|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (29.01.2022)
Formovat základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjet jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou především české, moravské a slovenské lidové písně. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (07.02.2022)
2 kredity /60 hod.: 24 hod. semináře, 24 hod. příprava na semináře, 12 hod. příprava na zápočet |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (29.01.2022)
Povinná literatura: PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0. Doporučená literatura: KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická – I. díl. Praha: SPN, 1989. 125 s. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur I. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9. Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4. Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89. SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran. SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran. Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače). STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981. FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969. BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982. LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976. Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl. DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s. KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (10.01.2023)
Obsah předmětu: a – pěvecká technika, b – intonační dovednosti, c – dirigentské dovednosti. 1a) Osvojování základů pěvecké techniky. Pěvecký postoj, sed. 1b) Durové stupnice, stupňovité postupy, solmizační slabiky 1c) Dirigování a jeho význam. Dirigentský postoj. Přípravné gesto a nástup. 2a) Žeberně brániční dýchání. Dechová opora. Navození klidného, přiměřeného, prohloubeného dechu. 2b) Mollové stupnice, stupňovité postupy, solmizační slabiky 2c) Taktovací schémata ve 2/4 a 3/4 taktu. 3a) Dechová cvičení. 3b) Durový tónický kvintakord a jeho melodické obměny, rozšířený durový kvintakord 3c) Závěrová gesta ve 2/4 a 3/4 taktu. 4a) Druhy hlasových začátků. Navození správného hlasového začátku. 4b) Volný nástup I., III. a V. stupně tónického durového kvintakordu 4c) Taktovací schémata ve 4/4 taktu. 5a) Hlavová a hrudní rezonance. Odstraňování chybného nadužívání hrudní rezonance. 5b) Kombinace stupňovitých postupů a durového kvintakordu 5c) Závěrová gesta ve 4/4 taktu. 6a) Druhy pěveckých hlasů. 6b) Mollový kvintakord a jeho obměny, rozšířený mollový kvintakord 6c) Taktovací schémata v legatu a staccatu. 7a) Charakteristika a výslovnost samohlásek. 7b) Volný nástup I, III. a V. stupně tónického mollového kvintakordu. 7c) Taktovací schémata v různých dynamikách. 8a) Charakteristika a výslovnost souhlásek. 8b) Kombinace stupňovitých postupů a mollového kvintakordu 8c) Dělená gesta. 9a) Rozšiřování hlasového rozsahu 9b) Terciové postupy v dur 9c) Zavírání na poloviční hodnoty a poloviční zdvih. 10a) Cvičení na artikulaci. 10b) Terciové postupy v moll 10c) Taktování nadhodnot. 11a) Principy rozezpívání a zásady hlasové hygieny 11b) Opěrné písně 11c) Aplikace získaných teoretických poznatků na vybraných písních.
22 hodin přímé výuky, 11 hod. přípravy na seminář, 22 hodin přípravy k zápočtu. . |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (10.01.2023)
Požadavky k zápočtu:
1. Prověrka probrané hudební teorie. 2. Praktické předvedení nacvičených písní (zpěv, taktování, intonace, hra na nástroj) 3. Zpěv vybraných intonačních cvičení. |