Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky fyziky tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky fyziky a příbuzných oborů.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka) modulu: • orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které jsou pro učitele fyziky a příbuzných oborů k dispozici, a dokáže je vhodně využít pro výuku (kompetence 1.1 a 1.2 a oblast 2 KRAU), • chápe různorodost cílů vyučování fyzice a příbuzných oborů a jejich vzájemnou provázanost (kompetence 1.1, 1.2 a 6.1 KRAU), • chápe didaktické principy a dokáže je využít pro koncipování podnětné výuky fyziky a příbuzných oborů zaměřené na žáka a pro diagnostiku žákovských znalostí (kompetence 1.2 a oblast 2, oblast 4 KRAU), • dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle konkrétní vyučovací jednotky (kompetence 1.2, 2.1 a 2.5 KRAU), • dokáže volit vhodné učební úkoly, didaktické postupy a výukové strategie pro klíčové pojmy a postupy školské fyziky a příbuzných oborů (kompetence 1.1, 1.2, 3.1 a 3.2, oblast 2 kompetencí KRAU), • dokáže posoudit didaktickou vhodnost názorných učebních pomůcek fyzických i virtuálních, včetně softwaru typu animací a simulací a hardwaru typu školních měřících systémů, a použít je účelně ve výuce (kompetence 2.4 a 3.3 KRAU), • dokáže plánovat a realizovat diferencovanou výuku pro žáky s různými speciálními vzdělávacími potřebami (kompetence 2.2 KRAU), • dokáže realizovat výuku podporující formativní hodnocení, v níž bude chyba brána jako příležitost k učení (oblast 4 KRAU), • podporuje motivaci k učení se fyzice a příbuzných předmětů (kompetence 2.3 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literature - Czech
DVOŘÁK, L. (Ed.). (2008). Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Příručka pro učitele. Praha: Matfyzpress. DVOŘÁK, L. KEKULE, M., & ŽÁK, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 123-158). Brno: Masarykova univerzita. (dostupné v e-versi v Čítárně MUNI). FENCLOVÁ, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. SVOBODA, E., & KOLÁŘOVÁ, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy, Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum.
Další doporučená literatura: BROCKMEYEROVÁ, J., & DROZD, Z. (2004). Vývoj a význam fyzikálních pokusů z volné ruky. Matematika-fyzika-informatika, 13 (9), 543–546. BROCKMEYEROVÁ, J., & TARÁBEK, P. (2009). Struktura didaktické komunikace fyziky. Matematika–fyzika–informatika, 18(5), 277–284 DVOŘÁK, L., KEKULE, M., & ŽÁK, V. (2012). Výzkum v oblasti fyzikálního vzdělávání – co, proč a jak. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6), 325–330 ŽÁK, V. (2014). Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice. Pedagogická orientace, 24(2), 222–243.
Portály na WWW Fyzikálně-didaktické časopisecké zdroje Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované přednášejícím
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (15 hodin): − Úvod do studia didaktiky fyziky a příbuzných oborů, didaktika fyziky v soustavě pedagogických věd (1) − Instruktivistický vers. konstruktivistický přístup ve výuce fyziky a příbuzných oborů (2) − Kurikulum se zaměřením na fyziku a příbuzné obory, RVP, ŠVP (4) − Cíle výuky fyziky (4) − Metody a organizační formy výuky fyziky (4)
Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení – podpora asynchronní on-line výuky bude realizována v MS Teams 1/I. Analýza RVP ZV se zaměřením na vzdělávací obor fyziky - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h 2/I. Analýza RVP G se zaměřením na vzdělávací obor fyzika - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h 3/I. Analýza RVP OV se zaměřením na vzdělávací obor fyziky ve vybrané oblasti odborného vzdělávání - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h 4/I. Formulace cílů a jím odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva fyziky ve všech úrovních Bloomovy taxonomie - Seminární práce a její prezentace, hodnocení formulovaných cílů - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Learning resources - Czech
V týmu v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0uUgBr-EMwcFOsKAYFo71SCU6Xz3ZYNzdkr0lEsUoU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7fb3b602-b2d6-44e3-9520-3ae41bba1ed1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)