V přednáškové části se student obeznámí se základní vývojovou linií americké literatury od 17. až po konec 19. století, včetně historického pozadí. Na přednášku navazuje řízené čtení zadaných ilustrativních ukázek americké prózy a poezie v původním znění.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
This course aims to give the students a general outline of the most significant events in American literature, focusing largely, but not exclusively, on canonical authors. These seminars complement lectures which reside in presenting a particular literary movement, including its social and cultural background. These are then followed by a close reading session which focuses on the selected seminar texts (short stories, plays, novels/extracts etc.).
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
Cíl předmětu -
Studující získává přehled o kontextu stěžejních děl americké literatury, na historickém půdorysu raného osidlování, přes boj o nezávislost na Británii až po rekonstrukční období po občanské válce.
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti komunikativních dovedností (parafráze anglického textu, porozumění anglickému textu v původním znění, případně po minimálních edičních úpravách)
Studující si osvojuje širší (terciární) slovní zásobu a frazeologii.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
The learner gains an overview of the context of pivotal works of American literature, from the historical background of early settlement, through the struggle for political and cultural independence from Britain, to the Reconstruction period after the Civil War.
The learner develops his/her competence in communicative skills (paraphrasing English text, understanding English text in its original form or after minimal editing)
The learner acquires a wider (tertiary) vocabulary and phraseology.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
Deskriptory -
Samostudium literatury 7 hodin
Práce se studijními materiály 35 hodin
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku 25 hodin
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Self-study of literature 7 hours
Work with study materials 35 hours
Seminar papers 5 hours
Preparation for credit 10 hours
Exam preparation 25 hours
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínky pro splnění studijních povinností
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích (povolené jsou 2 neomluvené absence), pokud student v průběhu semestru neprokazuje dostatečnou příipravenost, přinese ke zkoušce seznam četby (minimálně polovinu sylabu, tedy šest položek)
Ústní zkouška vychází z profilu bakalářské státnice (viz https://webkajl.pedf.cuni.cz/documents/exams/szzk/SZZ-Bc-nova-akreditace-okruhy.pdf, str. 3).
Protokol:
1) Student si vybere téma a má 15 minut na to, aby si utřídil myšlenky a napsal poznámky na papír, které pak může použít při prezentaci. 2) Student přednese krátkou ústní prezentaci na zvolené téma (5-15 minut) a zodpoví dotazy zkoušejícího. První dvě minuty by zkoušející neměl prezentaci přerušovat. 3) Zkoušející si vybere jednu či více položek ze seznamu četby a položí několik doplňujících otázek. 4) Zkoušející oznámí známku.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Exam procedure: 1) The student picks one of the 7 topics and has 15 minutes to assemble his or her thoughts and jot down notes on a piece of paper which s/he can then use during the verbal presentation. 2) The student gives a short verbal presentation on the topic of his or her choice (5-15 minutes) and responds to follow-up questions. The teacher should not interrupt the student's presentation for the first two minutes. 3) The teacher selects one or more random items from the student´s reading list (6 or more items from the syllabus) and will ask several follow-up questions. NOTE: Students whose class participation has been consistently very good do not need to submit the reading list. These students will be notified by e-mail before the exam period starts. 4) The teacher announces the grade.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Literatura -
Doporučená literatura:
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1991. ISBN-13: 978-0140144352.
Procházka, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
High, Peter, An Outline of American Literature, London: Longman, 2007.
Van Spanckeren, K. Outline of American Literature – revised edition. US Information Agency, 1994.
Lauter, P., Yarborough, R., Cheung, K., Molesworth, C. The Heath Anthology of American literature, Early Nineteenth Century: 1800 - 1865, Houghton Mifflin Harcourt, 2005. ISBN-13: 9780618532988.
Lauter, P., Yarborough, R., Alberti, J., Brady, M. The Heath Anthology of American literature: Volume A: the Beginnings to 1900, Houghton Mifflin Harcourt, 2008. ISBN: 0-618-54250-7.
Rozšiřující literatura:
Bercovitch, S. (ed.). The Cambridge History of American Literature. Cambridge, 1994.
Bradbury, M.:. The Modern American Novel, Oxford: O.U.P, 1992.
Elliott, E. et al, (Eds.) Columbia Literary History of the United States, Columbia University Press, 1988-2001.
Hendin, J. (ed.). A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. Londýn, 2004.
Minter, D. A Cultural History of the American Novel,Cambridge:CambridgeUniversity Press, 1996.
Procházka, Martin a Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů [literatur v angličtině]. Nakladatelství Libri: Praha, 2003.
Roth, J., (Ed) American Diversity, American Identity,New York: Henry Holt, 1995.
Starling, M. W. The Slave Narrative: Its Place in American History. Washington, DC: Howard University Press, 1988.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
Recommended literature:
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1991. ISBN-13: 978-0140144352.
Procházka, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
High, Peter, An Outline of American Literature, London: Longman, 2007.
Van Spanckeren, K. Outline of American Literature – revised edition. US Information Agency, 1994.
Lauter, P., Yarborough, R., Cheung, K., Molesworth, C. The Heath Anthology of American literature, Early Nineteenth Century: 1800 - 1865, Houghton Mifflin Harcourt, 2005. ISBN-13: 9780618532988.
Lauter, P., Yarborough, R., Alberti, J., Brady, M. The Heath Anthology of American literature: Volume A: the Beginnings to 1900, Houghton Mifflin Harcourt, 2008. ISBN: 0-618-54250-7.
Other secondary sources:
Bercovitch, S. (ed.). The Cambridge History of American Literature. Cambridge, 1994.
Bradbury, M.:. The Modern American Novel, Oxford: O.U.P, 1992.
Elliott, E. et al, (Eds.) Columbia Literary History of the United States, Columbia University Press, 1988-2001.
Hendin, J. (ed.). A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. Londýn, 2004.
Minter, D. A Cultural History of the American Novel,Cambridge:CambridgeUniversity Press, 1996.
Procházka, Martin a Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů [literatur v angličtině]. Nakladatelství Libri: Praha, 2003.
Roth, J., (Ed) American Diversity, American Identity,New York: Henry Holt, 1995.
Starling, M. W. The Slave Narrative: Its Place in American History. Washington, DC: Howard University Press, 1988.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Sylabus -
Obsah přednášek a navazujících seminářů
1. Přednáška: Literatura koloniálního období (online video)
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
All the course materials and interactive activites are accessible from:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2326
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
Výsledky učení -
1. Výukový cyklus (literatura koloniálního a revolučního období)
Studující charakterizuje vývoj euroamerické společnosti 17. a 18. století a jeho literární a reflexi s odkazem na slovní obraty jako “City upon a Hill”, “Manifest Destiny”, “cradle of democracy”, “melting pot”. Shrne základní konotace pojmu „osvícenství“.
Studující popíše utváření svébytných kulturních institucí a žánrové diverzity, vyplývající ze situace dynamicky se rozvíjející společnosti na severoamerickém kontinentu.
Studující aktivně použije slovní zásobu a frazeologii, nabytou při čtení a rozboru zadaných děl, např. přídavná jména popisující povahové vlastnosti (Benjamin Franklin).
Studující parafrázuje argumentaci ve prospěch zastupitelské demokracie coby alternativy k monarchismu a (Thomas Paine).
2. Výukový cyklus (literatura období romantismu)
Studující stručně popíše zásadní ideovou základnu romantismu coby protipólu k osvícenskému racionalismu.
Studující charakterizuje reformní hnutí, která se s romantismem ideologicky i časově prolínala (hnutí za zrušení otrokářského systému, občanská neposlušnost H. D. Thoreaua, rané sufražetky atp).
Studující charakterizuje žánrové rozpětí literatury první poloviny 19. století a ilustruje je na konkrétních dílech.
Studující se orientuje v zadané primární četbě a stručně reaguje na doplňující dotazy ke čtyřem kratším seminárním textům (Irving, Poe, Hawthorne, Douglass). Na jednom nebo několika z nich stručně demonstruje, čím si vysloužily přídomek „literární romantismus“.
3. Výukový cyklus (americká poezie 19. století)
Studující rozlišuje mezi tradičním a volným veršem.
Studující parafrázuje klíčovou pasáž z Whitmanova “Zpěvu o mně”.
4. Výukový cyklus (literární realismus a naturalismus)
Studující popíše ideologickou základnu realismu coby protipól romantismu a historický kontext tohoto přerodu (občanská válka, regionalismus, dopady industrializace atp.)
Studující uvede příklady “writing from experience” ve vztahu k literárnímu realismu (zejména local color) a naturalismu (zejména muckraking). Vysvětlí, proč lze část Melvillova díla vnímat jako přechodnou platformu mezi romantismem a realismem.
Studující se orientuje v zadané primární četbě a reaguje na doplňující dotazy k seminárním textům (Herman Melville, Ambrose Bierce, Stephen Crane, Kate Chopin), případně i k doplňujícím textům (Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman). Na jednom nebo několika z nich stručně demonstruje, čím si vysloužily přídomek „literární realismus".
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
Teaching series No. 1 (literature of the colonial and revolutionary period)
The learner will characterize the development of 17th and 18th century Euro-American society and its literary and reflective history with reference to such phrases as "City upon a Hill," "Manifest Destiny," "cradle of democracy," and "melting pot." It will summarise the basic connotations of the term 'Enlightenment'. The learner will describe the formation of distinctive cultural institutions and genre diversity resulting from the situation of a dynamic society on the North American continent. The learner will actively use vocabulary and phraseology acquired from reading and analyzing assigned works, e.g., adjectives describing character traits (Benjamin Franklin). The learner paraphrases arguments in favor of representative democracy as an alternative to monarchism (Thomas Paine).
Teaching series No. 2 (literature of the Romantic period)
The learner will briefly describe the fundamental ideological basis of Romanticism as a counterpoint to Enlightenment rationalism. The learner will characterize the reform movements that were ideologically and temporally intertwined with Romanticism (movements to abolish the slave system, H. D. Thoreau's civil disobedience, early suffragettes, etc.). The learner characterizes the genre ranges of literature in the first half of the 19th century and illustrates them with specific works. The learner navigates assigned primary readings and responds briefly to supplemental questions about four shorter seminar texts (Irving, Poe, Hawthorne, Douglass). Using one or more of these texts, he or she briefly demonstrates how they have earned the appellation "literary romanticism."
Teaching unit 3 (19th aentury American poetry)
The learner distinguishes between traditional and free verse. The learner paraphrases a key passage from Whitman's "Song of Myself."
Teaching series No. 4 (literary Realism and Naturalism)
The learner will describe the ideological basis of realism as a counterpart to romanticism and the historical context of this transition (civil war, regionalism, the effects of industrialization, etc.) The learner will give examples of "writing from experience" in relation to literary realism (especially local color) and naturalism (especially muckraking). The learner will explain why some of Melville's work can be seen as a transitional platform between Romanticism and Realism. The learner will have familiarized himself or herself with the assigned primary readings and respond to additional questions about seminar texts (Herman Melville, Ambrose Bierce, Stephen Crane, Kate Chopin) and complementary/optional texts (Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman) as appropriate. In one or more of these, s/he briefly demonstrates how they have earned the "literary realism" epithet.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)