Předmět ONUZ19008 Didaktická technika a technologie se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu didaktických prostředků, označovaných jako didaktická technika nebo technické výukové prostředky. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky didaktik svých aprobačních oborů aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti didaktických prostředků, problematiku tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů, didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků a na poznání parametrů a didaktických specifik vybraných soudobých technických výukových prostředků. Uvažována je zde především oblast promítací techniky a prezentačních systémů a oblast interaktivní techniky, resp. interaktivních tabulí.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (10.02.2011)
Subject ONUZ19008 Instructional Technology is focused into specific areas of the didactic means and possibilites of specific types of teaching resources, known as a instructional technology or technical educational means . Its mission is to equip students with appropriate knowledge and competencies that they with their didactic knowledge from approbation fields applied in their teaching practice. The aim of subject is to acquaint students with contemporary technical means used in the education, respectively complexes, especially with interactive devices, with their basic technological characteristics, educational potential, ways of functional implementation and use of its potential in education. Thematically is the course focuses on the basic constructs of the terminology of didactic means, issues of development and implementation of teaching materials, teaching aids, respectively digital learning objects, educational aspects and the role of technical didactic means and on specific parameters of chosen contemporary technical didactic means. Considered here is mainly the area of projection equipment and presentation systems and interactive techniques, respectively. interactive whiteboards.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (10.02.2011)
Podmínky zakončení předmětu
zpracování průběžných úkolů daných v Moodle kurzu
zpracování závěrečné práce, digitálního učebního objektu, pro práci s interaktivní tabulí
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (02.12.2014)
Literatura
BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : Computer Press, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9 DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 2008. Dostupný z WWW: http://nazornost-ucebni-pomucky.xf.cz/ucebni_pomucky_a_zasada_nazornosti.pdf. GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3 LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170 RAMBOUSEK, V. Funkce technických výukových prostředků ve vyučovacím procesu. In: Didaktická technologie. Praha : Karolinum, 1994, s. 42 - 90. ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8 ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škole ekonomická, 2003. ISBN 80-245-0481-2. VOOGT, J., KNEZEK, G. (ed.) International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer Science+Business Media, LLC, 2008. ISBN 9780387733142 Portál na podporu interaktivní výuky: http://www.veskole.cz/ Stránky společnosti AV Media: http://www.avmedia.cz/ Stránky společnosti Luidia: http://www.e-beam.com/ Stránky společnosti Promethean: http://www.prometheanworld.com/
úložiště digitálních učebních objektů, applety, výukové webové stránky
Materiály a soubory předávané v průběhu semestru
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (02.12.2014)
Sylabus -
1. tematický celek
TECHNICKÉ PROSTŘEDKY V EDUKACI • Základní terminologické konstrukty oblasti, didaktické prostredky, učební pomůcky, výukové objekty, digitální výukové objekty, prostředky didaktické techniky, technické výukové prostředky • Charakteristické vlastnosti, specifické rysy a možnosti technických prostředku z hlediska edukace • Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředku
2. tematický celek
DIDAKTICKÁ SPECIFIKA TECHNICKÝCH PROSTŘEDKU V EDUKACI • Záznamové plochy • Promítací technika • Videotechnika, zvuková technika a prezentacní systémy • Interaktivní systémy • Prostredky pro poskytování zpetné vazby • Vzdělávací prostredí • Výukové objekty a možnosti jejich tvorby • Základní kritéria hodnocení didaktických materiálu
3. tematický celek
INTERAKTIVNÍ TABULE • Interaktivní tabule, druhy, možnosti využití • Softwarová podpora • Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi • Tvorba výukových objektu a interaktivních prezentací pro práci na interaktivní tabuli
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (06.10.2013)
Technical means in the education, the basic constructs of the terminology
Didactic aspects and the role of technical didactic means
Didactics specifics of technology in education
Blackboards
Projection technology
Video equipment, audio equipment and presentation systems
Interactiv technology
Means for providing feedback
Educational environment
Educational materials and the possibility of their creating
Interactiv whiteboard, utilization, software support
Principles and methods of working with interactive whiteboards
Creating learning objects for presentation to an interactive whiteboard