Semestrální bakalářský kurs seznamuje studenty formou přednášky a cvičení se základními principy kvalitativního výzkumu a s vybranými procedurami získávání, analýzy a interpretace dat.
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (22.01.2022)
Cíl předmětu
Cíle předmětu:
získat informace o designu a metodách kvalitativního výzkumu, základních způsobech analýzy kvalitativních dat a její interpretace a etických otázkách kvalitativního výzkumu;
získat dovednosti designu a metod kvalitativního výzkumu, základních způsobů analýzy kvalitativních dat a její interpretace a řešení etických otázkác kvalitativního výzkumu.
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (22.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Kurz sestává ze 11 přednášek, na kterých se budou střídat vyučující Jakub Grygar (jakub.grygar@fsv.cuni.cz) a Martin Hájek (martin.hajek@fsv.cuni.cz). Účast na přednáškách není povinná, ale je důležitá pro úspěšné plnění domácích úkolů v kurzu. Ke splnění předmětu je nutné odevzdat průběžné úkoly i závěrečný úkol. Seznamte se s informacemi o plagiátorství zde.
Na úvodní přednášce studenty seznámíme se tématem, které bude tvořit rámec pro následující úkoly.
Průběžné úkoly (mikrostudie): Ve stanovených termínech je třeba odevzdávat mikrostudie (celkem 4) metodologicky vycházející z přednášené látky a zkoumající určitý aspekt zvoleného tématu z nabídky vypsané pro aktuální ak. rok. Studenti mohou pracovat samostatně, ve dvojicích nebo trojicích; čím více bude autorů mikrostudie, tím obsažnější a rozsáhlejší musí být (1 student = min. 700 slov, 2 studenti = min. 1200 slov, 3 studenti = min. 1600 slov). Na mikrostudiích budeme hodnotit: a) nápad a zpracování (max. 8 bodů); b) schopnost správně použít vědomosti z přednášky a literatury (max. 7 bodů). Celkem lze dosáhnout až 15 bodů za studii (pro každého autora). Po uplynutí termínu stanoveného pro odevzdání úkolu nebude možné úkol do Moodle vložit a úkol nebude přijat k hodnocení. V průběžných úkolech (mikrostudie) musí student dosáhnout souhrnně minimálně poloviny bodů, tj. 30. Neodevzdání jedné studie tedy není fatální pro složení zkoušky.
Oprava mikrostudií: Každý si může dvě ze čtyř odevzdaných mikrostudií opravit (přepracovat podle připomínek), pokud byly ohodnoceny méně než 8 body. Opravená verze musí mít barevně vyznačené změněné části a být odevzdána do 7 dnů od hodnocení první verze. Další opravy nejsou možné. Uznávání mikrostudií vypracovaných v ak. roce 2022/23: Uznáváme jen ty studie, které získaly 10 a více bodů. Úkoly odevzdávejte do Moodlu všechny; u těch, které budete chtít uznat z minula, napište, kolik jste za ně loni dostali loni bodů.
Závěrečný úkol: Zpracovat projekt kvalitativního výzkumu na zvolený aspekt jednoho ze zadaných témat. V projektu lze využít texty z předchozích mikrostudií. Projekty studenti zpracovávají individuálně. Rozsah 2000 - 2500 slov. Závěrečný projekt lze dvakrát přepracovat.
Struktura projektu: 1. Téma výzkumu, zvolený problém 2. Dosavadní poznatky o tématu/problému – rešerše odborné literatury (zejména textů publikovaných v odborných sociologických či antropologických časopisech, domácích i zahraničních) 3. Metodologické aspekty zkoumání problému – rešerše odborné literatury (zejména textů publikovaných v odborných sociologických či antropologických časopisech, domácích i zahraničních) 4. Výzkumná otázka 5. Data a jejich vytváření 6. Metody analýzy dat 7. Reflexe silných a slabých stránek navržené metodologie a analýzy 8. Očekávané výsledky – co výzkum přinese a jaký význam to bude mít pro obor
Hodnocení projektu probíhá v následujících kategoriích: 1. ukotvenost projektu v teorii, přehlednost argumentace a logická návaznost jednotlivých kroků 2. vhodnost zvoleného tématu pro studium prostřednictvím kvalitativního výzkumu 3. návrh metod vytváření dat 4. návrh analytického postupu 5. reflexivita vlastní pozice a použitých postupů 6. originálnost uchopení/ zpracování projektu. Maximálně 40 bodů.
Známkování: 91 - 100 bodů = výborně (A) 81 - 90 bodů = velmi dobře (B) 71 - 80 bodů = dobře (C) 61 - 70 bodů = uspokojivě (D) 51 - 60 bodů = dostatečně (E) méně než 51 bodů = nedostatečně (F)
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (18.01.2024)
Literatura
Povinná literatura:
Andrle, V. (1999): Nepotopitelná třída: Rodinné zázemí v sebeprezentaci českých postkomunistických podnikatelů. Biograf, 18-19, 40 odst.
Bischoping, K. & Gazso, A. (2016): Analyzing talk in the social sciences. Sage. Str. 62-68 a 280-297.
Strauss, A. L. & Corbin, J. M. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Albert. Kap. 1-7
Heřmanský, M. 2020. Zúčastněné pozorování. In Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková, M. (2019). Metody výzkumu ve společenských vědách. Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy. Str. 353-289.
Nedbálková, K. (2008): Etnografie (Jedna ruka kreslí druhou aneb Jak se dělá etnografický výzkum). Str. 112 - 126. In Roman Švaříček - Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Zandlová, M. 2020. Výzkumný rozhovor. In Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková, M. (2019). Metody výzkumu ve společenských vědách. Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy. Str. 315-352.
Doporučená literatura:
Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková, M. (2019). Metody výzkumu ve společenských vědách. Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.
Ritchie, J., Lewis, J., Nicholls, C. M., & Ormston, R. (Eds.). (2013). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. (2nd ed.). Sage.
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (22.01.2022)
Metody výuky
Přednáška.
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (18.01.2024)
Požadavky ke zkoušce
Hodnocení: V průběžných úkolech (mikrostudie) musí student dosáhnout souhrnně minimálně poloviny bodů, tj. 30. Neodevzdání jedné studie tedy není fatální pro složení zkoušky.
Známkování: 91 - 100 bodů = výborně (A) 81 - 90 bodů = velmi dobře (B) 71 - 80 bodů = dobře (C) 61 - 70 bodů = uspokojivě (D) 51 - 60 bodů = dostatečně (E) méně než 51 bodů = nedostatečně (F)
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (18.01.2024)
Sylabus
Organizace kurzu
1. týden: úvod, organizace kurzu 2. týden: etnografická studie 3. týden: analýza etnografických dat 4. týden: výzkumný rozhovor 5. týden: biografická studie 6. týden: narativní analýza 7. týden: postup vytváření zakotvené teorie (GT) 8. týden: kódování v kvalitativním výzkumu 9. týden: dramaturgická analýza 10. týden: analýza vizualních dat 11. týden: etika v kvalitativním výzkumu 12. týden: projekt kvalitativního výzkumu
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (22.01.2022)