Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky odborných předmětů, které vycházejí z psychologických věd, pedagogických věd a sociální práce. Účastníci se budou orientovat v základních kurikulárních dokumentech, které se vztahují k výuce odborných předmětů tohoto zaměření, dokáží formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, příp. též příbuzných odborných předmětů.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka) modulu: • pojmenuje a s využitím odborné terminologie popíše kurikulární dokumenty, které upravují výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce na různých typech škol (kompetence 1.1 KRAU), • korektně užívá současnou pedagogickou a didaktickou terminologii a obhájí její význam pro rozvoj didaktického a oborově didaktického myšlení (kompetence 1.1 KRAU) , • objasní význam stanovování cílů pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce (kompetence 2.1 KRAU), • formuluje výukové cíle na různých úrovních kurikula; podobu a pojetí navržených cílů zdůvodní s oporou o odborné argumenty (oblast 2 KRAU), • navrhne a zdůvodní vhodné didaktické postupy a výukové strategie pro výuku konkrétních témat z oblasti pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce na konkrétním typu školy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU), • zhodnotí (na základě navržených kritérií) dostupné učebnice a učební pomůcky pro výuku pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce (kompetence 2.2, 2.3 a 2,4, oblast 3 KRAU), • obhájí důležitost individualizovaného přístupu k žákům, zvláště pak k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami vč. žáků mimořádně nadaných; navrhne konkrétní možnosti práce s talenty v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 2.2 KRAU), • navrhne vhodné způsoby hodnocení žáků v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci; obhájí význam formativního hodnocení (oblast 4 KRAU), • pojmenuje a kriticky zhodnotí aktuální trendy ve výuce předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 1.1 a 6.1 KRAU), • reflektuje vlastní didaktické kompetence a posoudí možnosti svého dalšího profesního rozvoje se zaměřením na svou předmětovou aprobaci (kompetence 6.1 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Literature - Czech
Gillernová, I. (2004). Didaktické dovednosti v přípravě učitelů psychologie. In Vališová, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing.
Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
Nohavová, A. (2018). Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského.
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
Vašutová, M., Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Vízdal, F. (1987). Didaktika psychologie. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Sborníky z konferencí Sekce pro výuku psychologie ČMPS „Učíme psychologii“ dostupné na www.cmpsy.cz
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Teaching methods - Czech
semináře
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Requirements to the exam - Czech
Zkouška bude mít podobu odborné rozpravy nad probíranými tématy. Ke zkoušce studující předloží vypracované úkoly, které tvořily náplň distanční složky předmětu.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (11.12.2023)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (15 hodin): 1. Úvod do studia didaktiky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, postavení těchto oborových didaktik v soustavě věd (3). 2. Přístupy k výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce dříve a dnes, soudobé trendy ve výuce psychologických, pedagogických a sociálně vědních předmětů, koncept funkční psychologické a pedagogické gramotnosti (3) 3. Učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce v kurikulu základního, středního a vyššího odborného vzdělávání (3) 4. Cíle výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce (3) 5. Metody výuky a organizační formy výuky (3)
Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1/I. Analýza RVP pro střední odborné vzdělávání se zaměřením na učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce (pedagogické obory, zdravotnické obory, sociální a sociálně-právní obory, ekonomické obory, obory zaměřené na obchod a služby aj.) - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 2h 2/I. Analýza RVP G se zaměřením na učivo psychologie (psychologie jako součást ZSV, psychologie jako volitelný předmět) - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h 3/I. Formulace cílů a jim odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva chemie ve všech úrovních Bloomovy taxonomie - Seminární práce a její prezentace, hodnocení formulovaných cílů - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8888 Heslo pro hosty: akreditace
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)