PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Americká literatura do konce 19. století - OPBA4A032A
Anglický název: American Literature until the End of the 19th Century
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 125 / 119 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence: critical thinking
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Prerekvizity : OPBA4A022A
Je prerekvizitou pro: OPBA4A043A, OPBA4A053B, OPBA4A046A, OPBA4A055B, OPBA4A054B
Anotace -
V přednáškové části se student obeznámí se základní vývojovou linií americké literatury od 17. až po konec 19. století, včetně historického pozadí. Na přednášku navazuje řízené čtení zadaných ilustrativních ukázek americké prózy a poezie v původním znění.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
Cíl předmětu -

Studující získává přehled o kontextu stěžejních děl americké literatury, na historickém půdorysu raného osidlování, přes boj o nezávislost na Británii až po rekonstrukční období po občanské válce.

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti komunikativních dovedností (parafráze anglického textu, porozumění anglickému textu v původním znění, případně po minimálních edičních úpravách)

Studující si osvojuje širší (terciární) slovní zásobu a frazeologii.

Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory -

Samostudium literatury 7 hodin

Práce se studijními materiály 35 hodin

Seminární práce 5 hodin

Příprava na zápočet 10 hodin

Příprava na zkoušku 25 hodin

Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínky pro splnění studijních povinností

Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích (povolené jsou 2 neomluvené absence), pokud student v průběhu semestru neprokazuje dostatečnou příipravenost, přinese ke zkoušce seznam četby (minimálně polovinu sylabu, tedy šest položek)

Ústní zkouška vychází z profilu bakalářské státnice (viz https://webkajl.pedf.cuni.cz/documents/exams/szzk/SZZ-Bc-nova-akreditace-okruhy.pdf, str. 3).

Protokol:

1) Student si vybere téma a má 15 minut na to, aby si utřídil myšlenky a napsal poznámky na papír, které pak může použít při prezentaci.
2) Student přednese krátkou ústní prezentaci na zvolené téma (5-15 minut) a zodpoví dotazy zkoušejícího. První dvě minuty by zkoušející neměl prezentaci přerušovat.
3) Zkoušející si vybere jednu či více položek ze seznamu četby a položí několik doplňujících otázek.
4) Zkoušející oznámí známku.

Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Literatura -

Doporučená literatura:

  1. Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1991. ISBN-13: 978-0140144352.
  2. Procházka, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
  3. High, Peter, An Outline of American Literature, London: Longman, 2007.
  4. Van Spanckeren, K. Outline of American Literature – revised edition. US Information Agency, 1994.
  5. Lauter, P., Yarborough, R., Cheung, K., Molesworth, C.  The Heath Anthology of American literature, Early Nineteenth Century: 1800 - 1865, Houghton Mifflin Harcourt, 2005. ISBN-13: 9780618532988.
  6. Lauter, P., Yarborough, R., Alberti, J., Brady, M. The Heath Anthology of American literature: Volume A: the Beginnings to 1900, Houghton Mifflin Harcourt, 2008. ISBN: 0-618-54250-7.

Rozšiřující literatura:

  1. Bercovitch, S. (ed.). The Cambridge History of American Literature. Cambridge, 1994.
  2. Bradbury, M.:. The Modern American Novel, Oxford: O.U.P, 1992.
  3. Elliott, E. et al, (Eds.) Columbia Literary History of the United States, Columbia University Press, 1988-2001.
  4. Hendin, J. (ed.). A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. Londýn, 2004.
  5. Minter, D. A Cultural History of the American Novel,Cambridge:CambridgeUniversity Press, 1996.
  6. Procházka, Martin a Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů [literatur v angličtině]. Nakladatelství Libri: Praha, 2003.
  7. Roth, J., (Ed) American Diversity, American Identity,New York: Henry Holt, 1995.
  8. Starling, M. W. The Slave Narrative: Its Place in American History. Washington, DC: Howard University Press, 1988.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
Sylabus -

Obsah přednášek a navazujících seminářů

1. Přednáška: Literatura koloniálního období (online video)

Úvod do předmětu / Přednáška: Nástup osvícenství

Čtení – Benjamin Franklin: 2 pamflety

 

2. Přednáška: Enlightenment – Revolutionary writersI

Čtení – Thomas Paine: Common Sense (slightly abridged)

 

3. Přednáška: Romantismus I

Čtení – Washington Irving: The Legend of Sleepy Hollow

 

4. Přednáška: Romantismus II

Čtení – E.A.Poe: The Black Cat, The Tell-Tale Heart

 

5. Přednáška: Romantismus III

Čtení – N. Hawthorne: Birthmark, Rapaccini’s Daughter (dobrovolné)

 

6.  Videopřednáška: Ideologické podtóny romantismu I – slave narratives

     Přednáška: Ideologické podtóny romantismu II – slave narratives

Čtení – The Narrative of Frederick Douglass

Čtení 2 (dobrovolné) – H. D. Thoreau: Civil Disobedience

 

 

7.  Přednáška: Poezie 19. století (+online video)

Čtení – Whitman, Dickinson

 

8.  Přednáška: Přechod mezi romantismem a realismem

Čtení – Herman Melville: Moby Dick (excerpty), Bartleby the Scrivener

 

9.  Přednáška: Realismus/Naturalismus I (local color)

Čtení –Kate Chopin: A Respectable Woman and 4 other stories

 

10. Přednáška: Realismus/Naturalismus II (Civil War)

Čtení –A. Bierce: An Occurrence at Owl Creek Bridge

      S. Crane: The Red Badge of Courage (synopse + úryvek)

 

11. Přednáška: Realismus/Naturalismus III (female emancipation issues)

Čtení –C.P. Gilman: The Yellow Wallpaper

 

12. Přednáška: Realismus/Naturalismus IV (muckrakers)

Čtení – Sister Carrie (an excerpt), Theodore Dreiser: Typhoon

Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
Studijní opory -

Veškeré kurzovní materiály lze stáhnout v prostředí Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2325

klíš k přístupu: frank

Online webináře probíhají v prostředí Zoom na adrese:

https://cuni-cz.zoom.us/j/94720691864

Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
Výsledky učení -

1.     Výukový cyklus (literatura koloniálního a revolučního období)

Studující charakterizuje vývoj euroamerické společnosti 17. a 18. století a jeho literární a reflexi s odkazem na slovní obraty jako “City upon a Hill”, “Manifest Destiny”, “cradle of democracy”, “melting pot”. Shrne základní konotace pojmu „osvícenství“.

Studující popíše utváření svébytných kulturních institucí a žánrové diverzity, vyplývající ze situace dynamicky se rozvíjející společnosti na severoamerickém kontinentu.

Studující aktivně použije slovní zásobu a frazeologii, nabytou při čtení a rozboru zadaných děl, např. přídavná jména popisující povahové vlastnosti (Benjamin Franklin).

Studující parafrázuje argumentaci ve prospěch zastupitelské demokracie coby alternativy k monarchismu a (Thomas Paine).

 

2.     Výukový cyklus (literatura období romantismu)

Studující stručně popíše zásadní ideovou základnu romantismu coby protipólu k osvícenskému racionalismu.

Studující charakterizuje reformní hnutí, která se s romantismem ideologicky i časově prolínala (hnutí za zrušení otrokářského systému, občanská neposlušnost H. D. Thoreaua, rané sufražetky atp).

Studující charakterizuje žánrové rozpětí literatury první poloviny 19. století a ilustruje je na konkrétních dílech.

Studující se orientuje v zadané primární četbě a stručně reaguje na doplňující dotazy ke čtyřem kratším seminárním textům (Irving, Poe, Hawthorne, Douglass). Na jednom nebo několika z nich stručně demonstruje, čím si vysloužily přídomek „literární romantismus“.

 

3.     Výukový cyklus (americká poezie 19. století)

Studující rozlišuje mezi tradičním a volným veršem.

Studující parafrázuje klíčovou pasáž z Whitmanova “Zpěvu o mně”.

 

4.     Výukový cyklus (literární realismus a naturalismus)

Studující popíše ideologickou základnu realismu coby protipól romantismu a historický kontext tohoto přerodu (občanská válka, regionalismus, dopady industrializace atp.)

Studující uvede příklady “writing from experience” ve vztahu k literárnímu realismu (zejména local color) a naturalismu (zejména muckraking). Vysvětlí, proč lze část Melvillova díla vnímat jako přechodnou platformu mezi romantismem a realismem.

Studující se orientuje v zadané primární četbě a reaguje na doplňující dotazy k seminárním textům (Herman Melville, Ambrose Bierce, Stephen Crane, Kate Chopin), případně i k doplňujícím textům (Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman). Na jednom nebo několika z nich stručně demonstruje, čím si vysloužily přídomek „literární realismus".

Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK