Tento předmět prezentuje dvě nejvýznačnější anglofonní literatury jako součásti jedné vývojové trajektorie od počátku 20. století až do současnosti. Důraz bude kladen nejen na zásadní vývojové tendence a směry, ale také na analogie mezi anglickou a americkou literaturou a transatlntickou kulturní komunikaci obecně.
Tematické celky:
1. Literatura Edwardiánského období
2. Britský modernismus
3. Britská literatura od 30. do 50. let 20. století
4. Postmodernismus v britské literatuře
5. Britská literatura od 90. let 20. století do současnosti
6. Britské drama 20. století
7. Britská poezie od 2. světové války do současnosti
8. Americký realismus začátku 20. století
9. Americký modernismus
10. Americká próza třicátých až šedesátých let 20. století
11. Postmodernismus v americké literatuře
12. Etnicky definované literatury v USA
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
This subject presents 2 significant anglophone literatures as a part of one developmental trajectory from the beginning of the twentieth century until today. The emphasis will be put not only on the individual tendencies and aspects, but also on drawing analogies between English and American literature.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Cíl předmětu - angličtina
Základní porozumění období:
Studující získají strukturovaný přehled o vývoji dvou zásadních anglofonních literatur od počátku 20.století po současnost, včetně vhledu do významu, vývoje a pozdějšího vlivu klíčových myšlenkových směrů jako modernismus a post-modernismus, a o zásadních společenských, filosofických a kulturních aspektech vlivu daného období
Analýza literárních děl:
Studující se naučí analyzovat vybraná literární díla z období 20. století (jak v poezii, tak v próze a dramatu) a identifikovat charakteristické rysy stylu, témata a techniky jednotlivých autorek a autorů.
Kontextualizace ve vztahu k historickým a kulturním vlivům:
Studující budou schopni*y zkoumat a diskutovat o tom, jak historické události a společensko-kulturní kontext ovlivnily literární směry a vývoj v 20 a 21. století.
Porozumění literárním trendům:
Studující budou schopni*y identifikovat a vysvětlit klíčové literární trendy a jejich vývoj v průběhu 20. století, včetně významných děl.
Kurz vyžaduje aktivní účast studujících na diskusích, což podpoří rozvoj jejich schopností formulovat a argumentovat vlastní názory o literárních textech a jejich kontextech.
Porovnání literárních období: Studující se naučí porovnávat a kontrastovat literární tradice různých období (např. modernismus vs. postmodernismus) a analyzovat, jak se tyto tradice projevily v literárních dílech.
Příprava na vlastní výzkum: Studující budou mít možnost navrhnout a prezentovat vlastní náhled na konkrétní aspekty anglické literatury 20. a 21. století, což podpoří jejich kritické myšlení a analytické dovednosti.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Deskriptory
Samostudium literatury 10 hodin
Práce se studijními materiály 35 hodin
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 7 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 3 absence celkově za semestr)
Vypracování úkolů na jednotlivé semináře, aktivní účast na skupinové výuce v seminářích
Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nenaplnění požadavků studentovi znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky
Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
The course is reading-based – preparation for and active participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (3 absences in total allowed).
Preparation for individual seminars, completing individual tasks, active participation in the lessons/group works
Credit test – min. score: 70 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total).
Failing to pass the credit test disqualifies the student from the rest of subject.
Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Literatura -
Blades, Andrew. 20th Century American Literature (York Notes Companions), New York: Longman, 2011, ISBN-13: 978-1408266649
Bradbury, Malcolm. The Modern American Novel: New Revised Edition, Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN-13: 978-0140170443.
Corcoran, Neil. (ed.) The Cambridge Companion to Twentieth Century English Poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0521691321
Dawson, Ashley. The Routledge Concise History of Twentieth-Century British Literature. London and New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0415572460.
English, James F. Contemporary British Fiction. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 1-4051-2001-0.
Hendin, Josephine. A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. New Jersey: Wiley-Blackwell, 2004. ISBN: 978-1-4051-2180-4.
Innes, Christopher. Modern British Drama: The Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. ISBN 978-0521016759.
Procházka Martin, Quinn Justin, Ulmanová Hana, Roraback Erik. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
Ruland Richard, Bradbury Malcolm. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1993. ISBN-13: 978-0140144352.
Wilson, Leigh. Modernism. London: Continuum, 2007. ISBN 978-0826485618.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Blades, Andrew. 20th Century American Literature (York Notes Companions), New York: Longman, 2011, ISBN-13: 978-1408266649
Bradbury, Malcolm. The Modern American Novel: New Revised Edition, Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN-13: 978-0140170443.
Corcoran, Neil. (ed.) The Cambridge Companion to Twentieth Century English Poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0521691321
Dawson, Ashley. The Routledge Concise History of Twentieth-Century British Literature. London and New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0415572460.
English, James F. Contemporary British Fiction. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 1-4051-2001-0.
Hendin, Josephine. A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. New Jersey: Wiley-Blackwell, 2004. ISBN: 978-1-4051-2180-4.
Innes, Christopher. Modern British Drama: The Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. ISBN 978-0521016759.
Procházka Martin, Quinn Justin, Ulmanová Hana, Roraback Erik. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
Ruland Richard, Bradbury Malcolm. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1993. ISBN-13: 978-0140144352.
Wilson, Leigh. Modernism. London: Continuum, 2007. ISBN 978-0826485618.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 3 absence celkově za semestr)
Vypracování úkolů na jednotlivé semináře, aktivní účast na skupinové výuce v seminářích
Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nenaplnění požadavků studentovi znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky
Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
The course is reading-based – preparation for and active participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (3 absences in total allowed).
Preparation for individual seminars, completing individual tasks, active participation in the lessons/group works
Credit test – min. score: 70 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total).
Failing to pass the credit test disqualifies the student from the rest of subject.
Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Výsledky učení - angličtina
1. Znalosti o literárním vývoji:
Studující budou schopni*y vysvětlit chronologický vývoj britské a americké literatury 20. a 21. století a identifikovat klíčové literární směry, včetně modernismu, postmodernismu a postkoloniálního myšlení.
2. Analytické dovednosti:
Studující prokáží schopnost analyzovat a interpretovat vybraná literární díla v rámci různých kontextů, včetně jejich stylistických, tematických a historických aspektů.
3. Porozumění kulturním a historickým kontextům:
Studující budou schopny*i vztáhnout literární díla k jejich filozofickým, společensko-kulturním a historickým kontextům a diskutovat o tom, jak tyto faktory ovlivnily literární formy a obsah.
4. Znalost významných autorek a autorů a děl:
Studující budou schopni identifikovat a popsat klíčové autorky a autory a díla americké a britské literatury 20. a 21. století, včetně např. 1. a 2. generace romantických básníků a významných viktoriánských autorů.
5. Kritické myšlení a diskuse:
Studující se zapojí do skupinových diskuzí a budou schopny*i formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich význam v historickém kontextu.
6. Interdisciplinární přístup:
Studující budou schopni*y prozkoumat, jak literární vývoj 20. století souvisí s jinými oblastmi, jako jsou filozofie, sociologie a umění, a jak tyto oblasti vzájemně ovlivnily jedna druhou.
7. Příprava na výzkumnou činnost:
Studující budou mít příležitost vypracovat drobné výzkumné projekty zkoumající konkrétní témata spojená s anglickou literaturou 20. století, což podpoří jejich dovednosti v oblasti výzkumu a analytického, kritického a kreativního myšlení.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)