SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction into the Didactics of Music Education - OCDC23SS24
Title: Úvod do didaktiky hudební výchovy
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Is incompatible with: OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS22, OCDC23SS13, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS15
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na poznání vztahového rámce didaktiky hudební výchovy a dalších vědních disciplín a na specifika žákovy komunikace s hudbou. Shrnuje systém současného hudebního školství v intencích RVP a ŠVP a světových modernizačních tendencí. Seznamuje se současnými učebnicemi hudební výchovy na ZŠ a SŠ, zabývá se jejich analýzou a následnou komparací.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je vybavit studenta nezbytnými hudebně psychologickými a didaktickými vědomostmi a rozvíjet jeho hudební i didaktické dovednosti potřebné k naplňování výukových cílů, k řízení hudebních činností žáků a k rozvoji jejich hudebnosti.


Absolvent(ka) modulu:
• ovládá základní pojmosloví v interdisciplinárních vazbách hudební psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy (oblast 1 KRAU),
• proniká do podstaty činnostního pojetí hudební výchovy, do percepčního, reprodukčního i produkčního aspektu komplexu hudebních činností (oblast 1 KRAU),
• chápe kontinuální vývoj hudební výchovy, orientuje se v současných kurikulárních dokumentech a v existujících učebnicích hudební výchovy a v dalším metodickém materiálu (oblast 1 a 2 KRAU),
• je informován o pojetí komplexní hudební výchovy ve světových hudebně výchovných systémech a domýšlí uplatnění progresivních prvků těchto systémů ve vlastní budoucí hudebně výchovné praxi (oblast 1 a kompetence 6.1 KRAU).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Course completion requirements - Czech

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Literature - Czech

BIEGHOLDT, G. Aktives Musikhören. Praxisbuch zur Rezeptionsdidatik im Musikunterricht. Innsbruck: Helblings Verlag, 2019. ISBN 978-3-86227-377-5.
DRÁBEK, V. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha: UK PedF, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. ISBN 80-7183-087-9.
HOLAS, M. Úvod do hudební diagnostiky. Praha: SPN, 1985. ISBN 17-213-85.
HOLUBEC, J., PRCHAL, J., REITTEROVÁ, V. Nebojme se klasiky. Praha: Editio Bärenreiter, 2007.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. Praha: Supraphon, 1969, 99 s., ISBN 16/2 02-263-69.
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H. aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha: Karolinum, 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. st. ZŠ. Praha: SPN, 1979.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ISBN 978-80-246-2303-0 (online: pdf).
VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl Práce s písní. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-156-2. 83 stran.
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
TERHAG, J. Warm ups. Musikalische Übungen für Kinder, Jugedliche und Erwachsene. Schott 2012. ISBN 978-3-7957-0684-5.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
WALLERSTED, C. Didactic Challenges in the Learning of Music-Listening Skills. Available on:https://www.researchgate.net/publication/226607683_Didactic_Challenges_in_the_Learning_of_Music-Listening_Skills.


Kurikulární dokumenty:
RVP, ŠVP vybrané školy, učebnice Hv pro 6. – 9. ročník a pro gymnázia, portály na WWW.
HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze. Pedagogická fakulta. ISSN 1210-3683.
Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované přednášejícími.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Teaching methods - Czech

semináře

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Syllabus - Czech

Obsah předmětu tvoří témata:
- Hudební pedagogika jako hraniční vědní disciplína, její vnitřní členění, vztah hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. (2)
- Hudebně výchovný proces v širším a užším slova smyslu. (2)
- Základní hudebně pedagogické kategorie, vztah teorie a praxe, druhy hudebního školství. (2)
- Zákonitosti hudebního vyučování, pedagogická dimenze hudby, specifikum hudební komunikace, činnostní pojetí hudební výchovy. (2)
- Základní hudebně pedagogická dokumentace, učebnice hudební výchovy a další hudebně didaktické materiály. Koncepce a praxe škol s rozšířeným vyučováním hudební výchově. (4)
- Moderní hudebně výchovné systémy. Orffův Schulwerk. Integrativní hudební pedagogika. (3)


Těžiště distanční části bude spočívat ve studiu RVP z hlediska kompetencí, výstupů, průřezových témat apod., ŠVP vybrané školy, v analýze učebnic a získání přehledu o učivu v hudební výchově na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu, v porovnání obsahu učiva u běžné ZŠ a školy s RVHV.
Specifikace distanční části: asynchronní výuka
1/I Zhlédnutí motivačních nahrávek práce fakultních učitelů v předmětu Hv - Vypracování bodového scénáře, kritické postřehy a náměty na zlepšení, peer hodnocení - 1h
2/I Analýza RVP ZV a G se zaměřením na výuku hudební výchovy. Porovnání vybraného ŠVP se zaměřením na výuku hudební výchovy v běžných třídách a ve třídách s rozšířeným vyučováním hudební výchově - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 2h
3/I Seznámení s učebnicemi Hv na 2. stupni ZŠ a na gymnáziích - Analýza učebnic podle předem vytčených kritérií, kolokviální hodnocení - 1h
4/I Seznámení s dalšími informačními zdroji pro výuku Hv v tištěné i elektronické podobě - Prezentace studentů dle výběru informačního zdroje, hodnocení vyučujícím - 1h

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na Moodle nebo MS teams
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13692

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html