PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Alternativní pedagogika - ONPP147
Anglický název: Alternative Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
Neslučitelnost : ONPP1415, ONPP1416, ONPP1422, ONPP149, ON23142007
Prerekvizity : ONPP1423
Záměnnost : ON23142002, ON2314504
Je neslučitelnost pro: ONPP1415, ONPP149, ON2314501, ONPP1416, ONPP1422
Anotace -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Výklad, studium materiálů o alternativním školství, reflexe na náslechy v alternativních školách, badatelská činnost, týkající se vybraného tématu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (22.08.2012)

Cílem kurzu je vybavit studenty základními informacemi o vzniku a vývoji reformních snah ve školství ve světě a u nás. Seznámí se s konkrétními alternativními koncepcemi a to jednak formou náslechů v alternativních školách a v následných reflexních seminářích. Po skončení kurzu by studenti měli být schopni posoudit možnosti alternativních pojetí vyučování v podmínkách současné české školy.

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (28.08.2017)

Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991.
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995
Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000
Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998
Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001
Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003

Neil, A.S.: Summerhill. Příběh první demokratické školy na světě. PeopleComm, 2015.

Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno,FFMU 1995
Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2012
Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994
Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998
Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999
Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001
Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003
Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (28.08.2017)

Požadavky ke zkušce (ústní a písemná forma):

- odevzdání dvou reflexí pozorování v alternativní škole

- poskytnutí dvou zpětných vazeb spolužákům na jejich reflexe

- aktivní účast v závěrečné diskusi

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (29.08.2017)

- Vymezení pojmů alternativní pedagogiky.
- Pedagogika Marie Montessori.
- Daltonský plán.
- Waldorfská pedagogika.
- Jenský plán.
- Homeschooling.

- Summerhill.

- Populární alternativní směry ve vzdělávání (antipedagogika, rodová škola, komunitní školy, hodnotové vzdělávání aj.)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK