Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oblasti komunikace (interpersonální i interkulturní) a jejího praktického zvládání, základní poznatky o fungování a využití medií a multimédií v současném vzdělávacím procesu a současně poznávání principů, na kterých mediální a masmediální komunikace funguje, vše včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů. Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oblasti komunikace (interpersonální i interkulturní) a jejího praktického zvládání, základní poznatky o fungování a využití medií a multimédií v současném vzdělávacím procesu a současně poznávání principů, na kterých mediální a masmediální komunikace funguje (kompetence 1.1 KRAU), vše včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů (oblast 2 a kompetence 5.1 KRAU). Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese (oblast 1 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Atest v podobě zápočtu, ověřeného kolokviální rozpravou.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Literature - Czech
Bláhová, R., Strulcová, V. Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011. Bourdieu, P. O televizi. Doplněk, Brno 2002. Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister Principal, 2001. Čmejrková, S., Hoffmnnová, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. Eckertová, L., Dočekal, D. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013. Gálik, S. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012. Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008. Hvížďala, K. Jak myslet media: eseje, články a rozhovory 2004–2005. Dokořán, Praha 2005. Hirschová, M. Pragmatika v češtině. Vyd. 2., Praha: Karolinum, 2013. Hausenblas, K. Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105. Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209. Hoffmannová, J. - Müllerová, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia. 1995. Chejnová, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007. Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK, 2010. Jandová, E. Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006. Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. Jirák, J., Köpplová, B. Masová media. Praha: Portál 2009. Jirák, J., Mičenka, M. Rozumět mediím, základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha 2006. Jirák, J., Wolák, L. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Radioservis, Praha 2007. Kraus, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010. Kraus, J. Člověk mluvící. Praha: Leda, 2010. Křivohlavý, J., Mareš, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000. Machová, S., Švehlová, M. Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001. Machová, S., Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007. McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. McQuail, D. Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. Morris, D. Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009. Palenčárová, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. Pike, G., Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000. Postman, N. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. MF Praha 2010. Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. Strachota, K. a kol. Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019. Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 10 let v českých mediích (Jirák, J. ed.). NIT Praha 2005.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Teaching methods - Czech
Semináře vedené v souladu s konstruktivistickým pojetím výuky. Důraz je kladen na aktivní zapojení studentů, sdílení zkušeností a reflexi vybraných pedagogických postupů, vyučovacích metod a organizačních forem výuky - vše v souladu s Kompetenčním rámcem absolventky a absolventa učitelství.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (15 hodin) 1. Technika řeči: respirace, fonace a artikulace; tvorba mluveného projevu (3) 2. Komunikační funkce výpovědi, komunikační situace, komunikační záměr, interpersonální komunikace (3) 3. Funkce různých jazykových prostředků v mluvených a písemných komunikátech (3) 4. Funkční styly a stylové oblasti jako východisko tvorby komunikátu (3) 5. Informace a zpracování informací (3)
Témata pro distanční část (5 hodin) a hodnocené výstupy: asynchronní výuka 1/I. Základy psycholingvistiky, sociolingvistiky a pragmatiky - zpracování (vyřešení) zadaných úkolů v Moodle - 3h 2/I. Teorie masové komunikace - zpracování (vyřešení) zadaných úkolů v Moodle - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Learning resources - Czech
https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=632 Heslo pro všechny kurzy (přístup pro hosty): CZV2022
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)