|
|
|
||
Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Orffova Schulwerku. Studenti si osvojí základní techniky hry na orffovké nástroje a nezbytné pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby. Osvojí si pravidla elementární kompozice i metodiku nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
Cíle předmětu: studenti si osvojí základní techniku hry na orffovské nástroje a nezbytné pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
2 kredity/60 hod.: Přímá výuka: 24 hod. - semináře Očekávaná příprava na dvouhodinový seminář: 1 hod Práce se studiíjními materiály: 12 hod. Příprava na zápočet - 12 hod.
Podpora výuky prostřednictvím moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15869, studentům bude zaslán klíč k přihlášení. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Aktivní účast na semináři (docházka 80%). · Aktivní řešení zadávaných problémových úloh probíraných oblastí v průběhu seminářů (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů). · Praktické provedení modelového výstupu v tandemu v kontextu vyučovací hodinyna základě stanoveného zadání. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.1 · Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%). · Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin.
Studenti absolvují výstup a píší teoreticko - praktický zápočtový test. Mají možnost jedné opravy. ------------------------------------------- 1) Kritéria pro hodnocení výstupu jako nedostatečného: - výstup je prostředkem k učení, nikoliv k přímému hodnocení studenta, přesto je vyžadována určitá úroveň. V případě nedostatečného výstupu je dle časových možností studentovi umožněna oprava. Nedostatečný výstup však může být důvodem k neudělení zápočtu. o nepřipravenost výstupu o nedodržení probrané látky (např. metodiky nácviků) o student není schopen zazpívat píseň či ji jinak reprodukovat melodii o popisný pohyb namísto elementárního tance či pohybové kompozice
2) Absolvování 2 hodin orientační praxe v hodinách Hv na ZŠ student si domluví náslechy na školách a přinese potvrzení o absolvování praxe zapsané v Protokolu o evidenci praxe z hudební výchovy dokument ke stažení na: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/magisterske-studium/pedagogicka-praxe/ potvrzení praxe musí obsahovat razítko školy, bez něj nebude náslech uznán k zápočtu Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Povinná literatura: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972. VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1987, 164 s., ISBN 09/22 02-016-87. Doporučená literatura: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny. Praha: Muzikservis, 1996. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1998. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole (cyklus metodických sešitků). Hradec Králové: Tandem, 1997-2015. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000 KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2010. KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
|
|
||
Sylabus
2. Hra na tělo a body percussion. 3. Metodika práce s rytmickými motivy. 4. Rytmizace a melodizace říkadla. 5. Metodika hry na Orffovy nástroje. 6. Česká Orffova škola a Česká Orffova společnost. 7. Elementární hudební komponování a improvizace. 8. Hudebně pohybové aktivity a základy pohybové techniky. 9. Elementární tanec a tanec pro děti, metodika nácviku tance. 10. Hudebně pohybové aktivity jako prostředek porozumění hudební řeči. 11. Elementární pohybová kompozice a improvizace. 12. Aplikace metod Orffova Schulwerku do prostředí 1. stupně ZŠ.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
|