Cílem předmětu je uvést posluchače do horizontu výuky občanské výchovy občanského a společenskovědního základu. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky; nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, do problematiky určování cílů, učí se reflektovat vzdělávací proces a vytvářet strategie v rámci vlastního pedagogického uvažování; seznamují se s odbornou terminologií a učí se efektivně komunikovat na odborné úrovni.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Aim of the course - Czech
Po absolvování předmětu absolvent(ka) - vyjmenuje pět specifik oborové didaktiky občanské výchovy a společenských věd, zdůvodní jejich význam pro praxi a formuluje nejméně dvě profesní výzvy vyplývající z těchto specifik; - charakterizuje místo VkO, OV a OSZ v kontextu českého vzdělávacího systému tím, že odůvodní potřebnost jejich výuky a popíše jejich vazby s nejméně čtyřmi vzdělávacími obory (na daném stupni vzdělávání); - charakterizuje vybrané cíle výuky zvoleného oboru, porovnává jejich potřebnost a náročnost a zvažuje možné obtíže při jejich dosahování; reflektuje význam pedagogických hodnot a vizí pro vlastní profesní růst a pro formování vlastního pojetí výuky oboru (oblast 1 a kompetence 6.1 KRAU); - orientuje se v systému českých kurikulárních dokumentů s ohledem na studovaný vzdělávací obor, tedy popíše systém kurikulárních dokumentů v ČR a prokáže svoji schopnost interpretovat oborové obsahy tím, že jejich znění kriticky nahlíží a diskutuje; zvažuje reálné možnosti svého podílení na projektování školních vzdělávacích programů (oblast 1 KRAU); - reflektuje pozorovanou výuku s pomocí odborné terminologie a rozvíjí svoji profesní všímavost s oporou v nástrojích strukturované reflexe výuky, navrhuje alterace výuky a zdůvodňuje je (oblast 2 KRAU); - popíše možné obtíže didaktické transformace/rekonstrukce, kterým bude čelit jako vyučující VkO, OV, OSZ (oblasti 2, 3 a 4 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Atest v podobě zápočtu ověřený kolokviální rozpravou
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literature - Czech
Povinná literatura: HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3. KUTHAN, R., N. PELCOVÁ a Z. ZICHA. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.
RVP ZV a RVP GV SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9. STANĚK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0. TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Teaching methods - Czech
semináře
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (15 hodin): − Specifika humanitního vzdělávání a didaktiky výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu (3 hodiny); − Charakteristika a cíle výuky oboru a možná pojetí výuky oboru; občanské, sociální a personální kompetence a problém jejich kriteriálního hodnocení (3 hodiny); − Kurikulární dokumenty a jejich oborová intepretace; problém tvorby a reflexe kurikulárních dokumentů (3 hodiny); − vzdělávací paradigmata, konstruktivistické pojetí výuky a práce s koncepty a miskonecepty v oborové didaktice (2 hodiny); − Problémy didaktické transformace v oborové didaktice, pedagogické rozhodování a jeho dopady; příprava na výuku a její skladba, význam kriteriálního a formativního hodnocení (2 hodiny) − Seznámení s prameny didaktického oborového myšlení a s elektronickými zdroji věnovanými oborové didaktice - RVP.cz, Občaknáři.cz, COV, Didactica viva (2 hodiny)
Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1) Seznámení s obtížemi začínajícího pedagoga a se školním prostředím. (DOBEŠOVÁ, Karin. Neboj se a zkus to: informativní příručka pro začínající učitele na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 2000. 66 s. ISBN 80-7020-072-3.; Lukáš Havlíček, Příručka pro začínající učitele - https://www.vzdelavacisluzby.cz/dokumenty/bankasouboru/2625764.pdf ) - Schopnost komunikovat své obavy a nejistoty spojené s povoláním pedagoga - 1h 2) Vzdělávací a výchovné cíle oborů v pedagogické praxi. Kapitola 4 Vzdělávací a výchovné cíle a didaktická analýza oborů, Výchova k občanství a Občanský a společenskovědní základ, s 28-42 (HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: UK PedF, 2014.) - Znalost základních pojmů; - zodpovězení otázek k dané kapitole; - kvalitní návrh formulace vhodných cílů k vybraným tématům - 2h 3) Reflexe výuky (prostřednictvím analýzy audiovizuálního záznamu), didaktická analýza vybraného tématu a vytvoření přípravy; 3A metoda Portál rvp.cz; interní záznamy výuky a interní hospitační archy, Návrh metodiky pro rozvíjející hospitace (doc. Slavík a kol, 2011) - smysluplné zvládnutí vyplnění náslechového formuláře - vyhotovení plnohodnotné přípravy - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Learning resources - Czech
Asynchronní distanční výuka probíhá prostřednictvím kurzu na UK MOODLE DL, a to na adrese: https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=628
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)