Poslední úprava: PhDr. Vilém Novotný, Ph.D. (19.11.2021)
Cíle předmětu:
1. Seznámit se s metodami a metodologií sociologického myšlení a sociálního výzkumu. Důraz je kladen na pochopení
fází výzkumu, metod, technik a postupů v celku procesu výzkumu.
2. Promýšlet postup formulace výzkumného problému, stanovení hypotéz a výběru metod zkoumání. Pochopit význam
přípravy výzkumného šetření a jeho projektu. Na příkladech si uvědomit podmíněnost výsledné kvality výzkumného šetření
bezchybnou přípravou výzkumné akce.
3. V rámci studia jednotlivých metod a postupů si osvojit etické a profesionální zásady výzkumné práce.
Charakteristika studia:
Přednášky v rozsahu dvou hodin týdně, cvičení hodinu týdně. Průběžné studium předepsané literatury.
Předpokládá se aktivní účast studenta na přednáškách, povinná účast a pravidelné odevzdávání úkolů na cvičeních.
Podle potřeby konzultuje student s asistentem a s přednášejícím.
Průběžné hodnocení: Odevzdávání úkolů na cvičeních, v polovině listopadu bude hodnocen výsledek krátkého
písemného testu z dosud probrané látky. V závěru semestru bude hodnocena projektová seminární práce a
delší závěrečný písemný test.
Ukončení předmětu: Zápočet bude udělen po splnění všech úkolů ze cvičení a je Zkouška proběhne formou závěrečného písemného testu.
Úspěšné složení zkoušky je nutnou podmínkou pro zapsání kurzů JSB015 Kvantitativní metodologie a JSB014 Kvalitativní metodologie.
Jednotlivé úkoly k ní budou studentům zadány na cvičeních!
Osnova práce ve cvičeních:
1. Základy výzkumnického myšlení
2.-3. Konceptualizace a operacionalizace
4. Výběry
5. Research design
Na každé cvičení navazuje samostatná domácí práce vztahující se k probírané látce. Student také provede rozbor vybraného empirického článku ze Sociologického časopisu.
Ke všem domácím pracem dostanou studenti zpětnou vazbu.
Účast na cvičeních a včasné odevzdávání úkolů jsou důležitými kritérii pro udělení zápočtu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Vilém Novotný, Ph.D. (19.11.2021)
Literatura:
Povinná literatura:
Babbie, E.R.: The Practice of Social Research. Belmont- California USA, Wadsworth Publ.Comp.
(10th ed.) 2004, kap. 1, 2, 4, 5, 7, 15
Jeřábek,H.: Úvod do sociologického výzkumu. (skriptum) Praha, Univerzita Karlova 1992; přístupno elektronicky: http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/jerabek3/jerabek.htm
Jeřábek, H. Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu. Lazarsfeldova výzkumná dílna. Naše společnost. (Bulletin CVVM), 2005, č.2, str. 20-24. Dostupné z: http://www.cvvm.cas.cz/index.php?lang=0&disp=nase_spolecnost&r=1&offset=102&shw=100048
Hakim, Catherine: Research Design. London, Allen& Unwin 1987
Adamec,Č.: Formulace otázek a konstrukce dotazníku. In: Dotazník v sociologickém výzkumu. Československá sociologická společnost při ČSAV 1976 s. 3- 22
Řehák,J.: K pojmu znak v sociologii. = Sociologický časopis 1972,č.6, s.615-625
Doporučená literatura:
Disman,M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Univerzita Karlova 1993, kapitoly 1-7, s.11-177.
Kerlinger,F.N.: Základy výzkumu chování. Praha, Academia 1972 kapitoly 1-4,26,28 s. 18-74, s.457-466,489-509.
Labovitz,S.- Hagedorn,R.: Introduction to Social Research. New York-, McGraw-Hill 2nd ed. 1976
kapitola 4 Research Design s. 55 -70 viz. Sborník textů ke kurzu.
Možný,I. - Rabušic,L.: Úvod do metodologie vědy pro sociologii. Brno, UJEP (MU) 1989 kap. 1-5, 12 s.5-40, 90-109 viz. Sborník textů ke kurzu.
Doplňková literatura:
Bailey,K.D.: Methods of Social Research. New York, Free Press (2nd ed.) 1978
Kane, Eileen: Doing Your Own Research. London-New York, Marion Boyars 1985
Moser,C.A. - Kalton,G.: Survey Methods in Social Investigation. London-, Heinemann (2nd ed.) 1971
Noelleová,E.: Výzkum veřejného mínění. Praha, Svoboda 1969
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Vilém Novotný, Ph.D. (19.11.2021)
Cíle předmětu:
1. Seznámit se s metodami a metodologií sociologického myšlení a sociálního výzkumu. Důraz je kladen na pochopení fází výzkumu, metod, technik a postupů v celku procesu výzkumu.
2. Promýšlet postup formulace výzkumného problému, stanovení hypotéz a výběru metod zkoumání. Vysvětlit význam přípravy výzkumného šetření a jeho projektu. Na příkladech si uvědomit podmíněnost výsledné kvality výzkumného šetření bezchybnou přípravou výzkumné akce.
3. V rámci studia jednotlivých metod a postupů si osvojit etické a profesionální zásady výzkumné práce.
Osnova práce ve cvičeních: 1. Základy výzkumnického myšlení
2.-3. Konceptualizace a operacionalizace
4. Výběry
5. Research design
Na každé cvičení navazuje samostatná domácí práce vztahující se k probírané látce. Student také provede rozbor vybraného empirického článku ze Sociologického časopisu.
Ke všem domácím pracem dostanou studenti zpětnou vazbu.
Účast na cvičeních a včasné odevzdávání úkolů jsou důležitými kritérii pro udělení zápočtu.
Charakteristika studia: Přednášky v rozsahu dvou hodin týdně, cvičení hodinu týdně. Průběžné studium předepsané literatury. Předpokládá se aktivní účast studenta na přednáškách, povinná účast a pravidelné odevzdávání úkolů na cvičeních.
1. Sociální výzkum, teorie a empirie, formulace výzkumného problému (Babbie, kap. 1),(Jeřábek kap. 1-3) � Hledání skutečnosti: tradice, autorita, věda. Chyby v poznávání a jak nás věda chrání před těmito chybami: nepřesná pozorování, přílišné zobecňování, výběrové pozorování, nelogické uvažování � Co je skutečně skutečné? - před-moderní, moderní a postmoderní hledisko. Co je to vědecký výzkum?� Postup výzkumníka. Místo teorie a empirie v sociologickém výzkumu. Vztah teorie a empirie. Výběr a formulace výzkumného problému. Kritéria problémů. Příklady formulace problémů. 2. Základy sociálního výzkumu, proces konceptualizace, hypotézy (Babbie, kap.1, kap.5 -1.část), (Jeřábek kap.2) � Základy společenské vědy: hledání sociálních pravidelností; řešení námitek; agregáty, ne individua; � jazyk proměnných. Dialektika sociálního výzkumu: idiografické a nomotetické vysvětlení, induktivní a deduktivní teorie, kvalitativní a kvantitativní data, základní a aplikovaný výzkum. Představy, pojmy a konstrukty, proces konceptualizace. Indikátory, dimenze, typy definic, pojmové uspořádání.� Hypotézy. Kritéria dobrých hypotéz. Příklady formulace hypotéz 3. Tradiční model vědy. Deduktivní a induktivní uvažování. Proces operacionalizace. Znaky - � proměnné. Reliabilita a validita. Měření. (Babbie, kap.2, kap.5-2.část), (Jeřábek kap.4) � Tradiční model vědy. Deduktivní a induktivní uvažování. Proces operacionalizace, definice � proměnných (znaků) a jejich hodnot. Znak (proměnná) v sociologii. Klasifikace znaků (proměnných) � Kritéria kvality měření, reliabilita (spolehlivost), validita (platnost) 4. Paradigmata, prvky procesu vědeckého poznání. (Babbie, kap.2) � Paradigmata ve společenské vědě. Makro a mikroteorie, ranný pozitivismus, sociální darvinismus � Strukturní funkcionalismus, konfliktualistické paradigma, feministické paradigma, symbolický � interakcionismus, etnometodologie. Odpovědi pozitivismu na kritiku. Prvky sociální teorie: pozorování, fakta, pojmy, teorie, zákony, axiomy, postuláty, hypotézy. 5. Modely a dimenze uspořádání výzkumu (research design) (Babbie, kap. 4) � Účel výzkumu. Principy kauzality. Jednotky analýzy. Předmět (téma) výzkumu. Časová dimenze.� Jak připravit projekt výzkumu? Žádost o podporu výzkumu (research proposal). 6. Konkrétní způsoby uspořádání výzkumu I. (Hakim kap. 1, 4, 5, 7, 8) � Využití dokumentačních a evidenčních záznamů. Jednorázové výběrové šetření - survey.� Pravidelně opakovaná výběrová šetření. Panelový výzkum.Longitudinální výzkum. 7. Konkrétní způsoby uspořádání výzkumu II. (Hakim, kap. 2, 3, 6, 9) (Jeřábek 2005)� Případová studie. Kvalitativní výzkum. Experimentální sociologický výzkum. Sekundární využití výzkumů a výzkumy založené na existujících datových souborech. Kombinace výzkumných přístupů. 8. Populace, výběry, reprezentativita (Babbie, kap. 7, Jeřábek kap. 5) � Smysl výběrového šetření. Reprezentativita výběrového souboru. Kvótní výběr a ostatní � nepravděpodobnostní výběry. Postup kvótního výběru. Teorie a logika pravděpodobnostních výběrů. Populace, základní a výběrový soubor. Pravděpodobnostní výběry, náhodný výběr a jeho výhody. Typy pravděpodobnostních výběrů. 9. Proces sociologického výzkumu (Jeřábek, kap. 7 a 17)� Výzkumný problém. Pojmový rámec, operacionalizace, tvorba znaků. Populace a výběrový soubor.� Výzkumný projekt - uspořádání výzkumu. Terénní sběr dat, pilotáž, předvýzkum. Metody sběru dat (jen přehled). Příprava a čistění dat. Analýza a interpretace. Prezentace a závěry. 10. Model elaborace (Babbie, kap. 15) (Jeřábek 2006, s.44-52)� Principy elaborace. Příklady z historie, vznik a vývoj modelu elaborace. Základní pojmy modelu elaborace. Model opakování. Model vysvětlení (explanace). Model interpretace. Model specifikace.� Složitější modely. Příklady jednotlivých modelů. Postup elaborace. Vztah modelu elaborace a ex-post facto výzkumu. 11. Typy dat a typologie úloh pro analýzu dat (Jeřábek kap.13, 14) � Typy vstupních dat. Primární data a transponovaná matice dat. Četnostní data. Absolutní, relativní a kumulativní četnosti. Relativní řádkové a relativní sloupcové četnosti. Časové řady. � Agregovaná data. Relační data. Možnosti uspořádání dat. Práce s vynechávanými údaji. � Modifikace a transformace dat. Typologie analytických úloh: úloha deskripce, komparace, měření asociací, korelační analýza. Přehled metod mnohorozměrné analýzy dat a typy dat, s nimiž pracují. 12. Opakování: (diskuse k předem zadaným otázkám) � Diskuse o obecných metodologických otázkách sociologického výzkumu (témata 1-4) � Možnosti uspořádání výzkumu (témata 5-7) � Proces výzkumu, modely výběry, typy dat a analytické metody (témata 8,9,11) � Model elaborace a jeho využití v sociologickém výzkumu a analýze (téma 10) 13. Závěrečný zkušební test !
Základní literatura: Babbie, E.R.: The Practice of Social Research. Belmont- California USA, Wadsworth Publ.Comp. � (10th ed.) 2004, kap. 1, 2, 4, 5, 7, 15 Jeřábek, H.: Úvod do sociologického výzkumu. (skriptum) Praha, Univerzita Karlova 1992; přístupno� elektronicky: http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/jerabek3/jerabek.htm Jeřábek, H. Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu. Lazarsfeldova výzkumná� dílna. Naše společnost. (Bulletin CVVM), 2005, č.2, str. 20-24. Dostupné z:� http://www.cvvm.cas.cz/index.php?lang=0&disp=nase_spolecnost&r=1&offset=102&shw=100048 Hakim, Catherine: Research Design. London, Allen& Unwin 1987 Adamec,Č.: Formulace otázek a konstrukce dotazníku. In: Dotazník v sociologickém výzkumu.� Československá sociologická společnost při ČSAV 1976 s. 3- 22 Řehák,J.: K pojmu znak v sociologii. = Sociologický časopis 1972,č.6, s.615-625
Doporučená literatura: Disman,M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Univerzita Karlova 1993, kapitoly 1-7, s.11-177. Kerlinger,F.N.: Základy výzkumu chování. Praha, Academia 1972 kapitoly 1-4,26,28 s. 18-74, s.457-466,489-509. Labovitz,S.- Hagedorn,R.: Introduction to Social Research. New York-, McGraw-Hill 2nd ed. 1976 kapitola 4 Research Design s. 55 -70 viz. Sborník textů ke kurzu. Možný,I. - Rabušic,L.: Úvod do metodologie vědy pro sociologii. Brno, UJEP (MU) 1989 kap. 1-5, 12 s.5-40, 90-109 viz. Sborník textů ke kurzu.
Doplňková literatura: Bailey,K.D.: Methods of Social Research. New York, Free Press (2nd ed.) 1978 Disman,M.: Terénní sběr informací. In: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha, Svoboda 1969 Kane, Eileen: Doing Your Own Research. London-New York, Marion Boyars 1985 Moser,C.A. - Kalton,G.: Survey Methods in Social Investigation. London-, Heinemann (2nd ed.) 1971 Noelleová,E.: Výzkum veřejného mínění. Praha, Svoboda 1969