|
|
|
||
!! Pozor, místo výuky se nachází mimo prostory UK v Národní knihovně ČR v Klementinu. Vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.
Seminář se věnuje studiu především české hudební kultury od 19. století do současnosti. V semináři se uplatňují hlavně metody a teoretické přístupy kulturní analýzy a etnomuzikologie. V rámci semináře studenti pracují na vlastních výzkumných projektech. Seminář jim v tomto směru poskytuje prostředí, v němž se formou kolektivních diskusí pravidelně probírají problémy metodologie a teorie relevantní zvoleným tématům. Důraz je kladen na individuální přístup, důkladné vedení a vzájemné sdílení informací. Příklady obhájených závěrečných prací: Globálně sdílený feminismus v lokálním kontextu na příkladu slovenské zpěvačky a raperky Simy Queer estetika v současné ruské populární kultuře na příkladu kapely HRISTINA Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu Masopust v Dolních Chrášťanech: Hudebně etnografický výzkum Queer utopie: alternativní realita v kontextu hudební queer scény současné Ukrajiny Mýtus národa a autentickosť folklóru v slovenskej folklórnej talent TV show Zem spieva (2017) Karel Velebný a jeho působení na českou jazzovou scénu v 70. a 80. letech 20. století Gamelan jako aktér: Život javánského gamelanu v Praze Geraldine Mucha. Sonda do života a díla skladatelky „Hudebnice nebo kuriozity?“ Československá dívčí kapela Satanic Girls Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení Hudební etnografie kreativniho kolektivu SDBS Ženský hlas v současné praxi historicky poučené interpretace barokní hudby v České republice Studie Mirka Očadlíka Žena v české hudbě v kontextu sborníku Česká žena v dějinách národa (1940) Hudba v českém vězeňství Fascinace vysokým mužským hlasem: Internetová tvorba Nicka Pitery Poslední úprava: Zdrálek Vít, Mgr., Ph.D. (12.02.2024)
|
|
||
Pravidelná práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů, docházka (maximálně tři absence). De facto hotová bakalářská práce. Poslední úprava: Zdrálek Vít, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Literatura bude průběžně doporučována v souladu se zvolenými tématy. Některé obecné metodologické informace a teoretické rámce, jež mohou být v semináři využity, jsou obsaženy např. v následujících textech.
Barz, Gregory F., ed. a Cooley, Timothy J., ed. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press, 2008. Bergeron, Katherine, ed. a Philip Bohlman, ed. Disciplining Music: Musicology and its Canons. Chicago a London: The University of Chicago Press, 1996. Bourdieu, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. Clayton, Martin, ed., Herbert, Trevor, ed. a Middleton, Richard, ed. The Cultural Study of Music: A Critical Introduction. New York: Routledge, 2003. Culler, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Překlad Jiří Bareš. Nové, rozš. vyd. Brno: Host, 2015. DeNora, Tia. After Adorno: rethinking music sociology. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Krüger, Simone. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. Liverpool John Moores University, 2008, online. McClary, Susan. Feminine endings: music, gender and sexuality. 1st ed. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002. Nagl-Docekal, Herta. Feministická filozofie: výsledky, problémy, perspektivy. Překlad Hana Havelková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007. Nettl, Bruno. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 2005. Novotná, Hedvika, Ondřej Špaček a Magdaléna Šťovíčková, eds. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019. Ortner, Sherry B. Anthropology and social theory: culture, power, and the acting subject. Durham: Duke University Press, 2006. Parker, Roger, ed. a Abbate, Carolyn, ed. Analyzing Opera: Verdi and Wagner. Berkeley: University of California Press, 1989. Solie, Ruth A., ed. Musicology and difference: gender and sexuality in music scholarship. Berkeley: University of California Press, 1993. Stokes, Martin. Ethnicity, Identity and Music: the Musical Construction of Place. Oxford UK - New York USA: Berg, 1997. Storchová, Lucie a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha: Scriptorium, 2014. Vaněk, Miroslav. Třetí strana trojúhelníku: Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum 2015. Poslední úprava: Zdrálek Vít, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Jednotlivá setkání se věnují průběhu práce na projektech a společným diskusím nad literaturou. Poslední úprava: Zdrálek Vít, Mgr., Ph.D. (10.01.2022)
|