Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky biologie tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, průřezových tématech a jejich zařazení do výuky, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky biologie.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka) modulu: • orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které se vztahují k výuce přírodopisu a biologie a dokáže je vhodně využít pro výuku (oblasti 1 a 2 KRAU), • dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle, konkrétní vyučovací jednotky ve výuce přírodopisu a biologie (kompetence 2.1 KRAU), • dokáže volit vhodné didaktické postupy a výukové strategie při výuce přírodopisu a biologie (oblasti 2, 3 a 4 KRAU), • dokáže zvolit názorné výukové pomůcky a posoudit jejich didaktickou vhodnost strategie při výuce přírodopisu a biologie (kompetence 3.3 KRAU), • využívá vhodně didaktickou techniku dle možností a vybavenosti dané školy (kompetence 3.3 KRAU), • podporuje u žáků motivaci a zájem ke studiu přírodopisu a biologie (kompetence 2.3 a 6.1 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literature - Czech
FISHER, K. M., J.H. Wandersee a D.E. MOODY. Mapping biology knowledge. New York: Kluwer Academic Publishers, 1998. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. KALHOUS, Z. a O. Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. MOJŽÍŠEk, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. SKÝBOVÁ J.: Pracovní listy: Teorie a využití ve výuce přírodopisu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019. ISBN 978-80-7603-096-1 SKÝBOVÁ, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021. 978-80-7603-286-6. SKÝBOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky botaniky, e-skriptum, Praha: PedF UK 2024. ISBN 978-80-7603-445-7. ŠVEC, V., H. FILOVÁ a O. ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Teaching methods - Czech
Semináře (metody a formy - výklad, interaktivní prvky, práce ve dvojicích a skupinách)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (15 hodin): − Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu (2,5). − Vzdělávací dokumenty v ČR. RVP ZV, RVP G, ŠVP (2,5). − RVP ZV – cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Přírodopis (2,5). − RVP G – cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Biologie (2,5). − Průřezová témata a jejich zařazování do výuky. Průřezové téma Environmentální výchova – cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky přírodopisu a biologie (2). − Didaktické zásady výuky přírodopisu a biologie (3).
Témata pro distanční část (5 hodin) MS Teams a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1/I. Analýza RVP ZV se zaměřením na vzdělávací obor biologie - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h 2/I. Analýza RVP G se zaměřením na vzdělávací obor biologie - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h 3/I. Analýza RVP OV se zaměřením na vzdělávací obor biologie ve vybrané oblasti odborného vzdělávání - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h 4/I. Formulace cílů a jím odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva biologie ve všech úrovních Bloomovy taxonomie - Seminární práce a její prezentace - Hodnocení formulovaných cílů - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)