SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice of Dramatic Education I - OPMN0N323B
Title: Praxe dramatické výchovy I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Alžběta Ferklová
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0N208B
Pre-requisite : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Is pre-requisite for: OPMN0N332B
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the possibilities and forms of dramatic education in the practice of different types and grades of schools, to monitor and reflect the possibilities of inclusion of dramatic education in the school curriculum and the curriculum, the influence of dramatic education on the teacher's teaching concept and the process and results of students' learning. These goals are mainly achieved through lessons in lessons with subsequent reflections and discussions with teachers from the schools visited.
Aim of the course - Czech
Last update: MgA. Alžběta Ferklová (25.09.2023)
Cílem předmětu je seznámit se s možnostmi a podobami dramatické výchovy v praxi různých typů a stupňů škol, sledovat a reflektovat možnosti zařazení dramatické výchovy v programu školy a učebním plánu, vliv dramatické výchovy na učitelovo pojetí výuky a na proces a výsledky učení žáků. 
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Alžběta Ferklová (25.09.2023)

Vyčíslení studijní zátěže : 

Celkem  50h, z toho: 12h přímá výuka, 20h studium odborné literatury, 18h příprava seminární práce k zápočtu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:
MACHKOVÁ, Eva.; Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.

MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika,; Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4.

Doporučená literatura:
MORGANOVÁ,N.; SAXTOVNOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003, 

Teaching methods - Czech
Last update: MgA. Alžběta Ferklová (25.09.2023)
Cílů je dosahováno především náslechy ve vyučovacích hodinách s následnými reflexemi a diskusemi s vyučujícími z navštívených škol.
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Syllabus of the course:

1.Teaching in preschool.

2. Attendance at elementary school where the subject of the DV is a separate subject.

3. Attendance at elementary school, where DV practices are used as a method in teaching other subjects.

4. Own Teaching Outputs.

5. Discussion meetings with practitioners.

Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Alžběta Ferklová (25.09.2023)

100% účast na náslechových hodinách, aktivní účast na závěrečném reflektvním semináři, úvaha na téma: Dramatická výchova v systému českých škol.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html