PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář soudobé hudební kultury - AHV120016
Anglický název: Seminary in contemporary music culture
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D.
Korekvizity : AHV120010
Prerekvizity : AHV120002, AHV120012, AHV120013, AHV120014
Je prerekvizitou pro: AHV120023, AHV110230, AHV110242, AHV110341, AHV110355, AHV110340
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. (10.04.2024)
!!!. Výuka probíhá v Klementinu 2.patro, míst.231 nebo 230.

Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.
Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.


Tradice a její chápání v současných hudebních kulturách.

Cílem semináře bude pohled na současnou hudební kulturu se zvláštní pozorností k tomu, jak je v ní chápána a prezentována tradice. Na příkladech různých hudebních oblastí budeme diskutovat o tom, jak je tradice zdůrazňována, či naopak potlačována, jak je její obraz upravován, či jak je tradice konstruována, aby odpovídal potřebám současnosti. Jak se tradice dané hudební oblasti projevuje v hudbě samotné, v tom, jak o ní hovoří účastníci a účastnice dané scény, jak se projevuje na událostech spjatých s danou hudbou a v jejích mediálních reprezentacích? Tyto otázky si budeme klást nad příklady ze tří různých hudebních oblastí:

1) Současná podoba českého a moravského folkloru a s ním spjatého hnutí.
2) Soudobá vážná hudba a improvizace.
3) Scéna elektronické hudby
Během seminářů budeme společně diskutovat nad texty souvisejícími jednak s chápáním tradice, historie a paměti obecně, jednak s texty k jednotlivým hudebním oblastem.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. (10.04.2024)

Podmínky splnění:

1)      Aktivní účast na výuce a diskuzi. To zahrnuje průběžné čtení textů, sledování audiovizuálních materiálů a diskuze nad nimi.

2)      Vlastní výzkumný projekt: Představení vybrané hudební scény, žánru či komunity a jejího chápání vlastní historie a tradice. Projekt musí zahrnovat část etnografickou, spočívající v návštěvě hudební události včetně terénních zápisků a rozhovoru s alespoň jedním z účastníků. Výsledná podoba textu – 2000 – 2500 slov.

3)      Vygenrování hudební ukázky pomoci aplikace suno.ai. Nahrávky se následně stanou podkladem pro diskusi ve výuce

Orientační osnova práce a klíčové otázky

Jaká je objektivní historie zvolené hudby?
Jaké jsou informační zdroje (písemné, audiovizuální)?
Jak je zpřítomňována během performance?
Jak zúčastnění o historii hovoří?
Jaká je role autorit (žijících, historických)?
Jaké hodnoty jsou spojované s tradicí?

Terénní práce (po dohodně lze nahradit např. analýzkou historických pramenů)

Zvukový / audiovizuální záznam
Terénní poznámky / deník
Rozhovory
Sběr souvisejícího materiálu

Termíny pro seminární práci:

•Volba tématu: 31. 3. 2024

•Osnova (zdroje, plán etnografie): 15. 4. 2024 (v závislosti na volbě tématu)

•Prezentace ve třídě: poslední týden semestru (bude upřesněno)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK