Předmět seznamuje posluchače s aktuálními problémy ve výchově a vzdělávání osob se zdravotním postižením a integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve výchově a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení. Poskytuje přehled školských zařízení a současných legislativních předpisů v oblasti péče, výchovy a vzdělávání znevýhodněných osob.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2012)
The subject of the study acquaints the students with the foundation of special education. Special education is the discipline of pedagogics, which discusses contemporary problems of education of the pupils with health handicap and with new of integration, humanisation and democration trends of education children, adolescents and adults with different specieses of handicaps
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (28.08.2012)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s novými trendy v přístupu k osobám se zdravotním postižením, integračními a inkluzivními snahami, možnostmi výchovy a vzdělávání dětí a mládeže se zdravotním postižením ve škole a v dalších školských zařízeních a se stávající legislativou, připravit budoucí učitele na integrované vzdělávání žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2012)
Aims and Objectives of the course: To provide university students of teaching profession with new integrative, humanisation and democratization trends in education of pupils with special educational needs that arise from various types of health and social handicap. To prepare future teachers for integrated education of pupils with health and social handicap.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (28.08.2012)
Literatura -
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-013-5.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80 7367-679-7.
PIPEKOVÁ, J a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80.7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: PedF, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-1733-3.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Jak rozpoznat kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2016)
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-013-5.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80 7367-679-7.
PIPEKOVÁ, J a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80.7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: PedF, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-1733-3.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Jak rozpoznat kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (25.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke KZ:
1. aktivita v semináři
2. písemný test (70 %) - studenti mají na splnění zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
Credit requirements: 1st activity in the seminar 2nd written test (70%) - students have to pass the credit 3 attempts, of which 2 corrective.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (25.10.2019)
Sylabus -
Speciální pedagogika, obsah, cíle, nové trendy, vnitřní struktura speciální pedagogiky, přehled disciplín. Druhy zdravotního postižení.
Druhy speciálních škol a školských zařízení, poslání speciálních pedagogických center a středisek výchovné péče.
Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.
Nová legislativa ve výchově a vzdělávání osob se zdravotním postižením.
Komplexní charakteristika osob s různým stupněm postižení a identifikace jejich vzdělávacích potřeb.
Praktické otázky výchovy a vzdělávání dítěte s postižením v běžné škole.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2014)
Special education, the content of subject, the objectives, specialization, new trends, internal structure of pedagogical sciences. The types of the health handicaps.
Special schools, the types of the special school institutions.
The integration of the pupils with health handicaps in the regular education.
New legislative in the education of persons with health disabilities.
Complex characteristics of persons with various levels of disability and identification of their education needs.
Practical issues of education of a disabled child at a common school.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2014)