Cílem předmětu je uvést posluchače do základů oborové občanské a společenskovědní didaktiky, naučit jej didakticky oborově přemýšlet. Posluchač je uveden do specifik výuky jednotlivých vědních oborů a filosofie, je seznámen s prostředky výuky a formami poskytování zpětné vazby a hodnocení, tj. zejména s principy a postupy kriteriálního a formativního hodnocení. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu
interdisciplinárního, prosociálního, problémového a dialogického vyučování. Ve výuce kurzu je zvláště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didaktického myšlení, na prohlubování jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci v širších kontextech, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jejich vlastním osobnostním laděním.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Aim of the course - Czech
Po absolvování druhého semestru předmětu absolvent(ka) − didakticky analyzuje vzdělávací obsahy (kompetence 1.2 KRAU); dokáže vytvořit a reflektovat přípravy na výukovou jednotku, využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty) (kompetence 1.1 a oblast 2 KRAU); − připravuje, realizuje a reflektuje výuku daného předmětu s ohledem na specifika daného oboru (oblast 2 KRAU); − při výuce i přípravě na ni využívá metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností daného oboru (oblast 1 KRAU); − rozumí specifikám hodnocení v tomto oboru (hodnocení činnosti a výsledků žáků, evaluace vzdělávacího procesu a činnosti učitele), určuje a aplikuje nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků (oblast 4 KRAU); − uplatňuje kriteriální a formativní hodnocení, rozvíji své kompetnece související s poskytováním zpětné vazby (oblast 4 KRAU) − rozlišuje, odhaluje, stimuluje a rozvíjí individuální osobnostní kvality žáků; v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikuje vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledá cesty jak žáky ve výuce konkrétního oboru/předmětu podněcovat aj. (kompetence 2.3 a 2.4 KRAU) − efektivně a smysluplně využívá ve výuce digitální (multimediální a interaktivní) prostředky; využívá Rámce digitálních kompetencí učitele; (kompetence 3.3 a 6.2 KRAU)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Zkouška: − Náplní zkoušky je ověření porozumění účastníků studia výše uvedeným tematickým celkům a ověření jejich schopnosti samostatné pedagogické práce a připravenosti na další sebevzdělávání v oboru; − Zkouška má podobu rozhovoru nad oborově didaktickým portfoliem obsahujícím průběžně plněné úkoly.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Literature - Czech
Povinná literatura: HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 604 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Teaching methods - Czech
semináře
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (40 hodin): − Didaktické principy a jejich uplatnění ve výuce VkO, OV a ZSV (3 hodiny) − Problém didaktické reflexe jednotlivých vědních oborů, jejichž obsahy se vyučují, a problém didaktické reflexe a analýzy vybraných oborových modulů obsažených v RVP; (3 hodiny) − Didaktická analýza vybraných oblastí výuky, např. specifiky výuky psychologické, sociologické, politologické, ekonomické, filosofické tematiky apod. (3 hodin) − Základní didaktické formy a metody, koncepce a kompozice výukových celků s ohledem na kriteriální a formativní hodnocení a na autoevaluaci žáků; (3 hodiny) − Analýza výukových metod a organizačních forem práce vhodných pro oborovou didaktiky; diferenciace a inkluze (3 hodiny) − Základy didaktické analýzy konkrétních vybraných obsahů občanské, společenskovědní a filosofické tematiky, (3 hodiny) − Příprava na vyučování zahrnující kriteriální a formativní hodnocení (3 hodiny) − Didaktická analýza vybraných témat a vyhotovení návrhu výuky (4 hodin) − Průřezová témata a jejich uplatnění ve výuce výuce VkO, OV a ZSV (4 hodiny); − Kontroverzní témata ve výuce občanské výchovy a společenských věd (4 hodiny) − Problém hodnocení v oborové didaktice (především hodnocení žákovského výkonu, seznámení s principy a postupy kriteriálního a formativního hodnocení), prohloubená analýza didaktických metod, postupů a prostředků vhodných pro občanskou a společenskovědní výuku; pracovní listy a portfolio ve výuce OV, případová studie, film a internet ve výuce (4 hodiny); − Etická dimenze občanské a společenskovědní výuky (3 hodiny)
Distanční část (20 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1. Aktivní občanství. Metodika: Politika do školy patří (COV); STRACENÝ, Josef. Společnost a vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 53 s. ISBN 978-80-7290-651-2. - Znalost základních obtíží výuky politologické tematiky, porozumění konceptu aktivního občanství - 5h 2. Projektové vyučování. Kapitola 7, Projektové vyučování ve VO a OSZ, s. 64-73 (in HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: UK PedF, 2014.) - Optimální znalost základních pojmů, zodpovězení otázek k dané kapitole, vyhotovený návrh na projektové vyučování - 5h 3. Efektivní a smysluplné využívání digitálních technologií ve výuce, a to včetně využití digitálních technologií při kriteriálním hodnocení a sebehodnocení (multimediální a interaktivní prostředky, digitální portfolio); Uplatněny budou audiovizuální záznamy seminářů a dílen volně přístupných na internetu (např. RVP.cz, Občanakáři.cz, Projekt Sypo apod.), Seznámení s Rámcem digitálních kompetencí učitele - Kvalitní reflexe obsahu naslechnutých seminářů, zvládnutí vybraných digitálních nástrojů a jejich uplatnění v přípravě či mikrovyučování (v podobě záznamu)- 5h
4. Etická výchova a etický rozměr výuky OV a ZSV. (Jedna z podkapitol studie KUTHAN, R., N. PELCOVÁ a Z. ZICHA. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.) - Projevené porozumění tematice během kolokviální diskuse na téma studie - 5h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Learning resources - Czech
Odkaz na Moodle nebo MS teams Asynchronní distanční výuka probíhá prostřednictvím kurzu na UK MOODLE DL, a to na adrese: https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=628
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)