PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Praxe dramatické výchovy I - OPMN0N323B
Anglický název: Practice of Dramatic Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0N208B
Prerekvizity : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Je prerekvizitou pro: OPMN0N332B
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit se s možnostmi a podobami dramatické výchovy v praxi různých typů a stupňů škol, sledovat a reflektovat možnosti zařazení dramatické výchovy v programu školy a učebním plánu, vliv dramatické výchovy na učitelovo pojetí výuky a na proces a výsledky učení žáků. Těchto cílů je dosahováno především náslechy ve vyučovacích hodinách s následnými reflexemi a diskusemi s vyučujícími z navštívených škol.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Cíl předmětu

Student identifikuje možnosti metod a technik dramatické výchovy ve výuce.

Student identifikuje rozdíly v ŠVP v souvislosti s oborem DV.

Student na základě získaných zkušeností z náslechu a pozorování plánuje výuku s využitím metod a technik dramatické výchovy.

Studující se bude učit rozpoznávat efektivní postupy při výuce, kde se využívají metody a techniky dramatické výchovy.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže : 

Celkem  50h, z toho: 12h přímá výuka / 12 hod. strávených náslechy ve výuce formou pozorování /, 20h studium odborné literatury, 18h příprava seminární práce k zápočtu.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

100% účast na náslechových hodinách, aktivní účast na závěrečném reflektvním semináři, úvaha na téma: Dramatická výchova v systému českých škol.

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (25.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:
MACHKOVÁ, Eva.; Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.

MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika,; Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4.

Doporučená literatura:
MORGANOVÁ,N.; SAXTOVNOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003, 

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Metody výuky
Cílů je dosahováno především náslechy ve vyučovacích hodinách s následnými reflexemi a diskusemi s vyučujícími z navštívených škol.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (25.09.2023)
Sylabus -

Osnova předmětu:

Náslech v předškolním zařízení.

Náslech v ZŠ, kde je předmět DV jako samostatný předmět.

Náslech v ZŠ, kde jsou postupy DV využívány jako metoda ve vyučování jiných předmětů.

Vlastní učitelské výstupy.

Rozborová setkání s odborníky z praxe.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Výsledky učení

Student vypracuje přípavu na vyučovací hodinu, ve které budou využity postupy dramatické výchovy.

Student charakterizuje rozdíly v pojetí dramatické výchovy v ŠVP jednotlivých škol.

Student reflektuje náslechové hodiny a vyvodí závěr.

Student aplikuje získané zkušenosti v praxi.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK