SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction into the Didactics of Physical Education - OCDC23SS25
Title: Úvod do didaktiky tělesné výchovy
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D.
Is incompatible with: OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS22, OCDC23SS13, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS15
Annotation - Czech
Cílem předmětu je seznámit studenty s postavením a zaměřením didaktiky školní TV v kontextu učitelské profese včetně jejího obsahu, předmětu a cílů. Smyslem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky tělesné výchovy tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky tělesné výchovy. Nezbytnou součástí obsahu didaktiky tělesné výchovy jsou také základy antropomotoriky a kinantropologie, které velmi úzce s didaktikou souvisí a jsou s ní v těsném propojení. Předmět by měl absolventy vybavit také schopnostmi, aby umožnili žákům lépe pochopit vztah člověka ke sportu a pohybovým aktivitám včetně důležitosti pohybových aktivit z pohledu zdravého životního stylu i zakomponování těchto aktivit do jejich denního režimu.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem modulu je rozvíjet poznatkovou základnu oborové didaktiky v tělesné výchově. Smyslem předmětu je tedy získat a následně prohloubit odborné portfolio i potřebné dovednosti, tj. znalost principů základních didaktických poznatků včetně kvalitní orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování. Nedílnou součástí předmětu je také precizovat dovednosti tyto získané poznatky aplikovat v praxi tak, aby absolventi dokázali vhodně i kreativně používat didakticko-organizační formy, resp. všechny potřebné didaktické nástroje a vyučovací proces tak, aby byl zajímavý, motivující a efektivní včetně inkluzívního zohlednění. Předmět by měl u absolventů vyprecizovat schopnost individualizovaného a diferencovaného přístupu k žákům s výukovými i výchovnými problémy a rozvíjet nejen vztah k pohybovým
aktivitám a umožnit žákům pochopit benefity pohybové činnosti, ale také podporovat školní, resp. třídní pozitivní klima prosociálního chování mezi žáky. Didaktika tělesné výchovy by taktéž měla absolventa vybavit schopností porozumět specifickým aspektům rodinného prostředí, které má vliv na socializaci žáka ve školním prostředí.


Absolvent(ka) modulu:
- ovládá základní pojmosloví didaktiky tělesné výchovy a orientuje se v didaktických principech zaměřených na didaktiku tělesné výchovy, je schopen žákům vhodně objasnit důležitost tělesné výchovy, resp. význam pohybu a aktivního životního stylu v kontextu zdraví člověka
(oblast 1 a kompetence 6.1 KRAU).
- dokáže formulovat výukové cíle, volit vhodné metodické postupy a vyučovací strategie (využití široké škály forem, metod a technik vč. dovednosti je vhodně kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace) a postupy evaluace, resp. autoevaluace, podporuje u žáků
adekvátní styly učení k dosažení zvoleného cíle v globálním pojetí či k dosažení cílů v jednotlivých vyučovacích jednotkách (oblasti 2 a 3 KRAU).
- používá vhodné metodicko-organizační formy práce ve výuce tělesné výchovy (kompetence 2.1, 2.4, 3.2 a 3.4 KRAU),
- využívá ve výuce tělesné výchovy vhodných pomůcek v souladu s požadavky kladenými na efektivní výuku dle současných standardů RVP (kompetence 3.3 KRAU).
- dokáže spoluutvářet vhodné sociální klima třídy, adekvátně motivovat žáky v tělesné výchově k obsahové náplni předmětu i k jiným mimoškolním pohybovým aktivitám v kontextu jak sportovní výkonnosti – tak i prožitku (kompetence 2.3 a 3.1 KRAU).
- dokáže plánovat a realizovat diferencovanou výuku pro žáky s různými speciálními vzdělávacími potřebami (kompetence 2.2 KRAU).
- dokáže realizovat výuku podporující formativní hodnocení, v níž bude chyba brána jako příležitost k učení (oblast 4 KRAU).
- podporuje motivaci k učení se tělesné výchovy (kompetence 2.3 KRAU).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Course completion requirements - Czech

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Literature - Czech

Adamírová, J. (2003). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy.
Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. a kol. (2017), Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum
Flemr, l., Dragounová, Z., Kotlík, K., Peřinová, R., Suchý, J., Tilinger, P. (2021). Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Krejčí, M., Baumeltová, M. (1999). Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. České Budějovice. INCA.
Krejčí, M., Baumeltová, M. (2001). Týdny zdraví ve škole. České Budějovice. JČU.
Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
Měkota, K., Kovář, R. at al. (1995). Unifittest (6 - 60). Olomouc: UP.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Teaching methods - Czech

semináře

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Syllabus - Czech

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Úvod do studia didaktiky tělesné výchovy (2)
− Didaktika tělesné výchovy a její postavení v soustavě pedagogických věd (3)
− Kurikulum se zaměřením na tělesnou výchovu, RVP, ŠVP ZŠ, SŠ (2)
− Cíle, předmět a úkoly výuky tělesné výchovy (4)
− Metody a organizační formy výuky tělesné výchovy (4)


Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1/I. Analýza RVP ZV se zaměřením na vzdělávací obor tělesné výchovy a její aplikace, analýza školních vzdělávacích programů vybraných škol z hlediska výuky tělesné výchovy - Zpracování seminární práce a její prezentace - 1h
2/I. Analýza RVP G se zaměřením na vzdělávací obor tělesné výchovy a její aplikace, analýza školních vzdělávacích programů vybraných škol z hlediska výuky tělesné výchovy - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
3/I. Analýza RVP OV se zaměřením na vzdělávací obor tělesné výchovy ve vybrané oblasti odborného vzdělávání, rozbor školních vzdělávacích programů vybraných škol z hlediska výuky tělesné výchovy - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h

4/I. Příprava a zpracování vlastního tematického plánu učiva tělesné výchovy - Seminární práce a její prezentace - 2h

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Learning resources - Czech

Pro distanční část výuky byl založen kurz:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13698#section-2
heslo: akreditace

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html