Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů (především pak na vzdělávací oblast informační a komunikační technologie RVP ZV, G a SOŠ) a na realizaci vzdělávacích cílů informační a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství ICT. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny a na předmět Edukační technologie. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí informační výchovy
s ICT. Představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika pro potřeby informační výchovy a výuky předmětů se zaměřením na ICT nebo informatiku, s důrazem na konstruktivistické přístupy k učení informaticky a informačně-technologicky zaměřených předmětů na ZŠ a SŠ a na vyučovací přístupy podporující tvůrčí činnost žáků v informační výchově s využitím digitálních technologií. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informační výchovy.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
The main aim of the course "Didactics of information and communiaction technology 01" is to introduce student teachers into deeper theoretical basis of didactics focused on teaching of subjects dedicated to information education and ICT and its goals Primary and Secondary Education. The course of didactics contributes to student teacher´s didactics thinking development to be able to apply information education with ICT in school teaching practice. It develops student teacher´s knowledge from pedagogy and psychology and educational technology, it contributes to develop knowledge in information education. It emphasises on system understanding of teaching and it explains the application and integration concept of information education with ICT. It introduces into teaching methods, organisational forms, didactics principles and their specifics, constructivist approaches to information education, teaching methods how to support creativity a thinking activities of pupils with ICT. It gives attention to specifics of the didactic triangle and didactic transformation of subject matter and to diagnostic methods for evaluation and assessment of pupil achievement and learning outcomes.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2009)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu: 1) Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce a online podpory
2) odevzdání zápočtových prací: analýza úloh v učebnicích pro informaticky a informačně-technologických předmětů na ZŠ a SŠ, vytvoření 3 pojmových map
3) zpracování didaktického projektu ve formě přípravy učitele na výuku
Požadavky ke ústní zkoušce:
1) prokázaná orientace v probíraných tématech
2) rozprava nad didaktickým projektem a případná diskuze o zápočtové práci
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
Literatura -
BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966.
JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. MA : Brno, 2013.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
kurikulární dokumenty: RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ
kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006.
kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdfSILBERMA
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
SLAVÍK, J. et. al. Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.
STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966. BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm. DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990. TAYLOR, R. P. In: R. P. Taylor (Ed.) The computer in school: Tutor, tool, tutee (s.1-10). New York: Teachers College Press, 1980. Dostupné na: <http://www.citejournal.org/articles/v3i2seminal1.pdf> TAYLOR, R. P. Reflections on The Computer in the School. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education [Online serial] 3(1), 2003. [cit.12.9.2009]. Dostupné na: <http://www.citejournal.org/vol3/iss1/seminal/article2.cfm> UDEN, L., BEAUMONT, C. Traditional vs. Cognitive Learning. Chapter in: Technology and Problem-Based Learning. 2006.
BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966.
JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. MA : Brno, 2013.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
kurikulární dokumenty: RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ
kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006.
kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdfSILBERMA
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
SLAVÍK, J. et. al. Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.
STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
Požadavky ke zkoušce
Ústní a písemná zkouška zaměřená na ověření vědomostí tématických okruhů a dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení didaktických situací.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)
Sylabus -
DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT Předmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy.
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNÍ VÝCHOVY, VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠ Postavení informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT v kurikulu ZŠ a SŠ. Vymezení cílů informační výchovy, vzdělávací oblasti ICT a předmětů zaměřených na počítačové technologie v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků.
VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Vymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu. Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning.
ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Klasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři). Otevřené vyučování. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.
DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT
PŘÍSTUPY K UTVÁŘENÍ A ROZVÍJENÍ INFORMAČNÍHO A ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ ŽÁKŮ, K ROZVÍJENÍ JEJICH KOMPETENCE PRO MANIPULACI SE STRUKTURAMI Logická struktura informačních a komunikačních činností žáků. Rozvoj algoritmického myšlení a mentálních operací žáků při práci se strukturami.
UČEBNÍ ÚLOHY VE VÝUCE INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT Typologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT. Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení).
TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACE Učivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT.
BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
DIDACTICS OF ICT AND ITS KEY SUBJECT MATTER
EDUCATIONAL AND TEACHING AIMS OF INFORMATION EDUCATION, EDUCATIONAL AREAS FOR ICT AND SCHOOL SUBJECTS FOCUSED ON ICT STUDIES IN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS
TEACHING METHODS EXPLOITABLE FOR INFORMATION EDUCATION AND TEACHING OF ICT AND SUBJECTS RELATED TO ICT OR COMPUTER TECHNOLOGY
ORGANISATIONAL FORMS AVAILABLE FOR INFORMATION EDUCATION, IN SUBJECTS OF EDUCATIONAL AREAS OF ICT AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGY
DIDACTIC PRINCIPLES/GUIDES AND SETTING-UP OF TEACHING PROCESSES IN INFORMATION EDUCATION
APPROACHES TO PUPIL´S INFORMATION AND ALGORITHMICAL THINKING DEVELOPMENT, TO DEVELOPMENT OF THEIR COMPETENCIES TO BE ABLE TO STRUCTURE HANDLING
LEARNING TASKS IN INFORMATION EDUCATION AND THEIR TAXONOMY
SCHOOL EDUCATIONAL PROGRAM DEVELOPMENT FOR ICT EDUCATION AS A PART OF DIDACTIC TRANSFORMATION
SAFETY AND HYGIENE AT WORK IN INFORMATION EDUCATION AND TEACHING OF SUBJECTS FOCUSED ON ICT
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)