|
|
Files | Comments | Added by | |
![]() |
augustinus_de_magistro.pdf | Augustinus: O učiteli | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
Comte.pdf | Comte: ukázka z Kurzu pozitivní filosofie | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska10_2022_Pamet.pptx | Přednáška 10: Paměť | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska11_2022_Dejiny.pptx | Přednáška 11: Dějiny | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska1_2022_Jazyk.pptx | Přednáška 1: Jazyk | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska12_2022_Cesi.pptx | Přednáška 12: česká filozofie 19. a 20. století: Bolzano, Masaryk, Patočka, Havel | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska2_202_Vychova_a_politika.pptx | Přednáška 2: Výchova a politika | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska3_2022_Etika_a_politika.pptx | Přednáška 3: Etika a politika | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska4_2022_Etika1_Pravda_def.pptx | Přednáška 4: Etika1: pravda | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska5_2022_Vychova.pptx | Přednáška 5: Výchova | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska6_2022_Poznani1.pptx | Přednáška 6: Poznání: racionalismus a empirismus | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska7_2022_Poznani2_def.pptx | Přednáška 7: Poznání 2: pravda, věda /vědy | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska8_2022_Etika2_dobro_2022.pptx | Přednáška 8: Etika 2: dobro | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
DEM_Prednaska9_2022_Politika.pptx | Přednáška 9: Politika | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
scan_Akvinský.pdf | Tomáš Akvinský: Teologická suma: I-II, ot. 92, čl. 1 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
scan_Cicero.pdf | Cicero: ukázka z Dialogu o stáří | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
scan_Komenský.pdf | Komenský: Věječka moudrosti | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
TA_ot95.docx | Tomáš Akvinský: Teologická suma I.- 2, ot. 95, čl. 1-3 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
![]() |
Terminologie_2022-3_upr.docx | Požaované termíny - přednášky+ četba | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (13.09.2021)
1. teorie / filosofie poznání 2.filosofie výchovy a vzdělávání 3. etika 4. politika 5. filosofie dějin V kurzu vyjdeme ze současných úvah o vyjmenovaných tématech a budeme hledat jejich počátky v dějinách filozofie, kritické hlasy ze současnosti i z minulosti a zaměříme se na to, jak se různé myšlenky často prolínají v různých podobách dějinami myšlení a jak teprve pohled na příběh jejich vzniku může osvětlit jejich skutečný význam. |
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (13.09.2021)
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními autory, pojmy a problémy evropského myšlení od jeho počátku v 5. dějiny |
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (31.12.2022)
Pro úspěšné absolvování kurzu je nutno : 1. odevzdat včas 2 krátké domácí práce –shrnutí primárních textů vztahujících se k zadanému tématu, resp. esej reflektující téma a zadané texty- rozsah vždy : 1. a) do 30.11. 2022 4 NS, tj. 7.200 znaků –plus mínus 600: Jak a co poznáváme a jaká je v poznání role jazyka a jak můžeme poznání dále předat: Platón: Kratylos – ukázka: 383a-390e;423a-440b, Komenský: Věječka moudrosti, Nietzsche: Pravda a lež ve smyslu nikoliv morálním, F. Bacon: ukázka z knihy Nové organon (Předmluva a aforismy 1-62), Rousseau: Rozprava o vědách a umění, ukázka z knihy W. Jamese: Pragmatismus – kap. 1 a 2, Todorov: Objevení Ameriky (ukázka) •b) . do 15.1. 2023 nejpozději však 5 dní před konáním testu,na který se student hlásí Vyplnit do moodleu esej na téma: délka eseje max. 5 NS, dop. 4 NS: Jaké je ideální uspořádání státu, jaký má být jeho vládce, resp. kdo má vládnout a co je spravedlnost: Platón – ukázky z Ústavy, Aristoteles ukázky z Politiky, Machiavelli: Vladař – ukázka, Hobbes: ukázka z O občanu: kap. I-V, Locke: ukázka z Druhého pojednání o vládě: kap. 1-3, kap. 8, Rousseau: O společenské smlouvě - ukázka: kap. 1-6,Comte: ukázka z Kurzu pozitivní filozofie, Masaryk: ukázka O demokracii. Vzhledem k opatřením děkanátu budou obě práci odevzdávány přes platformu moodle, tedy na stránkách moodle vztahujících se k předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10238 Na stránku se musí zaregistrovat každý student sám. Pro první práci platí úložiště - viz níže 2. úspěšně absolvovat závěrečný test - bude vypsáno 5 termínů, z toho 1 v předtermínu. Další termíny již vypsány nebudou Hodnocení vychází ze škály A až F dle Opatření děkanky 17/2018: https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018 nebo v anglické verzi:https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018aj Úložiště pro první domácí práci: https://dl1.cuni.cz/mod/assign/view.php?id=627171 Úložiště pro druhou domácí práci: https://dl1.cuni.cz/mod/quiz/view.php?id=627174 nebo: https://dl1.cuni.cz/mod/assign/view.php?id=657728
Závěrečný test se bude konat prezenčně - pokud to situace umožní
|
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (31.12.2022)
•Platón: Kratylos – ukázka: 383a-390e;423a-440b •Komenský: Věječka moudrosti – ukázka •Nietzsche: Pravda a lež ve smyslu nikoliv morálním •F. Bacon: ukázka z knihy Nové organon: Předmluva a aforismy 1-62 •W. James: Pragmatismus – kap. 1 a 2 •Platón – ukázky z Ústavy •Aristoteles ukázky z Politiky •Machiavelli: Vladař – ukázka •Kant: K věčnému míru •Hobbes: ukázka z O občanu •Locke: ukázka z Druhého pojednání o vládě •Rousseau: Rozprava o vědách a umění – ukázka Rousseau: O společenské smlouvě - ukázka Comte: ukázka z Kurzu pozitivní filozofie •Masaryk: Vybraná ukázka z Masarykovy politické filozofie: Demokratism v politice |
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (15.10.2022)
Sylabus kurzu: 1. (5.10.) Jazyk: Jak funguje, jak se utváří pojmy, k čemu jazyk potřebujeme, jak ovlivňuje naše poznání. Jak se od od Platóna, přes Augustina, F. Bacona, Hegela, F. Nietzsche aj. dostaneme k moderní sémiotice, analytické filozofii a postmoderně Četba: 2. (12.10.) Výchova / vzdělávání a politika: výchova vladaře, státnické umění, areté a její učitelnost, humanita, učení demokracie Četba:Platón: ukazka z Ústavy VI 3. (19.10.) Etika a politika: Co je spravedlnost, jaká je lidská přirozenost? Co je přirozené právo? Vztah státníka k mravnosti? Od Platóna, Aristotela, stoiky, až po Machiavelliho, Lockea, Hobbese, Rousseaua... "věčný mír"- Kant. Současná teorie spravedlnosti – problém legality a legitimity, interpretační komunity pro porozumění tomu, co je správné a spravedlivé, různé druhy spravedlnosti. Četba: Kant: K věčnému míru, Comte: Kurz pozitivní filozofie (ukázka) 4. (26.10.) Etika 1: vztah etiky a poznání: co je pravda? pravda v morálním a amorálním smyslu. Vede poznání dobrého ke konání dobrého? Je poznávání toho, co je dobré a vzdělání vůbec přínosné pro morálku, nebo spíše poznání kazí charakter? Četba: Nietzsche: Pravda a lež ve smyslu nioliv morálním 5. (2.11.) Výchova: metody přemýšlení a výuky: od Sókrata, Platóna, Aristotela přes skepsi, stoickou výchovu formou určité terapie, scholastické formy argumentace, středověký vztah vědění a víry až po karteziánskou metodu skepse, Komenského teorie výchovy, liberální výchova (Locke), vliv matematiky a přírodních věd v novověku, solitéři (Rousseau, Nietzsche...), pragmatická teorie výchovy, 'Masarykův důraz na význam vzdělání pro demokracii. Jak můžeme učit a co je cílem školství, vzdělání? Role humanitněvědných a přírodovědných oborů ve vzdělávání, k čemu vlastně je vzdělání? Vzdělávání k občanství. Četba: Rousseau: Rozprava o vědách a umění 6. (9.11.) Poznání 1: smyslové a racionální poznání: jaké přináší omyly, co to znamená apriorní a aposteriorní poznání, střetávání empirismu a racionalismu: od Platóna přes helénistické skeptiky, Descartesa, Kanta, empiristy atd. Co je pravda? Jak můžeme poznávat svět? A jak se na poznání dívá dnešní věda, nebo skeptikové současnosti. Odlišnost přírodovědných a humanitních věd z hlediska metodologie vědy (Kuhn, Weber, Luhmann aj.) Četba:Todorov: O dobytí Ameriky - ukázka 7. (16.11.) Poznání 2: Co vůbec může být předmětem našeho poznání? jevy, věci o sobě ideální obsahy mysli... matematika a přírodní vědy, jednota v podstatě světa (arché - pralátka, logos,číslo aj.), Můžeme rozeznat, co je pravda, co lež, co fikce? Četba: ukázka z přednášek W. Jamese (Pragmatismus) 8. (23.11.) Etika 2: Co je dobro? různé koncepce - blaženost, dobré jednání, cíl jednání, úmysl, kategorický imperativ apod. ‚Je možné hovořit o univerzální lidské morálce, nebo je morálka vždy relativní , nebo dokonce subjektivní? Četba: Machiavelli: Vladař 9. (30.11.) Politika: Jaké je ideální uspořádání společnosti? Koncepce státního řádu, utopické myšlení, koncepce demokracie a její kritika od Aristotela až po Masaryka. Problém humanity a naopak banálního zla ve vztahu k totalitním režimům. Kritika politické praxe a role filosofů od Sókrata až po 19. stol., včetně Nietzscheho či Masaryka, současná kritika od filozofů postmoderny (Foucault), systémovou teorii (Luhmann) nebo kritickou teorii (Adorno, Habermas). Reflexe otázky viny (Jaspers, Arendt) apod. Četba: ukázka z knihy A. Tocquevillea: Demokracie v Americe 10. (7.12.) Paměť a její meze: význam paměti pro poznávání: poznání jako rozpomínání - Platón, Augustinus), problém zapomínání a nepamatování. Osvobozující role zapomnění. Paměť individuální a paměť kolektivní, kulturní. Čas a identita Četba: ukázka z knihy M. Halbwachse: Kolektivní paměť 11. (14.12.) Dějiny: Co to jsou dějiny, koncepce dějin a dějinnosti. Vztah historiografie a umění od Platóna, Aristotela, středověk (J. da Fiore), Hegela až po Comtea, Diltheye, Nietzscheho a Masaryka nebo Patočku či Gadamera Četba: kapitola z Aristotelovy Poetiky 12. (19.12.) Česká filozofie 20. století: Masaryk, Patočka, Havel – pravda, demokracie, humanita, péče o duši Četba: Masarykův projev O demokracii, Havel: ukázka z proslovu o moci slova
|