SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction into the Didactics of Biology - OCDC23SS09
Title: Úvod do didaktiky biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Incompatibility : OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS12, OCDC23SS13, OCDC23SS14, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS20, OCDC23SS21, OCDC23SS22, OCDC23SS23, OCDC23SS24, OCDC23SS25
Is incompatible with: OCDC23SS11, OCDC23SS19, OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS10, OCDC23SS22, OCDC23SS16, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS17, OCDC23SS18
Is pre-requisite for: OCDC23SS31, OCDC23SS56
Annotation - Czech
Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky biologie tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, průřezových tématech a jejich zařazení do výuky, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky biologie.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Aim of the course - Czech

Absolvent(ka) modulu:
• orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které se vztahují k výuce přírodopisu a biologie a dokáže je vhodně využít pro výuku (oblasti 1 a 2 KRAU),
• dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle, konkrétní vyučovací jednotky ve výuce přírodopisu a biologie (kompetence 2.1 KRAU),
• dokáže volit vhodné didaktické postupy a výukové strategie při výuce přírodopisu a biologie (oblasti 2, 3 a 4 KRAU),
• dokáže zvolit názorné výukové pomůcky a posoudit jejich didaktickou vhodnost strategie při výuce přírodopisu a biologie (kompetence 3.3 KRAU),
• využívá vhodně didaktickou techniku dle možností a vybavenosti dané školy (kompetence 3.3 KRAU),
• podporuje u žáků motivaci a zájem ke studiu přírodopisu a biologie (kompetence 2.3 a 6.1 KRAU).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Course completion requirements - Czech

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literature - Czech

FISHER, K. M., J.H. Wandersee a D.E. MOODY. Mapping biology knowledge. New York: Kluwer Academic Publishers, 1998.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
KALHOUS, Z. a O. Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
MOJŽÍŠEk, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
SKÝBOVÁ J.: Pracovní listy: Teorie a využití ve výuce přírodopisu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019. ISBN 978-80-7603-096-1
SKÝBOVÁ, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021. 978-80-7603-286-6.
SKÝBOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky botaniky, e-skriptum, Praha: PedF UK 2024. ISBN 978-80-7603-445-7.
ŠVEC, V., H. FILOVÁ a O. ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Teaching methods - Czech

Semináře (metody a formy - výklad, interaktivní prvky, práce ve dvojicích a skupinách)

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Syllabus - Czech

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu (2,5).
− Vzdělávací dokumenty v ČR. RVP ZV, RVP G, ŠVP (2,5).
− RVP ZV – cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Přírodopis (2,5).
− RVP G – cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Biologie (2,5).
− Průřezová témata a jejich zařazování do výuky. Průřezové téma Environmentální výchova – cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky přírodopisu a biologie (2).
− Didaktické zásady výuky přírodopisu a biologie (3).


Témata pro distanční část (5 hodin) MS Teams a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1/I. Analýza RVP ZV se zaměřením na vzdělávací obor biologie - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
2/I. Analýza RVP G se zaměřením na vzdělávací obor biologie - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
3/I. Analýza RVP OV se zaměřením na vzdělávací obor biologie ve vybrané oblasti odborného vzdělávání - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
4/I. Formulace cílů a jím odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva biologie ve všech úrovních Bloomovy taxonomie - Seminární práce a její prezentace - Hodnocení formulovaných cílů - 2h

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Learning resources - Czech

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AVkEWiVt6QBWEXuWWiWlbBZUQAxMLJm00hX7Ozjwpkjw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9957e479-4788-4129-9494-593aee213528&tenantId=e09276daf934-4086-bf08-8816a20414a2

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html