|
|
|
||
Theory and practice of music teaching. Introduction to music didactic issues, analysis of model situations in music classes.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
|
|
||
Preparation of the student for music education practice both theoretically and practically, i.e. acquisition of knowledge and development of musical and didactic skills necessary to manage musical activities of pupils. As part of the course, the student completes two hours of practice in the subject of music education (two lessons with reflection and one own performance) in schools or educational institutions of the choice and agreement with the teachers. Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
3 kredity/90 hod., předmět je zakončen zkouškou Plánované aktivity studentů: 12 hod. přednášek, 12 hod. seminářů, 12 hod. průběžná příprava na výuku, 10 hod. pedagogická praxe včetně vypracování přípravy a reflexe, 18 hod. rozvoj vlastních nástrojových, intonačních, rytmických a pěveckých dovedností, 26 hod. samostudium a příprava na zkoušku. Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2022)
|
|
||
HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Sciencia, 1994. HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola, I.–III. Editio Supraphon Praha. 1969, 1972. HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola, IV. Muzikservis Praha, 1996. JURKOVIČ, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis Praha, 1998. JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách I–III. Netolice: Jc-Audio, 2007, 2009, 2012. JURKOVIČ, Pavel. Živá hudba minulosti. Muzikservis Praha, 1999. POSPÍŠILOVÁ, Lenka. Český rok v lidových písních a říkadlech. Praha: Hrajeto, 2014. SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na I. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985. SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. SYNEK, Jaromír. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 1. díl. Práce s písní. Praha: Pedagogická fakulta, 2020. VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 2. díl. Rozvoj dětské hudební tvořivosti. Praha: Pedagogická fakulta, 2023. Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.10.2023)
|
|
||
Active participation in seminars, completion of partial tasks. Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Course content: Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Google Classroom Vyučující J. Jiřičková: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=14238 Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.10.2023)
|
|
||
Student: · orientuje se v základních hudebně psychologických zákonitostech komunikace žáka s hudbou a v možnostech diagnostiky a rozvoje hudebnosti žáků 1. stupně ZŠ; · zná základní principy činnostního pojetí hudební výchovy; · je obeznámen s RVP, ŠVP, průřezovými tématy, se stávajícími učebnice Hv pro 1. st. ZŠ a dalšími metodickými materiály, s koncepcí škol s rozšířenou výukou hudební výchovy; · posoudí píseň z hlediska její technické náročnosti v oblasti melodické a rytmické; · vymyslí k nacvičovanému říkadlu či písni obtížnostně diferencovaný systém rytmických aktivit; · prakticky předvede hru na rytmickou ozvěnu ve 2/4 a ¾ taktu; · nacvičí na klávesový nástroj chromatickou transpozici hlasových cvičení; · dokáže na jednoduchém cvičení rozezpívat děti a zvětšovat jejich hlasový rozsah; · na konkrétní písni promyslí fáze jejího imitačního nácviku včetně výchovného využití sémantického sdělení; · teoreticky i prakticky zvládá počáteční algoritmy rozvoje intonačních dovedností žáků mladšího školního věku; · dokáže melodizovat říkadlo v rámci jednoduchého tónového prostoru; · ovládá principy aktivního poslechu a umí je činnostně aplikovat ve výuce tak, aby zapojil žáky do interaktivních aktivit, vedl je k reflexi hudby a propojoval poslech s dalšími hudebními činnostmi; · využívá prvky pohybové výchovy tak, aby došlo k podpoře rytmického cítění, koordinace a vyjádření hudby pohybem, tvoří elementární taneční doprovod k písni; · ovládá základy instrumentace s využitím principů Orffova Schulwerku a umí využít jednoduché nástroje k hudební rytmizaci, doprovodu a tvořivosti v podobě elementární improvizace, je schopen jednoduše doprovodit píseň na libovolný nástroj, který ovládá; · formuluje v souladu s kurikulárními dokumenty výukové cíle hudební výchovy, volí vhodné metodické postupy, vedoucí k prohlubování vztahu žáků k hudebnímu umění a k rozvoji jejich hudebnosti; · absolvuje tři hodiny praxe v hudební výchově na 1. st. ZŠ. Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (18.09.2024)
|