SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Presentation - OKMN0N251B
Title: Přednes
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 9 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Mgr. Michaela Lažanová
Incompatibility : OKMN0N204B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Annotation -
Objective of the course: Students will learn the basic principles of artistic performancein recitation. Students will gain an overview of literature suitable for children's recitation.Students will learn about the art of recitation. Students will practice interpreting an artistic text in front of an audience and attempt to create formative feedback. Results of learning: Students will find a text suitable for artistic performance appropriate to the age and performance capabilities of the speaker. Students will perform the selected text to an audience using the procedures and techniques offered in this course. Students can design oral and written functional feedback for an assigned recitation performance.
Last update: Lažanová Michaela, Mgr. (02.10.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

ZÁMEČNÍKOVÁ,  Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. ISBN978-80-7068-236-4.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.

Doporučená literatura:

MAŠATOVÁ Milada. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-922-5.

Živé slovo, 45(+3) zamyšlení nad tajemstvím poezie a hlasu. Připravil: Vladimír Justl. vyd. Praha, Akropolis – Slovo a hlas 2004

MUSILOVÁ Daniela, VYSKOČIL Ivan. Psychologie porotcovy práce. Praha: ÚVKČ 1981.

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Syllabus -

Syllabus:

1. What is artistic performance?

2. Specifics of rehearsal shows.

3. Assessment of reciters.

4. Visit to a rehearsal show and reflection.

5. Reflector of DVD reciters.

6. Talk about other issues.

7. Selection of text for the presentation.

8. Possible methods of working on the text.

9. Practical search for your own interpretation key.

10. Analysis of selected texts and presentation of the selected text.

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení:

Studující vyhledá text vhodný k uměleckému přednesu adekvátní věkovým a interpretačním možnostem recitátora.

Studující přednese zvolený text publiku za využití postupů a technik nabízených při práci na přednesu.

Studující dokáže navrhnout ústně i písemně funkční zpětnou vazbu k zadanému recitačnímu výkonu.

Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (07.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html