SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Civic Education, Social Sciences and Philosophy - OCDC23SS38
Title: Didaktika občanské výchovy, společenských věd a filosofie
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OCDC23SS16
Annotation - Czech
Cílem předmětu je uvést posluchače do základů oborové občanské a společenskovědní didaktiky, naučit jej didakticky oborově přemýšlet. Posluchač je uveden do specifik výuky jednotlivých vědních oborů a filosofie, je seznámen s prostředky výuky a formami poskytování zpětné vazby a hodnocení, tj. zejména s principy a postupy kriteriálního a formativního hodnocení. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, prosociálního, problémového a dialogického vyučování. Ve výuce kurzu je zvláště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didaktického myšlení, na prohlubování jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci v širších kontextech, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jejich vlastním osobnostním laděním.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Aim of the course - Czech

Po absolvování druhého semestru předmětu absolvent(ka)
− didakticky analyzuje vzdělávací obsahy (kompetence 1.2 KRAU); dokáže vytvořit a reflektovat přípravy na výukovou jednotku, využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty) (kompetence 1.1 a oblast 2 KRAU);
− připravuje, realizuje a reflektuje výuku daného předmětu s ohledem na specifika daného oboru (oblast 2 KRAU);
− při výuce i přípravě na ni využívá metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností daného oboru (oblast 1 KRAU);
− rozumí specifikám hodnocení v tomto oboru (hodnocení činnosti a výsledků žáků, evaluace vzdělávacího procesu a činnosti učitele), určuje a aplikuje nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků (oblast 4 KRAU);
− uplatňuje kriteriální a formativní hodnocení, rozvíji své kompetnece související s poskytováním zpětné vazby (oblast 4 KRAU)
− rozlišuje, odhaluje, stimuluje a rozvíjí individuální osobnostní kvality žáků; v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikuje vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledá cesty jak žáky ve výuce konkrétního oboru/předmětu podněcovat aj. (kompetence 2.3 a 2.4 KRAU)
− efektivně a smysluplně využívá ve výuce digitální (multimediální a interaktivní) prostředky; využívá Rámce digitálních kompetencí učitele; (kompetence 3.3 a 6.2 KRAU)

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Course completion requirements - Czech

Zkouška:
− Náplní zkoušky je ověření porozumění účastníků studia výše uvedeným tematickým celkům a ověření jejich schopnosti samostatné pedagogické práce a připravenosti na další sebevzdělávání v oboru;
− Zkouška má podobu rozhovoru nad oborově didaktickým portfoliem obsahujícím průběžně plněné úkoly.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:
HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 604 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.


Doporučená literatura:
DOBEŠOVÁ, Karin. Neboj se a zkus to: informativní příručka pro začínající učitele na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 2000. 66 s. ISBN 80-7020-072-3.)
DOSTÁLOVÁ, Radmila, ed. a kol. Civitas: text pro učitele občanské výchovy, občanské nauky a základů společenských věd. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 131 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-75-7.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Překlad Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0043-7.
HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
JANDERKOVÁ, Dita. Rozvoj učitele a péče o sebe. Praha: Raabe, [2019], ©2019. 131 stran. Já, učitel. ISBN 978-80-7496-437-4.
JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.
KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.
KUTHAN, R., N. PELCOVÁ a Z. ZICHA. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, ZICHA, Zbyněk et al. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 253 stran. Studia didactica; II. ISBN 978-80-7603-185-2.
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, ©1998. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. Překlad Jiří Foltýn. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
RVP ZV a RVP GV
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8.
STAŇEK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.
STANĚK, Antonín. Evropská dimenze výchovy k občanství. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 73 s. ISBN 978-80-7464-058-2.
STANĚK, Antonín. Formy a prostředky rozvíjení aktivní participace. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 77 s. ISBN 978-80-7464-053-7.
STANĚK, Antonín. Kvalitativní výzkum profesní identity učitele výchovy k občanství. 1. vyd. Praha: Epocha, 2010. 124 s. Erudica; sv. 17. ISBN 978-80-7425-086-6.
SVOBODOVÁ, Zuzana et al. K etické výchově. Praha: Karez, 2011. 97 s. ISBN 978-80-905117-0-5.
ŠEBESTOVÁ, Petra. Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-733-3.
TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Teaching methods - Czech

semináře

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Syllabus - Czech

Témata pro prezenční část (40 hodin):
− Didaktické principy a jejich uplatnění ve výuce VkO, OV a ZSV (3 hodiny)
− Problém didaktické reflexe jednotlivých vědních oborů, jejichž obsahy se vyučují, a problém didaktické reflexe a analýzy vybraných oborových modulů obsažených v RVP; (3 hodiny)
− Didaktická analýza vybraných oblastí výuky, např. specifiky výuky psychologické, sociologické, politologické, ekonomické, filosofické tematiky apod. (3 hodin)
− Základní didaktické formy a metody, koncepce a kompozice výukových celků s ohledem na kriteriální a formativní hodnocení a na autoevaluaci žáků; (3 hodiny)
− Analýza výukových metod a organizačních forem práce vhodných pro oborovou didaktiky; diferenciace a inkluze (3 hodiny)
− Základy didaktické analýzy konkrétních vybraných obsahů občanské, společenskovědní a filosofické tematiky, (3 hodiny)
− Příprava na vyučování zahrnující kriteriální a formativní hodnocení (3 hodiny)
− Didaktická analýza vybraných témat a vyhotovení návrhu výuky (4 hodin)
− Průřezová témata a jejich uplatnění ve výuce výuce VkO, OV a ZSV (4 hodiny);
− Kontroverzní témata ve výuce občanské výchovy a společenských věd (4 hodiny)
− Problém hodnocení v oborové didaktice (především hodnocení žákovského výkonu, seznámení s principy a postupy kriteriálního a formativního hodnocení), prohloubená analýza didaktických metod, postupů a prostředků vhodných pro občanskou a společenskovědní výuku; pracovní listy a portfolio ve výuce OV, případová studie, film a internet ve výuce (4 hodiny);
− Etická dimenze občanské a společenskovědní výuky (3 hodiny)


Distanční část (20 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1. Aktivní občanství. Metodika: Politika do školy patří (COV); STRACENÝ, Josef. Společnost a vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 53 s. ISBN 978-80-7290-651-2. - Znalost základních obtíží výuky politologické tematiky, porozumění konceptu
aktivního občanství - 5h
2. Projektové vyučování. Kapitola 7, Projektové vyučování ve VO a OSZ, s. 64-73 (in HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: UK PedF, 2014.) - Optimální znalost základních pojmů, zodpovězení otázek k dané kapitole, vyhotovený návrh na projektové vyučování - 5h
3. Efektivní a smysluplné využívání digitálních technologií ve výuce, a to včetně využití digitálních technologií při kriteriálním hodnocení a sebehodnocení (multimediální a interaktivní prostředky, digitální portfolio); Uplatněny budou audiovizuální záznamy seminářů a dílen volně
přístupných na internetu (např. RVP.cz, Občanakáři.cz, Projekt Sypo apod.), Seznámení s Rámcem digitálních kompetencí učitele - Kvalitní reflexe obsahu naslechnutých seminářů, zvládnutí vybraných digitálních nástrojů a jejich uplatnění v přípravě či mikrovyučování (v podobě záznamu)- 5h

4. Etická výchova a etický rozměr výuky OV a ZSV. (Jedna z podkapitol studie KUTHAN, R., N. PELCOVÁ a Z. ZICHA. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.) - Projevené porozumění tematice během kolokviální diskuse na téma studie - 5h

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na Moodle nebo MS teams
Asynchronní distanční výuka probíhá prostřednictvím kurzu na UK MOODLE DL, a to na adrese:
https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=628

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html