Cílem předmětu je představit účastníkům výtvarnou výchovu jako všeobecně vzdělávací předmět. Zaměřuje se analýzu osobních prekonceptů i stručný exkurz k historickým pojetím oboru. Představuje kurikulární dokumenty pro výtvarnou výchovu a vzdělávací oblast umění a kultura, představuje základní pojmy v didaktice výtvarné výchovy – její obsahy, cíle a učivo a koncept vizuální gramotnosti. Studenti jsou vedeni k cílené reflexi vlastních zkušeností, znalostí z oblasti výtvarné a vizuální kultury a vlastního uměleckého portfolia ve vztahu k učitelství výtvarné výchovy.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka): • ovládá základní pojmosloví didaktiky výtvarné výchovy a orientuje se v didaktických principech zaměřených na výuku výtvarné výchovy a v problematice didaktické transformace ve vzdělávací oblasti umění a kultura (oblast 1 a 2 KRAU), • orientuje se v diskurzu výtvarné výchovy i v oblasti kurikulárních dokumentů pro výtvarnou výchovu, v souladu s nimi dokáže formulovat výukové cíle a volit vhodné metody a postupy s ohledem na věk i individuální potřeby žáků k dosažení zvolených cílů (oblast 1 a kompetence 2.1 KRAU), • volí vhodné organizační formy a techniky ve výuce výtvarné výchovy (oblasti 2 a 3 KRAU), • reflektuje pomocí portfolia osobní pojetí výtvarné výchovy i vlastní autorskou výtvarnou činnost, znalosti z oblasti teorie výtvarného umění a kultivuje oblast vizuální gramotnosti a porozumění vizuální kultuře, své zkušenosti využívá při didaktické transformaci, plánování a výuce ve výtvarné výchovy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Literature - Czech
RVP ZV a GV FIŠEROVÁ, Zuzana. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Dizertační práce, vedoucí Fulková, Marie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2015. FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedFUk v Praze, 2014. NOVOTNÁ, M., KUŘÍKOVÁ, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. Výtvarná výchova 3–4, (61) 2021. ISSN 1210-3691. s. 6–23. NOVOTNÁ, M. Cultural Awarness and Expression – Uvědomit si vlastní kulturu a umět se vyjádřit. Výtvarná výchova1-2 (62) 2022.
Doporučená literatura: STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015 ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016 UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Teaching methods - Czech
seminář
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Syllabus - Czech
1. Výtvarná výchova jako všeobecně vzdělávací předmět (2) 2. Historická podoba VV (2) 3. Podoba VV v současných kurikulárních dokumentech (2) 4. Vzdělávací oblast umění a kultura (2) 5. Didaktická transformace, obsahy a cíle výtvarné výchovy (3) 6. Vizuální gramotnost, tvořivost, kulturní kompetence (4)
Specifikace distanční části: podpora asynchronní on-line výuky bude vygenerována v MS Teams 1/I Analýza RVP ZV a G a konkrétního ŠVP se zaměřením na vzdělávací oblast umění a kultura, na výtvarnou výchovu a výtvarný obor - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 2h 2/I Vzdělávací oblast umění a kultura, analýza vlastního pojetí a prekonceptů - Zpracování myšlenkové mapy, peer hodnocení - 1h 3/I Analýza a reflexe vlastní praxe a výtvarné tvorby - Založení portfolia, prezentace, kolokviální hodnocení - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)