PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Nové trendy ve výchově a vzdělávání žáků se zdravotním postižením - ONPP1415
Anglický název: New Trends in Education of Pupils with Special Educational Needs
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Neslučitelnost : ONPP1416, ONPP1422, ONPP147, ONPP149, ONSP18111, ONSP18811, ON23142007, ON2317003, ON2318110
Prerekvizity : ONPP1423
Je neslučitelnost pro: ONPP147, ONPP149, ON2314501, ONPP1422, ONPP1416
Je záměnnost pro: O02214016
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět seznamuje posluchače s aktuálními problémy ve výchově a vzdělávání osob se zdravotním postižením a integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve výchově a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení. Poskytuje přehled školských zařízení a současných legislativních předpisů v oblasti péče, výchovy a vzdělávání znevýhodněných osob.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2012)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je seznámit studenty s novými trendy v přístupu k osobám se zdravotním postižením, integračními a inkluzivními snahami, možnostmi výchovy a vzdělávání dětí a mládeže se zdravotním postižením ve škole a v dalších školských zařízeních a se stávající legislativou, připravit budoucí učitele na integrované vzdělávání žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním.

Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2012)
Literatura -

FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.

HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-013-5.

LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80 7367-679-7.

PIPEKOVÁ, J a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80.7315-120-0.

RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: PedF, 2006. ISBN 80-244-1475-9.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-1733-3.

THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
 
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Jak rozpoznat kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.

 

Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2016)
Požadavky ke zkoušce -

Požadavky ke KZ:

1. aktivita v semináři

2. písemný test (70 %) - studenti mají na splnění zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
Sylabus -

Speciální pedagogika, obsah, cíle, nové trendy, vnitřní struktura speciální pedagogiky, přehled disciplín. Druhy zdravotního postižení.

Druhy speciálních škol a školských zařízení, poslání speciálních pedagogických center a středisek výchovné péče.

Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.

Nová legislativa ve výchově a vzdělávání osob se zdravotním postižením.

Komplexní charakteristika osob s různým stupněm postižení a identifikace jejich vzdělávacích potřeb.

Praktické otázky výchovy a vzdělávání dítěte s postižením v běžné škole.

 

Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK