SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Dramatic Games and Improvisation - OPMN0N321B
Title: Dramatické hry a improvizace
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Teacher(s): doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Incompatibility : OPMN0N208B
Pre-requisite : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
The aim of the course is to equip students with competences for their own form theory and 3 experience blocks to reflexise the students' experience and methodological background for the establishment, management and use of these teaching methods when working with children. In the course, students will learn about games and exercises based on improvisation, dramatic play and improvisation as a method of exploring the subject, creating a story, working on a theatrical shape. Students will learn the possibilities of using dramatic plays and improvisations in the personally social and artistic development of children of the age group, as well as acquiring skills for role play and improvised acting.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:
WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a NIPOS, 2014. ISBN978-80-903901-4-0.
MACHALÍKOVÁ, Jana a MUSIL, Roman. Improvizace ve škole: didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Vydání první. Praha: Informatorium, 2015. 148 stran. ISBN 978-80-7333-120-7.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

Doporučená literatura:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí. Prah: ISV nakladatelství, 1995.
MACHKOVÁ, Eva. Viola Spolinová - Hry a cvičení pro divadlo. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Improvizační cvičení a techniky; improvizace a rolová hra; dramatické hry a cvičení jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat; mprovizace a dramatické hry při práci na jevištním tvaru.

Přednáška každý týden 45min.

Navazující cvičení každý týden 90min.

V semestru celkem 12 setkání (přednáška + cvičení)

+ příprava a plánování samostatné lekce, její realizace a reflexe ... cca 6 hodin

+ studium odborné literatury ... cca 5 hodin

 
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Vypracovaný plán lekce s využitím dramatickovýchovných improvizačních metod a jeho realizace (dle domluvy) a reflexe.

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Types of improvisations, improvisation exercises and techniques - theory and 2 adventure blocks with reflection

Improvisation and role play as a means of exploring, communicating and creating the situation - theory and 2 experience blocks with reflection

Dramatic play as a means of creating and exploring stories and their themes - theory and 3 reflection blocks with reflection

Improvisation and dramatic play as a way to create a stage shape theory and 3 adventure blocks with reflection.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je aktivní účast (min. 70% docházky) a závěrečná písemná práce (plán lekce) dle zadání vyučujícího.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html