SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction into the Didactics of Communication and Media Education - OCDC23SS22
Title: Úvod do didaktiky komunikační a mediální výchovy
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Incompatibility : OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS12, OCDC23SS13, OCDC23SS14, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS23, OCDC23SS24, OCDC23SS25
Is incompatible with: OCDC23SS10, OCDC23SS18, OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS19, OCDC23SS11, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17
Is pre-requisite for: OCDC23SS44, OCDC23SS61
Annotation - Czech
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oblasti komunikace (interpersonální i interkulturní) a jejího praktického zvládání, základní poznatky o fungování a využití medií a multimédií v současném vzdělávacím procesu a současně poznávání principů, na kterých mediální a masmediální komunikace funguje, vše včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů. Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oblasti komunikace (interpersonální i interkulturní) a jejího praktického zvládání, základní poznatky o fungování a využití medií a multimédií v současném vzdělávacím procesu a současně poznávání principů, na kterých mediální a masmediální komunikace funguje (kompetence 1.1 KRAU), vše včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů (oblast 2 a kompetence 5.1 KRAU). Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese (oblast 1 KRAU).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Course completion requirements - Czech

Atest v podobě zápočtu, ověřeného kolokviální rozpravou.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Literature - Czech

Bláhová, R., Strulcová, V. Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.
Bourdieu, P. O televizi. Doplněk, Brno 2002.
Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister Principal, 2001.
Čmejrková, S., Hoffmnnová, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011.
Eckertová, L., Dočekal, D. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.
Gálik, S. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012.
Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.
Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.
Hvížďala, K. Jak myslet media: eseje, články a rozhovory 2004–2005. Dokořán, Praha 2005.
Hirschová, M. Pragmatika v češtině. Vyd. 2., Praha: Karolinum, 2013.
Hausenblas, K. Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105.
Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209.
Hoffmannová, J. - Müllerová, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.
Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia. 1995.
Chejnová, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.
Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK, 2010.
Jandová, E. Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006.
Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
Jirák, J., Köpplová, B. Masová media. Praha: Portál 2009.
Jirák, J., Mičenka, M. Rozumět mediím, základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha 2006.
Jirák, J., Wolák, L. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Radioservis, Praha 2007.
Kraus, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010.
Kraus, J. Člověk mluvící. Praha: Leda, 2010.
Křivohlavý, J., Mareš, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.
Machová, S., Švehlová, M. Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001.
Machová, S., Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.
McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQuail, D. Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
Morris, D. Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.
Palenčárová, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006.
Pike, G., Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.
Postman, N. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. MF Praha 2010.
Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.
Strachota, K. a kol. Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019.
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.
Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
10 let v českých mediích (Jirák, J. ed.). NIT Praha 2005.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Teaching methods - Czech

Semináře vedené v souladu s konstruktivistickým pojetím výuky. Důraz je kladen na aktivní zapojení studentů, sdílení zkušeností a reflexi vybraných pedagogických postupů, vyučovacích metod a organizačních forem výuky - vše v souladu s Kompetenčním rámcem absolventky a absolventa učitelství.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Syllabus - Czech

Témata pro prezenční část (15 hodin)
1. Technika řeči: respirace, fonace a artikulace; tvorba mluveného projevu (3)
2. Komunikační funkce výpovědi, komunikační situace, komunikační záměr, interpersonální komunikace (3)
3. Funkce různých jazykových prostředků v mluvených a písemných komunikátech (3)
4. Funkční styly a stylové oblasti jako východisko tvorby komunikátu (3)
5. Informace a zpracování informací (3)


Témata pro distanční část (5 hodin) a hodnocené výstupy: asynchronní výuka
1/I.
Základy psycholingvistiky, sociolingvistiky a pragmatiky - zpracování (vyřešení) zadaných úkolů v Moodle - 3h
2/I.
Teorie masové komunikace - zpracování (vyřešení) zadaných úkolů v Moodle - 2h

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Learning resources - Czech

https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=632
Heslo pro všechny kurzy (přístup pro hosty): CZV2022

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html