SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to mathematics education - OCDC23SS06
Title: Úvod do didaktiky matematiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Incompatibility : OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS20, OCDC23SS21, OCDC23SS22
Is incompatible with: OCDC23SS11, OCDC23SS19, OCDC23SS18, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS22, OCDC23SS16, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS17
Is pre-requisite for: OCDC23SS28, OCDC23SS54, OCDC24SS55
Annotation - Czech
Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky matematiky tak, aby se orientovali v kurikulárních dokumentech a ve zdrojích, které jsou pro učitele matematiky k dispozici, a dokázali formulovat výukové cíle na základě porozumění pojmotvornému procesu žáků v matematice. Pozornost bude věnována také podnětné výuce matematiky založené na aktivní činnosti žáka, a to na úrovni konkrétního plánování hodin(y).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (20.12.2024)
Aim of the course - Czech

Absolvent(ka) modulu:
• orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které jsou pro učitelematematiky k dispozici, a dokáže je vhodně využít pro výuku (kompetence 1.1 a oblast 2 KRAU),
• chápe různorodost cílů vyučování matematice a jejich vzájemnou provázanost (konceptuální porozumění, procedurální zběhlost, adaptivní usuzování, strategická kompetence, sklon k produktivní činnosti) (kompetence 1.1, 1.2 a 6.1 KRAU),
• chápe principy pojmotvorného procesu v matematice a dokáže je využít pro koncipování podnětné výuky matematiky zaměřené na žáka a pro diagnostiku žákovských znalostí v matematice (kompetence 1.2 a oblast 2, oblast 4 KRAU),
• dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle konkrétní vyučovací jednotky (kompetence 1.2, 2.1 a 2.5 KRAU),
• dokáže volit vhodné učební úkoly, didaktické postupy a výukové strategie pro klíčové pojmy a postupy školské matematiky (vhodně didakticky transformuje matematický obsah) (kompetence 1.1, 1.2, 3.1 a 3.2, oblast 2 kompetencí KRAU),
• dokáže posoudit didaktickou vhodnost názorných pomůcek fyzických i virtuálních, včetně softwaru typu GeoGebra, a použít je účelně ve výuce (kompetence 2.4 a 3.3 KRAU),
• dokáže plánovat a realizovat diferencovanou výuku pro žáky s různými vzdělávacími potřebami (kompetence 2.2 KRAU),
• dokáže realizovat výuku podporující formativní hodnocení, v níž bude chyba brána jako příležitost k učení (oblast 4 KRAU),
• podporuje motivaci k učení se matematice (kompetence 2.3 KRAU).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (20.12.2024)
Course completion requirements - Czech

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou. Průběžné úkoly v LMS Moodle

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (20.12.2024)
Literature - Czech

*K dispozici online.
BLAŽKOVÁ, R. et al. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000.
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
*HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004.
*HOLÁ, E., NOVÁK, M., PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, P., VONDROVÁ, N. Přímá a nepřímá úměrnost. Praha: ČŠI, 2015.
HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011.
*JANDA, D., VONDROVÁ, M., TŮMOVÁ, V. Pojmotvorný proces v oblasti míry v geometrii. Praha: PedF UK, 2019.
*JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
*Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha: JČMF, 2006.
*NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, E.,
ZELENDOVÁ, E. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41.
*RENDL, M., VONDROVÁ, N., HŘÍBKOVÁ, L., JIROTKOVÁ, D., KLOBOUČKOVÁ, J., KVASZ, L., PÁCHOVÁ, A.,
PAVELKOVÁ, I., SMETÁČKOVÁ, I., TAUCHMANOVÁ, E., ŽALSKÁ, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013.
VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Praha: PedF UK, 2009.
*VANÍČEK, J. Změní počítače školskou matematiku? In Rosecký, J. (ed.) Počítač ve škole 2016 - sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: GVM, 2016.
*VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
VONDROVÁ, N. Didaktika matematiky pro učitele jako prostředek na zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.
Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).
Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).
Publikace mezinárodních srovnávacích výzkumů pro matematiku na webu ČŠI.
Národní srovnávací testy (Maturita, přijímací zkoušky: www.cermat.cz)

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (20.12.2024)
Teaching methods - Czech

semináře

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (20.12.2024)
Syllabus - Czech

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Cíle výuky matematiky, druhy porozumění v matematice (4)
− Poznávací proces v matematice (4)
− Diagnostika a reedukace formalismů v žákovském porozumění (2)
− Vyučování založené na biologirincipu aktivního poznávání matematiky žákem (3)
− Formulace cílů a jím odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva matematiky, příprava vyučovací hodiny (2)


Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1/I. - Analýza RVP ZV, G a OV se zaměřením na vzdělávací obor matematika a její aplikace, analýza školních vzdělávacích programů vybraných škol z hlediska výuky matematiky - Zpracování seminární práce - 2h
2/I. - Podpora pro výuku matematiky ze strany Jednoty českých matematiků a fyziků a Společnosti učitelů matematiky; akce a časopisy pro učitele matematiky - Zpracování úkolu v LMS Moodle - 1h
3/I - Mezinárodní srovnávací výzkumy znalostí a dovedností z matematiky (PISA, TIMSS); národní výzkumy znalostí z matematiky (CERMAT, Kalibro, Scio) - Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2h
**Úkoly distanční části jsou zadávány v Moodle průběžně a během výuky se o nich diskutuje.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (20.12.2024)
Learning resources - Czech

Podpora distanční části v Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5401
Heslo: akreditace.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (20.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html