Theory and practice of music teaching. Introduction to music didactic issues, analysis of model situations in music classes.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
Aim of the course - Czech
Příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické, tj. získávání vědomostí a rozvoj hudebních i didaktických dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. V rámci předmětu absolvuje student tři hodiny praxe v předmětu hudební výchova (dva náslechy s reflexí a jeden vlastní výstup) na školách dle vlastního výběru a domluvy.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (12.04.2019)
Descriptors - Czech
3 kredity/90 hod., předmět je zakončen zkouškou.
Plánované aktivity studentů: 8 hod. přímé výuky, 4 hod. příprava na výuku, 10 hod. pedagogická praxe včetně vypracování přípravy a reflexe, 28 hod. rozvoj vlastních nástrojových, intonačních, rytmických a pěveckých dovedností, 40 hod. samostudium a příprava na zkoušku.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Literature - Czech
Povinná literatura:
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2.
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha: SPN 1985. 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základníškoly. Praha: Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
Doporučená literatura:
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H., Hudební psychologie pro učitele. 2. přepracované a doplněné vydání, první v nakladatelství Karolinum. Praha: Karolinum, 2013. 408 stran. ISBN 978-80-246-2060-2.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum 2002. 196 stran. ISBN 80-246-0435-3.
HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I.Začátky. Praha : Supraphon, 1969
HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a
mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.10.2023)
Requirements to the exam -
Active participation in seminars, completion of partial tasks.
Submission of the preparation for the Hv lesson, implemented by the student within the pedagogical practice
Rehearsal of a folk song with instrumental accompaniment - demonstration of the development of students' own musical skills
Oral examination at the end of the term in the form of a colloquium.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aktivní účast na seminářích, plnění dílčích úkolů.
Předložení vypracované přípravy na hodinu Hv, realizovanou studentem v rámci pedagogické praxe
Nácvik lidové písně s instrumentálním doprovodem dle zadaných pokynů - prokázání rozvoje vlastních hudebních dovedností studentů
Ústní zkouška na závěr semestru ve formě kolokvia.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -
1. Concept of music education at the Primary school, activity character of music lessons, framework curriculum, school curriculum, cross-cutting themes, standards, music textbooks, schools with extended music teaching. Verbal assessment in music lessons.
2. Psychological foundations of music education - basic music psychological categories, classification of musical abilities and their characteristics.
3. Diagnosis of musicality, design of collective and individual musicality screening.
4. Development of rhythmic sensitivity, rhythmic work with rhymes and songs.
5. Vocal education, the function of preparatory exercises for song.
6. Methods of song rehearsal. Imitation. Instrumental and movement activities.
7. Development of intonation skills, aural analysis.
8. Creative intonation. Rehearsal of song intonation.
9. Principles of developing children's musical creativity, creative work with small song form.
10. Elements of polyphony. Methodical procedure for working with multiple voices.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Obsah předmětu:
1. Koncepce hudební výchovy na 1. st. ZŠ, činnostní charakter Hv, RVP, ŠVP, průřezová témata, osnovy, standardy, učebnice Hv, školy s RVHV. Slovní hodnocení v Hv.
2. Psychologické základy hudební výchovy – základní hudebně psychologické kategorie, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika.
3. Diagnostika hudebnosti, koncipování kolektivní a individuální prověrky hudebnosti.
4. Rozvoj rytmického cítění, rytmická práce s říkadlem a s písní.
5. Hlasová výchova, funkce přípravných cvičení k písni.
6. Metody nácviku písně. Imitace. Nástrojové a pohybové činnosti.
7. Rozvoj intonačních dovedností, sluchová analýza.
8. Tvořivá intonace. Nácvik písně intonací.
9. Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti, tvořivá práce s malou písňovou formou.
10. Prvky vícehlasu. Metodický postup při práci s vícehlasem.
11. Poslechové činnosti, vizualizace poslechu.
12. Hudební pohádka jako integrativní princip.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.10.2023)
Learning outcomes - Czech
Student:
- uvede základní hudebně psychologické zákonitosti komunikace žáka s hudbou a navrhne možnosti diagnostiky a rozvoje hudebnosti žáků 1. stupně ZŠ;
- vysvětlí principy činnostního pojetí hudební výchovy;
- vysvětlí pojmy RVP, ŠVP, průřezová témata a koncepci škol s rozšířenou výukou hudební výchovy;
- analyzuje stávající učebnice Hv pro 1. st. ZŠ a další metodické materiály,
- analyzuje píseň z hlediska její technické náročnosti v oblasti melodické a rytmické;
- navrhne k nacvičovanému říkadlu či písni obtížnostně diferencovaný systém rytmických aktivit;
- prakticky předvede hru na rytmickou ozvěnu ve 2/4 a ¾ taktu;
- zahraje a zazpívá chromatickou transpozici hlasových cvičení;
- předvede příklad rozezpívání děti a cvičení vedoucí ke zvětšení jejich hlasového rozsahu;
- na konkrétní písni navrhne fáze jejího imitačního nácviku včetně výchovného využití sémantického sdělení;
- popíše postup rozvoje intonačních dovedností žáků mladšího školního věku;
- předvede melodizaci říkadla v rámci jednoduchého tónového prostoru;
· pojmenuje principy aktivního poslechu
· využívá prvky pohybové výchovy tak, aby došlo k podpoře rytmického cítění, koordinace a vyjádření hudby pohybem, tvoří elementární taneční doprovod k písni;
· ovládá základy instrumentace s využitím principů Orffova Schulwerku a umí využít jednoduché nástroje k hudební rytmizaci, doprovodu a tvořivosti v podobě elementární improvizace, je schopen jednoduše doprovodit píseň na libovolný nástroj, který ovládá;
· formuluje v souladu s kurikulárními dokumenty výukové cíle hudební výchovy, volí vhodné metodické postupy, vedoucí k prohlubování vztahu žáků k hudebnímu umění a k rozvoji jejich hudebnosti;
· absolvuje tři hodiny praxe v hudební výchově na 1. st. ZŠ.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)