Kurz poskytne studentům a studentkám komplexní vhled do kvantitativní metodologie v sociálních vědách, s důrazem na rozmanité typy kvantitativních dat a komplexní přístupy k jejich sběru, zpracování a analytickým metodám. Studenti a studentky si rovněž osvojí schopnost správně interpretovat a přehledně prezentovat výsledky výzkumu. V kurzu se budeme zabývat širokým spektrem kvantitativních dat, od běžných administrativních a dotazníkových šetření až po problematiku big data a experimentálních dat. Stěžejní částí kurzu je představení procesu dotazníkového šetření od formování výzkumné otázky až po plánování analýz. Studenti a studentky se seznámí s různými metodami dotazování a tvorbou dotazníků, včetně praktických postupů a různých typů otázek. Zaměříme se rovněž na identifikaci a řešení nedostatků dat, etické aspekty výzkumu a správné nakládání se sebranými daty. V závěrečné části kurzu studenti a studentky získají znalosti o experimentálních výzkumných metodách a specifických kvantitativních přístupech, jež se v současném sociálně-vědním výzkumu stávají stále užívanějšími.
Poslední úprava: Kudrnáč Aleš, Ph.D. (02.02.2024)
Cíl předmětu
• Získání širokého povědomí o kvantitativní metodologii v sociálních vědách. Studenti a studentky kurzu budou rozumět procesu designu a sběru kvantitativních dat. Budou znát výhody a nevýhody různých typů kvantitativních dat a podle toho budou schopni zvolit nejvhodnější způsob jejich zpracování a analýzy. • Rozvoj dovedností v interpretaci a prezentaci výsledků výzkumu. Studenti a studentky kurzu budou schopni adekvátně interpretovat výsledky kvantitativních analýz a prezentovat je srozumitelně a přehledně. • Pochopení procesu dotazníkového šetření a praktické dovednosti jeho provádění. Studenti a studentky získají podrobný vhled do procesu dotazníkového šetření, včetně formulace otázek, plánování analýz a identifikace nedostatků dat. • Porozumění etickým aspektům kvantitativního výzkumu. Kurz zahrnuje klíčové oblasti týkající se etiky ve výzkumu a správného zacházení se sebranými daty. • Seznámení s aktuálními trendy a technikami v sociálně-vědním výzkumu. Studenti a studentky získají povědomí o širokém spektru možností sběru kvantitativních dat, včetně experimentálních výzkumných metod a nových kvantitativních přístupů, jež nabývají stále větší relevance v současném komerčním i akademickém výzkumu. • Příprava na předmět Praktika z kvantitativního výzkumu • Získání znalostí potřebných k vypracování bakalářské práce využívající kvantitativní metody
Poslední úprava: Kudrnáč Aleš, Ph.D. (02.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Návrh výzkumného projektu (50%) Při hodnocení bude kladen důraz na celkové promyšlení projektu, logickou strukturu, návaznost jednotlivých kroků, a kvalitu osobní i psané prezentace návrhu. Návrhem výzkumného projektu lze získat až 50 bodů. Studenti a studentky, kteří nedosáhnou na aspoň 25 bodů, nebudou připuštěni k závěrečnému testu.
Závěrečný test (50%) Závěrečný test bude obsahovat látku probranou na přednáškách a seminářích. V závěrečném testu lze získat až 50 bodů.
Hodnocení Pro absolvování předmětu je potřeba odevzdat návrh projektu. Nevypracování návrhu výzkumného projektu automaticky znamená „nesplněno“.
• 91 - 100 bodů = A • 81 - 90 bodů = B • 71 - 80 bodů = C • 61 - 70 bodů = D • 51 - 60 bodů = E • 0 - 50 bodů = nesplněno (F)
Poslední úprava: Kudrnáč Aleš, Ph.D. (02.02.2024)
Literatura
Doporučená literatura • Babbie, E. R. (2020). The practice of social research. 15th edition. Cengage AU. • Crano, W. D., Brewer, M. B., & Lac, A. (2023). Principles and methods of social research. Routledge. • Kaplan, D. (2004). The Sage handbook of quantitative methodology for the social sciences. Sage. • Podcast Quantitude. https://quantitudepod.org/
Poslední úprava: Kudrnáč Aleš, Ph.D. (02.02.2024)
Sylabus
Týden
Téma přednášky
Doporučená četba a zdroje
1
Význam a uplatnění znalostí metodologie kvantitativního výzkumu v praxi. Přednáška Dr. Martina Buchtíka (STEM)
Weinstein, J. A. (2010). Statistics: What Is and Why Sociologists Use It. In Applying Social Statistics: An Introduction to Quantitative Reasoning in Sociology (pp. 15-28). Rowman & Littlefield Publishers.
3
Etika výzkumu (historický exkurz); výzkum specifických skupin; pravidla pro uchování dat
European Comission. 2021. Ethics in Social Science and Humanities, 1-25.
4
Administrativní data, big data, a sekundární analýza dat
Callegaro, M., & Yang, Y. (2018). The role of surveys in the era of “big data”. The Palgrave handbook of survey research, 175-192.
5
Design dotazníkového šetření
Crano, W. D., Brewer, M. B., & Lac, A. (2023). Design and Sampling. In W. D. Crano & M. B. Brewer (Eds.), Principles and Methods of Social Research (4th ed., pp. 221-247). Routledge.
6
Tvorba dotazníku – postup, druhy otázek
Crano, W. D., Brewer, M. B., & Lac, A. (2023). Construction of questionnaires and rating scales. In W. D. Crano & M. B. Brewer (Eds.), Principles and Methods of Social Research (4th ed., pp. 314-330). Routledge.
7
Dotazníkové šetření a základní metody dotazování I
Babbie, E. R. (2020). The practice of social research. 15th edition. Cengage AU, pp. 249-268.
8
Dotazníkové šetření a základní metody dotazování II
Babbie, E. R. (2020). The practice of social research. 15th edition. Cengage AU, pp. 268-288.
9
Zpracování dat z dotazníkových šetření
Rozděleni statistikou: Sociologové Prokop a Buchtík vysvětlují, jak vznikal unikátní výzkum. Rozhovor. https://plus.rozhlas.cz/rozdeleni-statistikou-sociologove-prokop-a-buchtik-vysvetluji-jak-vznikal-8080719
10
Experimentální výzkumné metody
Druckman, J. N., Greene, D. P., Kuklinski, J. H., & Lupia, A. (2012). Experiments: An introduction to core concepts. In J. N. Druckman, D. P. Greene, J. H. Kuklinski, & A. Lupia (Eds.), Cambridge Handbook of Experimental Political Science (pp. 15-27). Cambridge University Press.
11
Specifické kvantitativní metody a data v sociálně-vědním výzkumu
Hibbing R. John. (2014). Are we born liberals or conservatives? Záznam přednášky na Wingate University. https://www.youtube.com/watch?v=pcyf21VEJ-s
12
Interpretace a prezentace výsledků kvantitativního výzkumu
Healy, K., & Moody, J. (2014). Data visualization in sociology. Annual review of sociology, 40, 105-128.