PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Přehled dějin hudby IV - AHV120010
Anglický název: Introduction to Music History IV
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Je korekvizitou pro: AHV120022, AHV120016
Je prerekvizitou pro: AHV110341, AHV110323, AHV110329, AHV110377, AHV110371, AHV220002, AHV120023, AHV110335
Anotace
Dějiny hudby 20. století od impresionismu po spektralismus.
Poslední úprava: Pudlák Miroslav, doc. PhDr., CSc. (28.02.2025)
Literatura

Ross, Alex. Zbývá jen hluk: Naslouchání 20. století. Přel. Pavel Klusák. Argo/dokořán 2011.

Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford UP, 2005.

Cook, Nicholas, and Anthony Pople. The Cambridge History of Twentieth-century Music.

Griffiths, Paul. Modern Music: A Concise History. London: Thames and Hudson 1994.

Griffiths, Paul. A Concise History of Western Music. Cambridge, UK: Cambridge UP, 2006.

Dibelius, Ulrich. Moderne Musik nach 1945. München - Zürich: Piper 1998.

Hanning, Barbara Russano, and Donald Jay. Grout. Concise History of Western Music. New York: Norton, 1998.

 

Poslední úprava: Pudlák Miroslav, doc. PhDr., CSc. (28.02.2025)
Požadavky ke zkoušce

Okruhy otázek:

Debussy a impresionismus

Alexandr Skrjabin

Druhá vídeňská škola a její odkaz

Igor Stravinskij

Béla Bartók

Paříž mezi dvěma válkami, Pařížská šestka

Německá hudba v době Výmarské republiky, Hindemith

Ruská hudba ve 20. století, Šostakovič, Prokofjev

Poválečná avantgarda, Stockhausen, Boulez, Nono

Polská hudba, Lutoslawski, Penderecki, Górecki

Elektronické nástroje a elektroakustická hudba

Minimalismus a Nová jednoduchost

Francouzská hudba ve 20. století, Messiaen, Boulez, spektralismus

Americká hudba ve 20. století, Ives, Cowell, Cage, Feldman

Italská hudba, Berio, Sciarrino

Britská hudba, Britten, Tippett, Maxwell-Davies, Ferneyhough

Opera a hudební divadlo ve 20. století

Leoš Janáček

Bohuslav Martinů a meziválečná česká hudba

Česká hudba po 2. světové válce

 

Skladby k polechovému testu: 

Adams, John: Fearful Symetries
Bartók: Koncert pro orchestr
Berg: Houslový koncert
Berio: Folk Songs
Boulez: Le marteau sans maître
Britten: Simple Symphony
Bryars, Gavin: Allegrasco
Cage: Sonatas and Interludes for piano
Crumb, George: Voice of the Whale
Feldman: Why Patterns?
Ferneyhough: La Chute d’Icare
Fišer: Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy
Glass: Enstein on the Beach
Górecki: 3. Symfonie, 2. věta
Grisey: Vortex Temporum
Hába Alois: Smyčcový kvartet č. 14, 1. věta
Hindemith: Symfonie „Mathis der Maler”
Honegger: Symfonie č. 3 „Liturgická“
Husa Karel: Hudba pro Prahu 1968
Ives: Three Places in New England (č. 2: Putnam’s Camp)
Janáček: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“
Kabeláč: Mystériem času
Klusák: Variace na téma Gustava Mahlera
Lachenmann, Helmut: Mouvement
Lutoslawski: Trois poèmes d'Henri Michaux
Martinů: Dvojkoncet pro dva smyčcové orchestry, klavír a timpány
Messiaen Olivier: Oiseaux Exotiques (Exotičtí ptáci)
Milhaud: La Création du Monde
Murail: Gondwana
Pärt: Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem
Penderecki: Tren
Prokofjev: Klasická symfonie
Reich: Tehillim
Rihm: Symfonie č. 1
Riley: In C
Saariaho: Lichtbogen
Satie: Gymnopédie 1
Scelsi: Quattro pezzi per orchestra
Schaeffer a Henry: Symphonie pour un homme seul
Schönberg: Pierrot Lunaire
Skrjabin: Poeme de l'extase
Stockhausen: Gesang der Jünglinge
Stockhausen: Stimmung
Stravinskij: Oktet
Stravinskij: Pulcinella
Stravinskij: Svěcení jara
Šostakovič: 5. symofonie
Varèse: Ionisation
Varèse: Poème électronique
Webern: Symfonie Op. 21

V poslechovém testu je třeba určit příjmení a jméno autora, název skadby, rok vzniku, oblast a stylový proud.   

 

Poslední úprava: Pudlák Miroslav, doc. PhDr., CSc. (28.02.2025)
Sylabus

1. Modernismus, vizionáři (Skrjabin, Busoni, Varèse, Ives)

2. Druhá vídeňská škola (Schönberg, Berg, Webern)

3. Neoklasicismus, neofolklorismus (Stravinskij, Bartók)

4. Paříž mezi dvěma světovými válkami (Satie, Pařížská šestka)

5. Hudba a politika: (Hindemith, Weil, Šostakovič, Prokofjev)

6. Poválečná avantgarda (Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono)

7. Chance, aleatorika, timbrová hudba (Cage, Ligeti, Lutoslawski, Penderecki)

8. Hledání zvuku, elektronická hudba (Russolo, Varèse, Schaeffer, Henry, Stockhausen, IRCAM)

9. Postmoderna, minimalismus, New Simplicity, Neue Einfachkeit (Young, Riley, Reich, Glass, Andriessen, Bryars)

10. Nová složitost, manýristé (Ferneyhough, Lachenmann, Sciarrino, Grisey)

11. Spektralismus (Grisey, Murail, Saariaho)

12. Národní školy, opera  

13. Česká hudba 20. století 

Poslední úprava: Pudlák Miroslav, doc. PhDr., CSc. (28.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK