Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro učitelskou profesi, teoretické poznatky propojuje s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
The course develops general prerequisites for the teaching profession, linking theoretical knowledge with didactic analysis of specific teaching situations in the educational system in the Czech Republic. It brings the necessary basic orientation in the legislative environment in education. It leads students to understand the basic planning, teaching, organizational and evaluation activities of the teacher.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Cíl předmětu -
Studující charakterizují a uvedou do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky. Prokáží znalost informačních zdrojů. Analyzují modelové výukové situace s oporou o odbornou argumentaci, na příkladech vysvětlí postup plánování, realizace a evaluace výuky.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
Students characterize and link basic didactic concepts in the context of teaching.Demonstrate knowledge of information sources.They analyze model learning situations supported by professional argumentation, and explain examples of planning, implementation and evaluation of teaching.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Deskriptory
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou. Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním. Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (02.10.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu s úspěšností alespoň 60%.
Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění cíle předmětu, tj. zejména znalosti a porozumění základním didaktickým pojmům v kontextu výuky a orientaci v kurikulárním a legislativním kontextu vzdělávání v ČR. Součástí testu je analyza modelových výukových situací s oporou o odbornou argumentaci.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
Completion of the course is conditional on passing a written test with at least 60% success rate.
The test contains closed and open questions on topics ranging from lectures and basic literature.The test verifies the fulfillment of the course objective, ie knowledge and understanding of basic didactic concepts in the context of teaching and orientation in the curricular and legislative context of education in the Czech Republic.Part of the test is an analysis of model learning situations supported by professional argumentation.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Literatura -
Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř. Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Vyd. 2). Praha: Portál. Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř. Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Vyd. 2). Praha: Portál. Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Sylabus -
1. Obecná didaktika jako vědní disciplína, různá pojetí jejího místa v pedagogických vědách a v praxi učitelské profese v historickém a mezinárodním kontextu. Didaktický výzkum, informační zdroje. 2. Teoretické základy vyučování a učení, paradigmata učení a jejich didaktické implikace. Determinanty výuky. 3. Výchovně-vzdělávací cíle a jejich klíčové postavení v procesu plánování a realizace výuky. Vztahy mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků. 4. Cíle a prostředky pedagogické diagnostiky, hodnocení výsledků učení žáků, formativní hodnocení. Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání. 5. Modely výuky, výukové strategie, metody vyučování, organizační formy výuky. Transmisivní vyučování, podmínky pro jeho efektivní realizaci, frontální interaktivní výuka. 6. Konstruktivistické vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci, badatelsky orientovaná výuka. 7. Sociálně orientované modely výuky, efektivně vedené kooperativní vyučování. 8. Potřeby žáků ve výuce, didaktické prostředky individualizace a personalizace výuky. 9. Základy teorie kurikula. Analýza systému a struktury kurikulárních dokumentů v ČR, fáze implementace kurikula a proces plánování. 10. Základní právní normy ve školství, dokumentace škol, pracovněprávní otázky ve školní praxi.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
1. General didactics as a scientific discipline, different conceptions of its place in pedagogical sciences and in practice of teaching profession in historical and international context. Didactic research, information sources. 2. Theoretical foundations of teaching and learning, learning paradigms and their didactic implications. Determinants of teaching. 3. Educational goals and their key position in the process of planning and implementation of teaching. Relationships between objectives, assessment of learning outcomes and pupil activities. 4. Objectives and means of pedagogical diagnostics, evaluation of pupils' learning outcomes, formative evaluation. Results of Czech pupils in international comparison. 5. Teaching models, teaching strategies, teaching methods, organizational forms of teaching. Transmissive teaching, conditions for its effective implementation, frontal interactive teaching. 6. Constructivistic teaching and conditions for its effective implementation, inquiry-based teaching. 7. Socially oriented teaching models, effectively led cooperative teaching. 8. Needs of pupils in teaching, didactic means of individualization and personalization of teaching. 9. Fundamentals of curriculum theory. Analysis of the system and structure of curricular documents in the Czech Republic, curriculum implementation phase and planning process. 10. Basic legal norms in education, school documentation, labor law issues in school practice.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)