PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura IV - OPMN0V312B
Anglický název: Art and Culture IV
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Anna Vartecká, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
doc. Mgr. Anna Vartecká, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Prerekvizity : OPMN0V308B
Anotace -
Umění v komunikaci, od poloviny 20. století do současnosti. Konceptuální umění, land art, body art, umění akce. Postmoderna a umění po postmoderně, zodpovědnost ve vztahu k umění, umělecké skupiny a umělecké tendence současnosti.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Cíl předmětu

Studující v základních vztazích pochopí vnitřní i vnější okolnosti a důsledky proměn výtvarného umění v druhé polovině 20. století do současnosti. 

Dovedou s porozuměním interpretovat umělecká díla a na základě jejich pochopení připravit didaktické etudy pro žáky 1. stupně ZŠ 

Studující vedou odborné debaty nad vlastními didaktickými interpretacemi uměůlecké tvorby

Studující rozšiřují okruh svých znalostí vlastním studiem a sledováním výstav a prezentací umělecké tvorby 

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    15 minut

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)       5     hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

               

Plnění předmětu            

Seminární práce               10 hodin

Příprava na zápočet        5 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  10 hodin

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

ápočet:

- aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů; odevzdání zadaných didaktických etud k probíraným tématům dějin a teorie umění

- zápočet je podmínkou pro přihlášení ke zkoušce 

 

zkouška:

studující prokáží pochopení hlavních linií vývoje a proměn výtvarného umění posledních desetiletí s důrazem na české prostředí
studující prokáží schopnost nalézt v reálném uměleckém dění obsahy přístupné žákům 1. stupně ZŠ  a přiblížit jim je formou didaktického uchopení 

studující vedou odbornou debatu nad odevzdanými úkoly (didaktickými etudami). 

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

BARTHES, R.; Mytologie, Praha: Dokořán, 2004. ISBN 978-80-7363-359-2.

PIJOAN, J., Dějiny umění, díl 12.

POSPISZYL, T., Srovnávací studie, Agite/Fra. ISBN: 80-86603-27-X, EAN: 9788086603278.

RUHRBERG, SCHNECKENBURGER, FRICKEOVÁ, HONNEF; Umění 20. století. Praha: Taschen/Slovart, 2004. ISBN 80-7209-521-6.

MORGANOVÁ, P. Akční umění. Nakladatelství J. Vacl, 2010.

TRIBE, M: New Media Art. Taschen, 2006.

 

Doporučená literatura:

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Odevzdání seminární práce a tematicky uchopených návrhů didaktických etud.

Odborná debata nad tématem seminární práce.

Možné přesahy dějin a teorie umění a didaktiky výtvarné výchovy; obsahy moderního umění přenosné do školního diskursu.   

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Přednášky:

1. Abstraktní expresionismus a další projevy gestické abstrakce. Gesto, výraz a fyzické zapojení do práce s obrazem. Obraz jako výsledek interakce tvůrce a materiálu.

2. Umělecká a neumělecká vizuální kultura 50. a 60. let, estetika konzumního světa. Pop art, jeho podoby a stopy v současné kultuře. Tvůrčí postupy pop artu a možnost jejich využití ve škole.

3. Konceptuální umění. Tvorba jako mentální proces. Dílo jako znak. Konceptuální postupy jako základy úloh pro žáky.

4. Instalační umění. Instalace a environment. Umělecké dílo jako prostředí a situace. Naše místo, naše stopy v prostředí kolem nás, význam předmětů a jejich rozmístění.

5. Performance. Performativní tvorba a prožitek z události. Umění jako individuální a společenská událost.

6. Umění nových médií. Tvorba inspirovaná prací s novými technologiemi. Digitální fotografie a video a jejich tvůrčí možnosti ve škole.

7. Sociálně angažované umění. Umělecká tvorba v rovině společenských a politických vazeb a vztahů. Umění jako  prostor pro aktuální výpověď.

8. Postmoderní umění. Umělecké dílo jako hra kulturních kódů a tradic. Citace jako legitimní tvůrčí postup.

9. Tendence současného umění. Nejvýraznější pozice současné umělecké tvorby. Účinné divácké postupy a strategie při setkání s novým uměleckým projevem.

Semináře probíhají formou návštěvy vybraných galerií:

10. Abstrakce a gesto ve sbírkách NG v Praze

11. Umění 60. - 80. let ve sbírkách NG v Praze

12. Současné české umění v pražských galeriích

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.04.2019)
Výsledky učení

 - studující na konkrétních příkladech a ukázkách prokáží pochopení hlavních linií vývoje a proměn výtvarného umění posledních desetiletí 20. století a současnosti s důrazem na české prostředí
 - studující prokáží schopnost nalézt v reálném uměleckém dění obsahy přístupné žákům 1. stupně ZŠ  a přiblížit jim je formou didaktického uchopení
 - studující vedou odbornou debatu nad odevzdanými úkoly (didaktickými etudami)
 - studující doplňují poznatky získané ve výuce vlastním studiem a vlastní aktivní účastí výstav a prezentací umělecké tvorby 

 

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK