Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.04.2019)
Practical harmony is a selection of the harmony as the theoretical discipline, whose practical control on a keyboard is a necessary condition for the performance of the profession of primary school teacher. Most phenomena are presented on the issue of folk song arrangements. The course also includes an introduction to the harmonious analysis of compositions of instrumental and vocal literature of Classicism and Romanticism. The lessons take the form of e-larning in Moodle particularly.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.04.2019)
Praktická harmonie představuje výběr z nauky o harmonii, a to těch jevů, jejichž praktické ovládání na klávesovém hudebním nástroji je nezbytnou podmínkou pro výkon povolání pedagoga ZŠ. Většina jevů je prezentována na problematice úprav lidových písní. Součástí předmětu je i seznámení s harmonickým rozborem skladeb instrumentální a vokální literatury klasicismu a romantismu, prioritně zaměřeným na využití individuálního repertoáru studentů v rámci jejich nástrojové, pěvecké a sborové přípravy. Výuka probíhá částečně formou e-larningu v prostředí Moodle.
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.04.2019)
The aim of the course is to acquire knowledge and skills in the field of classical-romantic harmony focused on their use in music education practice. Continuous development of piano skills needed to improvise song accompaniment.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.04.2019)
Cíl předmětu spočívá v osvojení poznatků a dovedností v oblasti klasicko-romantické harmonie zaměřených na jejich využití v hudebně výchovné praxi. Soustavný rozvoj klavírních dovedností potřebných k improvizaci písňových doprovodů.
Descriptors -
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (31.01.2022)
3 credits = 90 hours:
lessons - 24 hours study of literature - 24 hours, preparation for classes - 24 hours, exam preparation - 18 hours.
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (31.01.2022)
3 kredity = 90 hodin:
výuka - 24 hodin,
studium literatury - 24 hodin,
příprava na výuku - 24 hodin,
příprava na zkoušku - 18 hodin
Výuka probíhá částečně formou e-learningu. Viz Moodle.
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.04.2019)
Obligatory:
NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. 111 s. ISBN 80- 7290-152-4.
PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 1999. 76 s.
Recommended:
NEDĚLKA, M. Vícehlasá úprava lidové písně ve výuce praktické harmonie. In: Živá hudba XI. Praha: AMU, 1992, s. 79 - 88
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. 118 s. ISBN 80-7043-151-2.
TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: HAMU, 1996. 267 s. ISBN 80-85883-10-4.
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (30.01.2023)
Povinná literatura:
NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. 111 s. ISBN 80- 7290-152-4.
PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 1999. 76 s.
BĚLOHLÁVKOVÁ, P. Úvod do hry na klavír. Praha: Univezita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019.
Doporučená literatura:
NEDĚLKA, M. Vícehlasá úprava lidové písně ve výuce praktické harmonie. In: Živá hudba XI. Praha: AMU, 1992, s. 79 - 88
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. 118 s. ISBN 80-7043-151-2.
TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: HAMU, 1996. 267 s. ISBN 80-85883-10-4.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (30.01.2023)
Exam
Theoretical part: Harmonic analysis of 2 music samples of your choice.
Practical part: Improvised accompaniment of 20 folk songs with appropriate stylization in piano types containing the harmonic issues, including modulation links between individual songs.
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (30.01.2023)
Teoretická část: Harmonický rozbor 2 notových ukázek dle vlastního výběru.
Praktická část: Improvizovaný doprovod 20 lidových písní s odpovídající stylizací v klavírní sazbě obsahující uvedenou harmonickou problematiku včetně modulačních spojek mezi jednotlivými písněmi.
Syllabus -
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (31.01.2022)
1. Basic harmonic terms and their characteristics. 2. Construction of quintacords, septacords and their turnovers. 3. Harmonization of folk songs using the main quintacords.Half and all conclusion. 4. Harmonization of folk songs with the use of minor quad chords and dominant seventh chord. 5. Mimotonal chords accompanied by folk songs. 6. Folk double voice.Quodlibet and its harmonization. 7. Basic forms of stylized accompaniment.Overture, Interlude and Play in Folk Song. 8. Melodic tones. 9. Diatonic modulation. 10. Chords of third-relation, chromatic modulation. 11. Harmonic analysis of the instructive composition of the Classical period. 12. Harmonic analysis of the Romantic period.
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (31.01.2022)
1. Základní harmonické pojmy a jejich charakteristika.
2. Stavba kvintakordů, septakordů a jejich obratů.
3. Harmonizace lidové písně s použitím hlavních kvintakordů. Poloviční a celý závěr.
4. Harmonizace lidové písně s použitím vedlejších kvintakordů a dominantního septakordu.
5. Mimotonální akordy v doprovodu lidové písně.
6. Lidový dvojhlas. Quodlibet a jeho harmonizace.
7. Základní formy stylizovaného doprovodu. Předehra, mezihra a dohra v lidové písni.