PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů - ONPP1410
Anglický název: Professional Development and Further Education of Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 2/0, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (150)
letní:neurčen / neurčen (150)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Neslučitelnost : ON23142007
Prerekvizity : ONPP1423
Je neslučitelnost pro: ON2314501
Anotace -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
Kurz má poskytnout základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání čitelů. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (05.02.2018)

Studenti prokáží základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů. Seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (04.02.2021)
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Literatura
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)

Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV.
Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu.
     Brno: Paido.
Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (05.02.2018)

Zpracování seminární práce na vybrané téma - analýza obsahově relevantního článku z odborného pedagogického časopisu, zadání bude upřesněno na první přednášce. Studující vloží práci do Moodle jako úkol Turnitin, po kontrole původnosti článku se studující zapíše na jeden ze 3 vypsaných termínů zkoušky. Zkouška je písemný vědomostní test, ve kterém studující prokáží znalost a porozumění základní terminologii a teoretickým východiskům profesního rozvoje učitelů a budou schopni analyzovat konkrétní nabídku vzdělávacího programu z hlediska kritérií kvality. Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné

 

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (05.02.2018)

základní pojmy a teoretická východiska profese učitele

další vzdělávání učitelů v kontextu vzdělávání dospělých

legislativa a současný stav DVU v ČR

další vzdělávání učitelů v zahraničí

typy DVU, formy, metody a zaměření

zdroje dalšího vzdělávání učitelů, MOOC

institucionální struktura, organizace podílející se na DVU

mentoring a profesní podpora začínajících učitelů

kritéria kvality vzdělávacího programu DVU

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK