatury a pramenů: 30 hodin Úvaha, sebereflexe: 14 hodin Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast v hodinách, úvaha na dané téma, sebereflexe. Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
Povinná a doporučená literatura: COBLENZER, Horst a MUHAR, Franz. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Studijní texty. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2001. ISBN 80-85883-82-1. HŮRKOVÁ - NOVOTNÁ, J., MAKOVIČKOVÁ, H. Základy jevištní mluvy. 1. Praha: SPN, 1983. ISBN není. KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál 1996. ISBN 80-7178-115-0.SVOBODOVÁ, R. Základy techniky řeči pro (budoucí) učitele. Praha: PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-45-5. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6. ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. ISBN 978-80-7068-305-7. ŠPAČKOVÁ, Alena. Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6. VÁLKOVÁ, Libuše. Hlas individuality. Vyd. 2. V Praze: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7331-087-5. Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
|
|
||
Course contents: This course is based on the subject matter of speech technique I. The content consists of consolidation and deepening of the first semester, cultivation of spoken language on the basis of technical elements and skills discussed in the first semester, methodology of the basics of speech technique, influence of stress on voice speech, natural height of speech tone speech, hygienic strength training, child voice and mutation traits, teacher's voice hygiene, voice beginnings, vocal registers, voice as part of the teacher's personality. 1. voice hygiene, teacher, child of child's special voice and mutation, teacher as a speech pattern 2. methodology of the basics of speech technique 3. Creation of own methodology and its presentation and evaluation 4. communication of spoken speech 5. Natural height of speaking voice during speech 6. natural speech pitch height 7. natural height of speech speech 8. The influence of stress on voice speech 9. Training of a hygienically formed force 10. Voice starts, voice registers 11. repetition of the curriculum Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Student se stane aktivním účastníkem lekcí. Student navrhne aktivitu pro rozvoj techniky řeči u žáků i vyučujících. Student dokáže určit rozdíly mezi zdravým užíváním hlasu u hlasového profesionála a jeho nezdravé užití v běžné praxi a dokáže je pojmenovat a navrhnout změny. Student zvládne užívat verbální, paraverbální i neverbální složky řeči v běžné i připravené promluvě. Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
|