SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Music Education with Practice - for Physical Education, Art Education, Drama Education, Foreign Language - OPMN0H206B
Title: Didaktika HV s praxí – pro zaměření TV, VV, DV, cizí jazyk
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 74 / 72 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Teacher(s): Mgr. Lenka Pobudová
Pre-requisite : OPMN0H141A
Is co-requisite for: OPMN0A198B, OPMN0G200B, OPMN0F202B, OPMN0R204B
Is incompatible with: OPMN0H284B, OPMN0H285B, OPMN0H282B, OPMN0H283B
Is pre-requisite for: OPMN0N319B, OPMN0N318B, OPMN0N331B, OPMN0N320B, OPMN0N321B, OPMN0N323B, OPMN0N324B, OPMN0N325B, OPMN0N327B, OPMN0N328B, OPMN0N329B, OPMN0N330B
Is interchangeable with: OKMN0H202B
Annotation -
Theory and practice of music teaching. Introduction to music didactic issues, analysis of model situations in music classes.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
Aim of the course -

Preparation of the student for music education practice both theoretically and practically, i.e. acquisition of knowledge and development of musical and didactic skills necessary to manage musical activities of pupils. As part of the course, the student completes two hours of practice in the subject of music education (two lessons with reflection and one own performance) in schools or educational institutions of the choice and agreement with the teachers.

Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Descriptors - Czech

3 kredity/90 hod., předmět je zakončen zkouškou

Plánované aktivity studentů: 12 hod. přednášek, 12 hod. seminářů, 12 hod. průběžná příprava na výuku, 10 hod. pedagogická praxe včetně vypracování přípravy a reflexe, 18 hod. rozvoj vlastních nástrojových, intonačních, rytmických a pěveckých dovedností,  26 hod. samostudium a příprava na zkoušku.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2022)
Literature - Czech
 

 

HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Sciencia, 1994.

HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola, I.–III. Editio Supraphon Praha. 1969, 1972.

HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola, IV. Muzikservis Praha, 1996.

JURKOVIČ, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis Praha, 1998.

JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách I–III. Netolice: Jc-Audio, 2007, 2009, 2012.

JURKOVIČ, Pavel. Živá hudba minulosti. Muzikservis Praha, 1999.

POSPÍŠILOVÁ, Lenka. Český rok v lidových písních a říkadlech. Praha: Hrajeto, 2014.

SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na I. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985.

SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.

SYNEK, Jaromír. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.

TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 1. díl. Práce s písní. Praha: Pedagogická fakulta, 2020.

VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 2. díl. Rozvoj dětské hudební tvořivosti. Praha: Pedagogická fakulta, 2023.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.10.2023)
Requirements to the exam -

Active participation in seminars, completion of partial tasks.

Practicing folk songs with instrumental accompaniment.

Developing and implementing own preparation for the lesson, in which the knowledge and skills acquired so far will be applied.

Oral examination at the end of the term in the form of a colloquium.

Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Syllabus -

Course content:

Concept of music education at the primary school. Ativity character of ME, curricula, cross-cutting themes, standards, ME textbooks, schools with the extented ME. Verbal assessment in ME.

Psychological foundations of music education - basic music psychological categories, classification of musical abilities and their characteristics.

Diagnosis of musicality, design of collective and individual musicality screening.

Development of rhythmic feeling, rhythmic work with rhymes and songs, rhythmic syllables.

Vocal education, the function of preparatory exercises for song. Methods of song rehearsal.

Instrumental activities. Carl Orff, Orff-Schulwerk.

Music and movement education, elementary dance.

Listening activities, visualization of listening, active listening.

Creative intonation, development of intonation skills, phonogesthetics, auditory analysis.

Principles of development of children's musical creativity.

Elements of multiple voices. Methodological procedure for working with multiple voices.

Comprehensive concept of music education, musical fairy tale as an integrative principle, inter-subject relations in music education.

Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Learning resources - Czech

Google Classroom

Vyučující J. Jiřičková: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=14238

Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.10.2023)
Learning outcomes - Czech

Student:

·         orientuje se v základních hudebně psychologických zákonitostech komunikace žáka s hudbou a v možnostech diagnostiky a rozvoje hudebnosti žáků 1. stupně ZŠ;

·         zná základní principy činnostního pojetí hudební výchovy;

·         je obeznámen s RVP, ŠVP, průřezovými tématy, se stávajícími učebnice Hv pro 1. st. ZŠ a dalšími metodickými materiály, s koncepcí škol s rozšířenou výukou hudební výchovy;

·         posoudí píseň z hlediska její technické náročnosti v oblasti melodické a rytmické;

·         vymyslí k nacvičovanému říkadlu či písni obtížnostně diferencovaný systém rytmických aktivit;

·         prakticky předvede hru na rytmickou ozvěnu ve 2/4 a ¾ taktu;

·         nacvičí na klávesový nástroj chromatickou transpozici hlasových cvičení;

·         dokáže na jednoduchém cvičení rozezpívat děti a zvětšovat jejich hlasový rozsah;

·         na konkrétní písni promyslí fáze jejího imitačního nácviku včetně výchovného využití sémantického sdělení;

·         teoreticky i prakticky zvládá počáteční algoritmy rozvoje intonačních dovedností žáků mladšího školního věku;

·         dokáže melodizovat říkadlo v rámci jednoduchého tónového prostoru;

·         ovládá principy aktivního poslechu a umí je činnostně aplikovat ve výuce tak, aby zapojil žáky do interaktivních aktivit, vedl je k reflexi hudby a propojoval poslech s dalšími hudebními činnostmi;

·         využívá prvky pohybové výchovy tak, aby došlo k podpoře rytmického cítění, koordinace a vyjádření hudby pohybem, tvoří elementární taneční doprovod k písni;

·         ovládá základy instrumentace s využitím principů Orffova Schulwerku a umí využít jednoduché nástroje k hudební rytmizaci, doprovodu a tvořivosti v podobě elementární improvizace, je schopen jednoduše doprovodit píseň na libovolný nástroj, který ovládá;

·         formuluje v souladu s kurikulárními dokumenty výukové cíle hudební výchovy, volí vhodné metodické postupy, vedoucí k prohlubování vztahu žáků k hudebnímu umění a k rozvoji jejich hudebnosti;

·         absolvuje tři hodiny praxe v hudební výchově na 1. st. ZŠ.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (18.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html