|
|
|
||
Objective of the course:
Students will learn the basic principles of artistic performancein recitation. Students will gain an overview of literature suitable for children's recitation.Students will learn about the art of recitation.
Students will practice interpreting an artistic text in front of an audience and attempt to create formative feedback.
Results of learning:
Students will find a text suitable for artistic performance appropriate to the age and performance capabilities of the speaker.
Students will perform the selected text to an audience using the procedures and techniques offered in this course.
Students can design oral and written functional feedback for an assigned recitation performance.
Last update: Lažanová Michaela, Mgr. (02.10.2024)
|
|
||
Povinná literatura: ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. ISBN978-80-7068-236-4. ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6. Doporučená literatura: MAŠATOVÁ Milada. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-922-5. Živé slovo, 45(+3) zamyšlení nad tajemstvím poezie a hlasu. Připravil: Vladimír Justl. vyd. Praha, Akropolis – Slovo a hlas 2004 MUSILOVÁ Daniela, VYSKOČIL Ivan. Psychologie porotcovy práce. Praha: ÚVKČ 1981. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
Syllabus: 1. What is artistic performance? 2. Specifics of rehearsal shows. 3. Assessment of reciters. 4. Visit to a rehearsal show and reflection. 5. Reflector of DVD reciters. 6. Talk about other issues. 7. Selection of text for the presentation. 8. Possible methods of working on the text. 9. Practical search for your own interpretation key. 10. Analysis of selected texts and presentation of the selected text. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
Výsledky učení: Studující vyhledá text vhodný k uměleckému přednesu adekvátní věkovým a interpretačním možnostem recitátora. Studující přednese zvolený text publiku za využití postupů a technik nabízených při práci na přednesu. Studující dokáže navrhnout ústně i písemně funkční zpětnou vazbu k zadanému recitačnímu výkonu. Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (07.10.2024)
|