PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika a školní pedagogika - OPNZ0P101A
Anglický název: General and School Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Korekvizity : OPNZ0Q102A
Záměnnost : OKNZ1P001A
Je prerekvizitou pro: OPNZ0P104B, OPNZ0P105B, OPNZ0P112B, OPNZ0P111B, OPNZ0P106B, OPNZ0P114B, OPNZ0P115B, OPNZ0P126B, OPNZ0P127B, OPNZ0P128B, OPNZ0P129B, OPNZ0P130B, OPNZ0P131B, OPNZ0P107B, OPNZ0P108B, OPNZ0P109B, OPNZ0P110B
Je záměnnost pro: ONPP1423, OKNZ1P001A, OKNZ0P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)
Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro učitelskou profesi, teoretické poznatky propojuje s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)

Studující charakterizují a uvedou do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky. Prokáží znalost informačních zdrojů. Analyzují modelové výukové situace s oporou o odbornou argumentaci, na příkladech vysvětlí postup plánování, realizace a evaluace výuky.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (02.10.2020)

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literatura -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)

Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř.
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Vyd. 2). Praha: Portál.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)

1.         Obecná didaktika jako vědní disciplína, různá pojetí jejího místa v pedagogických vědách a v praxi učitelské profese v historickém a mezinárodním kontextu. Didaktický výzkum, informační zdroje.
2.         Teoretické základy vyučování a učení, paradigmata učení a jejich didaktické implikace. Determinanty výuky.
3.         Výchovně-vzdělávací cíle a jejich klíčové postavení v procesu plánování a realizace výuky. Vztahy mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků.
4.         Cíle a prostředky pedagogické diagnostiky, hodnocení výsledků učení žáků, formativní hodnocení. Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání.
5.         Modely výuky, výukové strategie, metody vyučování, organizační formy výuky. Transmisivní vyučování, podmínky pro jeho efektivní realizaci, frontální interaktivní výuka.
6.         Konstruktivistické vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci, badatelsky orientovaná výuka.
7.         Sociálně orientované modely výuky, efektivně vedené kooperativní vyučování.
8.         Potřeby žáků ve výuce, didaktické prostředky individualizace a personalizace výuky.
9.         Základy teorie kurikula. Analýza systému a struktury kurikulárních dokumentů v ČR, fáze implementace kurikula a proces plánování.
10.      Základní právní normy ve školství, dokumentace škol, pracovněprávní otázky ve školní praxi.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)

Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu s úspěšností alespoň 60%.

Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění cíle předmětu, tj. zejména znalosti a porozumění základním didaktickým pojmům v kontextu výuky a orientaci v kurikulárním a legislativním kontextu vzdělávání v ČR. Součástí testu je analyza modelových výukových situací s oporou o odbornou argumentaci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK