Cílem předmětu je vybavit účastníky vzdělávání základními znalostmi, tj. vědomostmi, dovednostmi a postoji z didaktiky fyziky v souladu s výkonem jejich budoucí profese učitele fyziky nebo příbuzných oborů. Účastníci budou schopni orientovat se v základních pojmech a didaktických principech výuky fyziky a příbuzných oborů, využívat své oborové znalosti (z fyziky a příbuzných oborů), oborově-didaktické znalosti a pedagogickou kreativitu při realizaci výuky v souladu s požadavky informační společnosti.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka) modulu: • orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které jsou pro učitele fyziky a příbuzných oborů k dispozici, a dokáže je vhodně využít pro výuku (kompetence 1.1 a 1.2 a oblast 2 KRAU), • chápe různorodost cílů vyučování fyzice a příbuzných oborů a jejich vzájemnou provázanost (kompetence 1.1, 1.2 a 6.1 KRAU), • chápe didaktické principy a dokáže je využít pro koncipování podnětné výuky fyziky a příbuzných oborů zaměřené na žáka a pro diagnostiku žákovských znalostí (kompetence 1.2 a oblast 2, oblast 4 KRAU), • dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle konkrétní vyučovací jednotky (kompetence 1.2, 2.1 a 2.5 KRAU), • dokáže volit vhodné učební úkoly, didaktické postupy a výukové strategie pro klíčové pojmy a postupy školské fyziky a příbuzných oborů (kompetence 1.1, 1.2, 3.1 a 3.2, oblast 2 kompetencí KRAU), • dokáže posoudit didaktickou vhodnost názorných učebních pomůcek fyzických i virtuálních, včetně softwaru typu animací a simulací a hardwaru typu školních měřících systémů, a použít je účelně ve výuce (kompetence 2.4 a 3.3 KRAU), • dokáže plánovat a realizovat diferencovanou výuku pro žáky s různými speciálními vzdělávacími potřebami (kompetence 2.2 KRAU), • dokáže realizovat výuku podporující formativní hodnocení, v níž bude chyba brána jako příležitost k učení (oblast 4 KRAU), • podporuje motivaci k učení se fyzice a příbuzných předmětů (kompetence 2.3 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Course completion requirements - Czech
Zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Literature - Czech
DVOŘÁK, L . ( Ed.). ( 2008). Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Příručka pro učitele. Praha: Matfyzpress. DVOŘÁK, L. KEKULE, M., & ŽÁK, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 123-158). Brno: Masarykova univerzita. (dostupné v e-versi v Čítárně MUNI). FENCLOVÁ, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. SVOBODA, E., & KOLÁŘOVÁ, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy, Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum. Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované přednášejícím
Další doporučená literatura: BROCKMEYEROVÁ, J., & DROZD, Z. (2004). Vývoj a význam fyzikálních pokusů z volné ruky. Matematika-fyzikainformatika, 13 (9), 543–546. BROCKMEYEROVÁ, J., & TARÁBEK, P. (2009). Struktura didaktické komunikace fyziky. Matematika–fyzika–informatika, 18(5), 277–284 DVOŘÁK, L., KEKULE, M., & ŽÁK, V. (2012). Výzkum v oblasti fyzikálního vzdělávání – co, proč a jak. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6), 325–330. ŽÁK, V. (2014). Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice. Pedagogická orientace, 24(2), 222–243. Portály na WWW (např. FyzWeb) Fyzikálně-didaktické časopisecké zdroje (Ma-Fy-Inf, SCIED, Československý časopis pro fyziku, Arnica, NiUPhysik)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (40 hodin): 1. Učení se a obsah výuky fyziky a příbuzných předmětů, didaktické principy (4) 2. Učební úlohy ve fyzice (4) 3. Problémové a projektové vyučování ve fyzice (4) 4. Školní fyzikální experiment (4) 5. Hodnocení ve výuce fyziky (4) 6. Materiální didaktické prostředky ve výuce fyziky (4) 7. Učebnice fyziky a další typy učebních textů (4) 8. ICT ve výuce fyziky (4) 9. Interdisciplinární vztahy ve výuce fyziky a příbuzných oborů (2) 10. Mimoškolní výuka fyziky (2) 11. Příprava učitele na vyučovací hodinu (4)
Témata pro distanční část (20 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1/II. Aplikace didaktických principů při výběru a strukturaci vybraného tematického celku z učiva fyziky - Zpracování pojmové mapy, rubrikové hodnocení - 2h 2/II. Analýza vybrané učebnice nebo vybrané řady učebnic fyziky - Prezentace učebnice a pojetí výuky fyziky, peer hodnocení - 2h 3/II. Problémové úlohy a školní projekty se vztahem k učivu fyziky - Návrh aktivity a její prezentace, kolokviální hodnocení - 2h 4/II. Školní fyzikální experiment - Příprava a prezentace vybraného školního fyzikálního experimentu - Peer hodnocení - 2h 5/II. Netradiční formy hodnocení ve výuce fyziky - Seminární práce a její prezentace, peer hodnocení - 2h 6/III. ICT ve výuce fyziky - Zpracování scénáře výukové aktivity s využitím ICT, kolokviální hodnocení - 4h 7/III. Mimoškolní výuka fyziky - Seminární práce na téma vybraná aktivita mimoškolní výuky chemie, hodnocení – portfolio - 2h 8/III. Příprava na vyučovací hodinu - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu na zadané téma a její prezentace, peer hodnocení - 4h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Learning resources - Czech
V týmu v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0uUgBr-EMwcFOsKAYFo71SCU6Xz3ZYNzdkr0lEsUoU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7fb3b602-b2d6-44e3-9520-3ae41bba1ed1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)