Cílem předmětu je seznámit uchazeče s cíli historického vzdělávání podle normativních dokumentů (RVP, školský zákon) a se základními trendy v didaktice dějepisu. Uchazeč si osvojí základní pojmy a nezbytné dovednosti potřebné k dalšímu prohlubujícímu studiu.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je seznámit uchazeče s teorií a praxí dějepisné výuky na základních a středních školách. Uchazeč si osvojí znalost kurikulárních dokumentů, znalost cílů historického vzdělávání na různých úrovních, vhodných výukových metod a forem včetně hodnocení. Absolvent(ka) bude schopen: • Formulovat cíle historického vzdělávání ve vztahu k různým skupinám žáků v souladu s aktuálním kurikulem základní i střední školy (kompetence 1.1 KRAU) • Provést didaktickou analýzu učiva a vytvořit adekvátní tematické plány pro různé skupiny žáků (kompetence 1.2 KRAU) • Pracovat s prekoncepty žáků a s různými podobami kolektivní paměti (kompetence 1.2 a oblast 2 KRAU) • Pracovat s různými skupinami žáků podle jejich potřeb (kompetence 2.2 KRAU) • Stanovit adekvátní úrovně historického myšlení pro konkrétní skupiny žáků (kompetence 2.2 KRAU) • Vyhledávat a využívat relevantní vzdělávací programy a zdroje (oblast 1 KRAU) • Vytvářet vlastní výukové programy zaměřené na práci žáků s historickými zdroji (oblasti 2 a 3 KRAU) • Využívat efektivně různá média a mediální platformy v souladu s naplňováním digitálních kompetencí žáků (kompetence 3.2 a 3.3 KRAU) • Vytvářet relevantní hodnotící kritéria ke konkrétním výukovým jednotkám a tematickým blokům (oblast 4 KRAU) • Podílet se na celoškolních projektech (kompetence 5.1 a 5.2 KRAU) • Spolupracovat na revizi školních vzdělávacích plánů (kompetence 5.1 KRAU)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Literature - Czech
HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31, dostupné online: https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wpcontent/uploads/sites/11/2018/11/Jaroslav_Najbert_%E2%80%94_Hana_Havlujova_15-31.pdf BENEŠ, Zdeněk: Co je (dnes) didaktika dějepisu?. Pedagogická orientace, 2011, 21.2: 193-206, dostupné online: http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2011/pedor11_2_didaktikadejepisu_benes.pdf BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena. Didaktika dějepisu: mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou, in: STUCHLÍKOVÁ, Iva, et al.: Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 289-326, dostupné online: https://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborovedidaktiky_online.pdf
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Teaching methods - Czech
seminář
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Syllabus - Czech
Obsah předmětu tvoří témata 1. Základní pojmy a koncepty nezbytné pro efektivní osvojení didaktiky dějepisu (historická kultura, historická gramotnost, historické myšlení, badatelská výuka) 2. Cíle historického vzdělávání a jejich konkretizace v kurikulárních dokumentech 3. Inventura vzdělávacích materiálů (učebnice, výukové aplikace, webové portály, média)
Témata pro prezenční část: 1/I Historická gramotnost. Geneze konceptu - 4h 3/I Kurikulární dokumenty: RVP v rekonstrukci - 6h 5/I Co pomůže v badatelské výuce dějepisu (inventura relevantních vzdělávacích programů) - 5h
Témata pro distanční část a kritéria hodnocení – podpora asynchronní on-line výuky bude vygenerována v MS Teams 2/I Historická gramotnost: samostudium literatury - Myšlenková mapa vymezující koncept historické gramotnosti - 1h 4/I Historické vzdělávání v kurikulárních dokumentech: samostudium - Tvorba vzorového ŠVP: zpracování konceptu a jeho prezentace - 3h 6/I Dějepisné vzdělávací programy: samostudium - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)